اخبار

۱۳۹۹/۰۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۳۵۷

افت ۱۳ درصدی تولید خودرو در سال ۹۸

شاتا| بررسی آمارهای دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است در سال ۹۸ در مجموع ۸۳۱ هزار و ۳۳۴ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که در مقایسه با سال ۹۷ افت ۱۳ درصدی نشان می‌دهد. در سالی که گذشت خودروسازان ۷۵۹ هزار و ۱۳۷ دستگاه خودروی سواری تولید کردند که نسبت به سال پیش از آن کاهش ۱۴.۹ درصدی داشت. همچنین ۶۷ هزار و ۱۴۶ دستگاه وانت در کشور تولید شد که در مقایسه با سال ۹۷ رشد ۳۵.۱ درصدی داشت. در ۱۲ ماهه پارسال، تولید ون و مینی‌بوس و میدل باس با افت ۸۳.۲ درصدی و کاهش ۳۶.۷ درصدی به ترتیب به ۲۱۷ دستگاه و یک‌هزار و ۴۸ دستگاه رسید. در سالی که گذشت خودروسازان ۵۳۵ دستگاه اتوبوس و سه هزار و ۲۵۱ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید کردند که در مقایسه با سال ۹۷ به ترتیب کاهش ۶ درصدی و افت ۶۷.۲ درصدی نشان می‌دهد. ۶۷ هزار و ۳۸۴ دستگاه از مجموع تولید انواع خودرو در سال ۹۸ مربوط به آمار اسفندماه خودروسازان است که در مقایسه با اسفندماه ۹۷ افت ۱۷.۶ درصدی داشته است. مطابق آمارها، سال ۹۷ خودروسازان در مجموع ۹۵۵ هزار و ۴۴۴ دستگاه انواع خودرو تولید کرده بودند. معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اهداف کمی تولید گروه محصولات منتخب در بخش صنعت را در سال «جهش تولید» اعلام کرد که بر پایه آن، تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری و وانت از سوی خودروسازان برنامه‌ریزی شده است.

دست رد آنکارا به ورود کامیون‌های ترکیه‌ای

ایرنا| سخنگوی گمرک ایران گفت: آنکارا نه تنها برای ترانزیت، صادرات و واردات کالا به ایران اجازه تردد به کامیون‌های ایرانی و سایر کشورها را نمی‌دهد، بلکه از روز جمعه (۲۲ فروردین‌ماه) کامیون‌های ترکیه‌ای که از مسیر ایران قصد بازگشت به این کشور دارند را نیز نمی‌پذیرد. سید روح‌الله لطیفی در این زمینه توضیح داد: در این مدت بیش از ۲۱۰ کامیون ترکیه حامل محموله‌های صادراتی و ترانزیتی با وجود انجام تشریفات گمرکی توسط ایران، در مرز بازرگان بلاتکلیف هستند. وی افزود: در خصوص راه‌اندازی بازارچه «ساری سو» با اینکه طرف ایرانی آمادگی خود را اعلام کرده و بنا بود در هفته پیش فعال شود، هنوز طرف ترکیه‌ای اقدامی انجام نداده است و منتظر عملیاتی شدن این مسیر از طرف آنکارا هستیم. سخنگوی گمرک تاکید کرد: در حال حاضر تنها راه صادرات و واردات کالا بین ایران و ترکیه مسیر ریلی رازی است که بیش از ۱۳۰ واگن در حال جابه‌جایی کالا بین دو طرف هستند.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای عادی‌سازی صادرات

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران گفت: برای عادی‌سازی صادرات باید پروتکل‌های بهداشتی در همه بخش‌ها از جمله واردات، حمل و نقل، تولید و صادرات به صورت دقیق اجرا شود. مهدی نفر در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از آسیب کمتر به صادرات در شرایطی که کشور با ویروس کرونا مواجه شده است، چه باید کرد، گفت: راه‌حل این موضوع رعایت دقیق تمامی پروتکل‌های بهداشتی در همه بخش‌ها است. نفر افزود: کالاهای تولیدی کشورمان برای کشورهایی نظیر عراق، افغانستان، امارات، هند و چین دارای مزیت است و این کشورها اغلب خواهان خرید کالاهای صادراتی ایران هستند. اما هنگامی که مساله ویروس کرونا مطرح می‌شود، تمایلی برای خرید کالا از ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند و در این خصوص عقب‌نشینی می‌کنند. وی افزود: بنابراین ضروری است تا با رعایت دقیق تمامی پروتکل‌های بهداشتی در بخش‌های واردات، تولید و حمل و نقل و صادرات کالا، کشورمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هر چه زودتر از این ویروس پاک کنیم تا بتوانیم به شرایط عادی تجارت بازگردیم. نفر با اشاره به اینکه در مرزهای آبی مشکلی برای انتقال کالا وجود ندارد، گفت: اما برخی مرزها بسته است و برخی مرزها کاملا بسته است و برخی کشورها بعضی مرزهای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بسته‌اند، به عنوان مثال از 9 مرز مشترک ایران و عراق، فقط 3 مرز برای انتقال کالا فعال است که این امر منجر به ترافیک کالا در مرزهای باز می‌شود. وی اظهار داشت: متأسفانه در سال‌هایی که باید به توسعه زیرساخت‌های صادراتی توجه می‌شد، اقداماتی در این خصوص انجام نشده و در شرایط فعلی برخی کالاهای صادراتی در ترافیک مرزی دچار افت کیفیت می‌شوند و ارزش صادراتی آنها کاهش می‌یابد. نفر گفت: در مجموع صادرات به عراق، افغانستان و تا حدودی به پاکستان در حال انجام است، ولی به‌رغم مذاکرات بسیار زیاد برای بازگشایی مرز ترکمنستان به عنوان یک شاهراه صادراتی، این مرز روی کالاهای صادراتی ما هنوز باز نشده است. وی گفت: در مجموع صادرات کشور از شرایط ویروس کرونا بسیار متاثر شده است که امیدواریم هر چه زودتر رفع شود.

لغو عوارض صادراتی پیاز ابلاغ شد

مهر|دفتر صادرات گمرک ایران در بخشنامه‌ای، رسما حذف عوارض صادرات مرغ را به گمرکات سراسر کشور ابلاغ کرد. دفتر صادرات گمرک ایران در بخشنامه‌ای رسما حذف عوارض صادرات مرغ را به گمرکات سراسر کشور ابلاغ کرد.

 

ارسال نظر