دولت الکترونیک یکی از الزامات تحقق جهش تولید است

۱۳۹۹/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۶۰۰

هفتمین جلسه از دوره نهم کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران به صورت مجازی برگزار و در این نشست ضمن بررسی مسائل مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، الزامات تحقق شعار سال مورد توجه قرار گرفت. در ابتدای این جلسه محمدرضا طلایی رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران عنوان کرد: اتاق تلاش می‌کند از این طریق به یک پلتفرم خاص دست پیدا کند که فعلا جلسات مجازی روی اسکایپ فعال شود، امیدواریم در جلسات بعد از امکانات بهتری استفاده کنیم. وی در بخش بعدی سخنان خود به شعار سال ۹۹ اشاره کرد گفت: طی جلسه‌ای که با حضور روسای کمیسیون‌های اتاق برگزار شد، مقرر شد پیشنهادات آنها در خصوص تحقق شعار سال (جهش تولید) به هیات رییسه اتاق ایران ارسال شود. او افزود: در حال حاضر شاهد آن هستیم که کسب و کارها در این مدت دچار مشکلاتی شده‌اند. اکثر کسب و کارها از اوایل اسفند ماه تعطیل هستند دولت نیز نتوانسته در این زمینه کمکی انجام دهد. این در حالی است که سایر کشورها تلاش کردند که هم به مردم و هم به کسب و کارها کمک‌هایی ارایه دهند. طلایی با اشاره به شعار سال ۹۹ عنوان کرد: در این مدت سوالاتی به کمیسیون ارسال شد مبنی بر اینکه برای تحقق شعار سال چه کارهایی را می‌توان انجام داد و چه فعالیت‌هایی باید صورت گیرد که سال جاری با خطرات کمتری مواجه شویم. یکی از موضوعاتی که در این خصوص مطرح شد دولت الکترونیک بود. دولت الکترونیک را می‌توان به سه بخش عمده تقسیم کرد، اول خدمات دولت به دولت؛ بخش دوم خدمات دولت به کسب و کارها و در آخر خدمات دولت به مردم؛ این در حالی است که در هیچ یک از بخش‌ها عملکرد خوبی نداشته‌ایم. به‌طور مثال دولت در خدمات رسانی به مردم و کسب و کارها چندان کارنامه قابل قبولی ندارد. از سوی دیگر در خصوص کسب و کارهای نوین و فروشگاه‌های اینترنتی، دولت نتوانسته زیرساخت‌های مناسب را فراهم کند. حتی پست هم کمک چندانی به ارسال مرسولات فروشگاه‌های اینترنتی انجام نمی‌دهد.

     مشکلات تولید محتوا

در بخش دیگر این نشست عضو کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران به بحث تقاضا در بخش نرم افزارها و تولید محتوای موبایلی پس از شیوع کرونا پرداخت و گفت: به شکل عادی اواخر اسفند و اوایل فروردین پیک تعداد کاربران در کافه بازار و دیگر اپلیکیشن‌های موبایلی است. ولی امسال همه پلتفرم‌ها حجم زیادی از کاربران را جذب کردند. البته نباید فراموش کرد که شرکت‌ها در حالت دورکاری و نیمه تعطیل بودند و بر اساس داده‌هایی که قبلا موجود بود، سعی کردند به کاربران سرویس دهند. اما نتوانستند کار خود را توسعه دهند. چراکه شرکت‌های تولیدی به توسعه‌دهندگان خود دسترسی نداشتند. بنابراین چالش‌ها روز به روز در حال افزایش بوده و ورودی محتوا کم شده است. رسول‌اف در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بخشنامه‌ای که کمیسیون تنظیم و مقررات وزارت ارتباطاات مصوب کرده پرداخت و آن را خطری برای تولید محتوا در کشور دانست. وی عنوان کرد: بر اساس این مصوبه اپراتورها درباره پرداخت‌های اشتراکی به‌شدت محدود می‌شوند و از آنجایی که برای این نوع پرداخت زیرساخت بانکی فراهم نشده، قطعا تولید‌کنندگان محتوا با مشکل مواجه خواهند شد. این در حالی است که اکنون تولید‌کنندگان محتوا در دنیا به شکل پرداخت اشتراکی کار می‌کنند.

وی افزود: از سوی دیگر در جلسه‌ای که برای تصویب این آیین‌نامه برگزار شده، هیچ نماینده‌ای از بخش خصوصی حضور نداشته و این مصوبه در شلوغی شب عید و شیوع کرونا گم شد. در صورتی که مصوبه مذکور از ۱۵ اردیبهشت‌ماه باید اجرایی شود. این مصوبه چالشی بزرگ برای تولید‌کنندگان محتوا در کشور ایجاد خواهد کرد و برای این موضوع هیچ جایگزینی ارایه نشده است. اگر این مصوبه اجرایی شود بین ۶۰ تا ۷۰ درصد بازار تولید محتوای دیجیتال کشور دچار افت خواهد شد. رسول‌اف در ادامه عنوان کرد در خواست ما تعویق شش ماهه این مصوبه است تا بتوان برای آن یک راهکار جایگزین تعیین کرد.

 

ارسال نظر