مازاد تولید اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا صادر می‌شود

۱۳۹۹/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۵۴۹

شاتا|  

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افزایش چند برابری تولیدات اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا در کشور و وجود مازاد تولید در برخی اقلام گفت: دولت به وزارت صنعت اجازه داده تا بخشی از مازاد تولید این اقلام را مشروط به تامین کامل نیاز داخل، صادر کند.

 رضا رحمانی افزود: تامین اقلام ضروری برای مقابله با کرونا از نخستین روز درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای این منظور در دستور کار قرار گرفت و در کمتر از دو ماه، تولیدات محصولات و ملزومات بهداشتی رشد چندین برابری داشته و امروز در برخی موارد امکان صادرات وجود دارد. وزیر صمت گفت: تولید مواد ضدعفونی‌کننده در این مدت با افزایش هشت برابری روبه‌رو شده و نیز تولید روزانه ۲۰۰ هزار عدد ماسک در برنامه قرار دارد و امروز در مجموع تولیدات صنعتی، صنفی و کارگاهی به حدود ۶میلیون عدد ماسک در روز رسیده است.

رحمانی تصریح کرد: جهش تولید در سایر اقلام نیز قابل مشاهده است و در روند تامین و توزیع اقلام و کالاهای مورد نیاز مردم به ویژه در بخش بهداشتی هیچ گونه دغدغه‌ای در دو ماه گذشته نداشتیم و کمبودی به وجود نیامده است. 

وی افزود: روند تولید کیت‌های تشخیص نیز در کشور مناسب بوده و در صورت تداوم افزایش میزان تولیدات و تامین نیاز کشور، در این بخش نیز می‌توان صادرات داشت. وزیر صنعت گفت: همچنین با درخواست این وزارتخانه و اعلام موافقت وزارت بهداشت، رییس‌جمهوری کشورمان نیز دستور موافقت خود را برای آزاد‌سازی بیش از ۱۸ میلیون عدد ماسک مازاد مصرف مراکز بهداشتی و درمانی کشور اعلام کردند که به زودی در شبکه توزیع عمومی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. رحمانی اضافه کرد: ۱۸ میلیون ماسک در اختیار وزارت بهداشت بود که در این زمینه به رییس‌جمهوری پیشنهاد شد، چنانچه مجموعه کادر درمانی کشور نیازی به این تعداد ماسک ندارند، اقلام موجود آزاد و در اختیار عموم مردم قرار داده شود که مورد موافقت قرار گرفت. وزیر صمت افزود: آمادگی کشورمان برای صادرات مازاد اقلام بهداشتی در شرایطی است که ما در یک موقعیت نابرابر و در وضعیت تحمیلی تحریم‌ها قرار داریم و جالب اینکه شیوع گسترده کرونا در کشورهای مختلف جهان در مناسبات تجاری و اقتصادی کشورها و حتی کشورهای عضو تجارت جهانی «WTO» تاثیر داشته و قوانین صادرات و واردات آنها را با محدودیت و ممنوعیت‌های روبرو ساخته و این در حالی است که برخی از این کشورها مدعی رعایت ضوابط تجارت آزاد هستند؛ در این مدت ۸۸ کشور محدودیت و ممنوعیت صادرات ایجاد کرده‌اند، به ویژه کالاهای اساسی و اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا و در مواردی نیز به تناسب نیاز، تسهیلات وارداتی اعمال کرده‌اند.

 

ارسال نظر