15 پیشنهاد برای حمایت از صنایع در دوران کرونایی

۱۳۹۹/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۰۹۲

تعادل | گروه صنعت|

روسای اتاق ایران و تهران در دونامه جداگانه به دولت خواهان حمایت از بنگاه‌های آسیب دیده در دوران کرونا شدند. در نامه نخست، رییس پارلمان بخش خصوصی ایران خطاب به محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس‌جمهور ضمن بیان عمده مشکلات شرکت‎‌ها و پروژه‌های صنعت احداث و خدمات فنی و مهندسی خواستار حمایت از فعالان این صنعت شد که به دلیل شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته، متأثر از این ویروس بوده‌‍ و عمدتا با توقف کامل فعالیت‌های خود روبرو شده‌اند. غلامحسین شافعی، در این نامه به ارایه 9 پیشنهاد برای حمایت از صنعت احداث و خدمات فنی و مهندسی پرداخته است. از سوی دیگر، رییس اتاق بازرگانی تهران در نامه‌ای دیگر خطاب به اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور، 6 پیشنهاد برای تسهیل امور مالیاتی بر بنگاه‌های اقتصادی درگیر با تبعات منفی شیوع کرونا و رکود اقتصادی داد.

     9 پیشنهاد برای حمایت از صنایع آسیب دیده

 غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران در نامه‌ای به معاون اقتصادی رییس‌جمهور خواستار حمایت از فعالان صنعت احداث و خدمات فنی و مهندسی شد. متن کامل نامه رییس اتاق ایران به محمد نهاوندیان معاون محترم اقتصادی رییس‌جمهور به شرح زیر است: « احتراما؛ همان‌گونه که مستحضرید فعالیت‌ شرکت‌ها و پروژه‌های صنعت احداث و خدمات فنی و مهندسی (پیمانکاران، مهندسان مشاور، بهره‌برداران و تولیدکنندگان) از اسفند ماه 98 تاکنون به‌شدت تحت تاثیر شرایط ناشی از ویروس عالم گیر کرونا بوده است. بر این اساس، گروه بزرگ خانواده صنعت احداث و خدمات فنی و مهندسی کشور (پیمانکاران، مهندسان مشاور، بهره‌برداران و تولیدکنندگان) عمدتا با توقف کامل فعالیت‌های خود روبه رو شده‌اند و بیم آن می‌رود در صورت لحاظ نشدن نام این شرکت‌ها در زمره شرکت‌های آسیب دیده از شیوع کرونا، با تعطیلی این بنگاه‌های مهم اقتصادی و بیکاری قشر گسترده‌ای از سرمایه انسانی روبرو گردند.»

9 پیشنهاد رییس اتاق ایران برای حمایت از صنعت احداث، خدمات فنی و مهندسی به شرح زیر است: «1. تعیین تکلیف پرداخت بیمه پرسنل شرکت‌ها و کارگاه‌های اجرایی آنها در دوران شیوع بیماری با دریافت بدون وجه لیست بیمه در طول این دوران. 2. تمدید انواع بیمه‌نامه‌های پروژه‌ها، ضمانتنامه‌ها، اعتبارات و بروات اسنادی و تعهدات ارزی و ریالی در طول این دوران بدون دریافت وجه. 3. استفاده از تسهیلات بدون بهره برای شرکت‌ها به منظور حفظ اشتغال و پرداخت حقوق پرسنل شاغل. 4. حمایت از صنعت احداث و خدمات فنی و مهندسی (پیمانکاران، مهندسان مشاور، بهره‌برداران و تولیدکنندگان) در کنار سایر بخش‌های تولیدی و حمایتی موردحمایت دولت در کلیه بخشنامه‌ها و مصوبات حمایتی صادره تاکنون و آتی در شرایط موجود از جمله تامین اجتماعی، مالیات، بانکی، تامین نقدینگی، تسهیلات بانکی، ضمانتنامه‌ها و... 5. پیگیری در خصوص ابلاغ یک دوره تعلیق ویژه سه ماهه و پرداخت هزینه‌های مربوط برابر قراردادهای در دست اجرای آنها؛ پرداخت مطالبات معوق پیمانکاران، مشاوران و سازندگان این حوزه به صورت ویژه با هدف رفع مشکل نقدینگی برای پرداخت مطالبات نیروی انسانی و طلبکاران این شرکت‌ها. 6. ابلاغ دستورالعمل‌هایی برای استمهال بدهی‌های بانکی، مالیات، مالیات بر ارزش افزوده، تمدید یا حذف جرایم مربوطه. 7. پیگیری در خصوص قراردادن نام شرکت‌های این حوزه در لیست مشاغل آسیب‌دیده به جهت برخورداری از بسته‌های حمایتی دولت برای این مشاغل. 8. پیگیری در خصوص تعیین تکلیف دقیق تعطیلی موقت (تعلیق) پروژه‌ها با اجرای آنها در قالب پروتکل‌های بهداشتی خاص با پرداخت هزینه اجرای این پروتکل‌ها. 9. دریافت کمک هزینه‌ اجرای پروتکل‌های بهداشتی از جمله تامین مواد ضدعفونی‌کننده و اقلام حفاظتی. »

     6 پیشنهاد مالیاتی اتاق تهران

اما کمی آن‌طرف از ساختمان طالقانی، رییس اتاق بازرگانی تهران در خیابان وزراء در راستای حمایت از بنگاه‌های آسیب‌دیده از شرایط کنونی اقتصادی که علاوه بر تحریم خارجی و رکود داخلی از ناحیه تبعات منفی شیوع ویروس کووید 19 نیز تحت فشار مضاعف قرار گرفته است، به معاون اول رییس‌جمهور نامه‌ای مشتمل بر شش پیشنهاد در حوزه مالیاتی نوشت. مسعود خوانساری در این نامه با برشمردن برخی از تبعات منفی همه‌گیری ویروس کرونا از اسحاق جهانگیری خواسته است تا مدت اجرای برخی تسهیلات قانونی دیده تمدید و عملیات وصول و اجرای مالیات نیز به‌طور موقت در شش ماهه نخست سال جاری متوقف شود. متن نامه رییس اتاق تهران به معاون اول رییس‌جمهور به شرح زیر است: «با عنایت به تشدید بحران اقتصادی متاثر از شیوع ویروس کرونا و آثار خسارت‌بار آن بر وضعیت کلی بنگاه‌های اقتصادی، شامل محدودیت حضور اعضای کلیدی واحد‌های اقتصادی بخش خصوصی اعم از مدیران و عوامل حسابداری و حسابرسی و سایر تاثیرات سوء مشخص، قابل پیش‌بینی، متقابل و اپیدمیک آن بر فضای عمومی کسب و کار، مستدعی است به عنوان بخشی از اقدامات حمایتی دولت در امر خطیر تداوم حیات فعالان اقصادی مذکور، نسبت به تصویب موارد ذیل دستور فرمایید. 6 پیشنهاد رییس اتاق تهران شامل موارد زیر است: «1- مواعد مقرر در مواد (۱۰۰) و (۱۱۰) قانون مالیات‌های مستقیم، موضوع تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی مودیان حقیقی و حقوقی، همچنین گزارشات موضوع مواد (۱۶۹ مکرر) و (۲۷۲) قانون مذکور و اظهارنامه مالیاتی موضوع ماده (۲۱) قانون مالیات بر ارزش افزوده، در سال ۱۳۹۹ به مدت ۳ماه تمدید گردد. 2- متناسب با تمدید درخواستی در بند یک نامه حاضر، مواعد موضوعه رسیدگی مالیاتی قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده، حسب مورد به مدت ۳ ماه تمدید گردد. 3- سررسید و مهلت مقرر در بخشنامه اخیر سازمان امور مالیاتی، موضوع نحوه بخشودگی جرایم مالیاتی قابل بخشش تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۹ تمدید گردد. 4- عملیات وصول و اجراء مالیات موقتا در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹ متوقف گردد. 5- سررسید پرداخت اقساط بدهی قطعی مالیاتی مودیان در سال ۱۳۹۹ به مدت ۳ ماه تمدید گردد. 6- مقررات مربوط به تعیین خسارت بنگاه‌های اقتصادی جهت برخورداری از تسهیلات ماده ۱۶۵ قانون مالیات‌های مستقیم، با رعایت مواد ۱، ۲، ۳ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، تدوین و تصویب گردد.»

 

 

ارسال نظر