سقوط تاریخی نفت امریکا به زیر یک دلار

۱۳۹۹/۰۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۳۵۳
سقوط تاریخی نفت امریکا به زیر یک دلار

نفت امریکا وست تگزاس اینترمدیت روز گذشته به پایینترین قیمت خود در روزهای اخیر یعنی زیر یک دلاررسید. بحران کرونا و ادامه اختلافات عربستان و روسیه علیرغم توافق اخیر خود از علل سقوط قیمت جهانی نفت خام است.گفتنی است تقاضای نفت به نسبت ماه‌های گذشته ۲۰ میلیون بشگه کاهش یافته است و ذخایر استراتژیک جهانی کشورها نیز مملو از نفت خام است و این علت اصلی سقوط آزاد قیمت نفت است. قیمت نفت امریکا که امروز را با قیمتی بالای ۱۷ دلار در هر بشکه آغاز کرده بود، بیش از ۷۴ درصد از ارزش خود را از دست داد و ساعات پایانی شب گذشته  به ۴دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه رسید.

این سقوط قیمت بی‌سابقه در حالی اتفاق افتاده که اخباری مبنی بر معاملات دو دلاری نفت در تگزاس به گوش می‌رسد.از سوی دیگر، افزایش حجم ذخیره‌سازی‌ها باعث شده تا امید به بهبود قیمت در هفته‌های آینده کمرنگ‌تر شود.همچنین نشست تولیدکنندگان نفت امریکا برای رسیدن به توافق کاهش تولید نیز بی‌نتیجه مانده که فشار مضاعفی بر قیمت‌ها داشته است.با این کاهش، قیمت نفت شاخص امریکا ۷۴ درصد پایین امد و ۴ دلار و ۶۶سنت در هر بشکه قیمت خورد.این رقم در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بوده و می‌تواند پرونده تولید نفت شیل را برای همیشه ببندد.این در حالی است که با وجود اتخاذ برخی اقدامات برای کنترل اثرات اپیدمی کرونا بر نفت همچنان تغییر قابل ملاحظه‌ای در بازار رخ نداده است، به‌گونه‌ای که با گذشت یک هفته از امضای توافق تاریخی اوپک و هم‌پیمانانش برای کنترل و مدیریت بازار نفت، قیمت‌ها بی‌توجه به کاهش عرضه در سراشیبی سقوط قرار گرفتند. دوشنبه و در اولین روز کاری از هفته، قیمت نفت برنت و خام امریکا با افت محسوسی نسبت به هفته گذشته حدود 27 و 15 دلار معامله شدند. اما کاهش قیمت به این محدود نماند و تا ساعت 21:45 روز گذشته قیمت نفت خام امریکا به 4 دلار و 45 سنت رسیده است. به نظر می‌رسد پیمان تاریخی اوپک آن‌گونه که باید کارساز نبود و کاهش 

9.7 میلیون بشکه‌ای از بازار نفت، نتوانست مانند تبلیغات رسانه‌ای‌اش، موثر واقع شود. این امر نشان می‌دهد که نه‌ تنها اوپک بلکه کشورهای بزرگی همچون امریکا نیز نمی‌توانند در شرایط بحرانی، درمان یا امدادی برای بازار نفت باشند. آخرین خبر دیشب حاکی است که نفت تگزاس زیر یک دلار معامله شده است و بعضی از رسانه‌ها  از معامله 15 سنتی هر بشکه نفت خبر می‌دادند تا جایی که برخی از کارشناسان اینگونه نوشتند که قیمت یک بشکه نفت به کمتر از قیمت یک بطری آب رسیده است .

 

ارسال نظر