بازگشایی مشروط اصناف کم‌خطر

۱۳۹۹/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۹۸۶
بازگشایی مشروط اصناف کم‌خطر

تعادل | گروه صنعت |

«شیوه اجرای طرح بازگشایی گام‌ به‌ گام واحدهای صنفی اعلام شد.» براساس اطلاعیه اتاق اصناف ایران، آغاز به کار مشاغل «غیرپرخطر» مشروط به اخذ تعهد برای اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا از تاریخ ۲۳ فروردین در استان‌های کشور و از ۳۰ فروردین در تهران ذکر شده است. براساس این اطلاعیه، در گروه نخست، کلیه واحدهای تولید در بخش‌های مختلف «صنفی، صنعتی، توزیعی و خدمات فنی» که برای تامین مایحتاج عمومی و نیاز ضروری مردم از جمله «مواد غذایی، خدمات فنی و تعمیر لوازم خانگی و منزل» از بدو شروع بحران بیماری کرونا در حال خدمات‌رسانی به مردم بوده‌اند، کماکان در چارچوب دستورالعمل بهداشتی ابلاغی مجاز به فعالیت در این حوزه‌ها هستند. اما در گروه دوم، فعالیت‌های صنفی که از بدو شروع بحران بیماری کرونا به دلیل شرایط محیطی و تجمع جمعیت در آن واحدها فعالیت‌های پرخطر اعلام و تعطیل شده‌اند، تا اعلام عادی شدن شرایط از طرف وزارت بهداشت کماکان تعطیل هستند.

 در همین حال براساس جدیدترین دستورالعمل ابلاغی، شروع به کار اصناف مشروط به ثبت نام در سامانه سلامت شده است. از این رو، واحدهای صنفی مجاز به بازگشایی موظف هستند که با مراجعه به درگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، ضمن ثبت‌نام در این درگاه، نسبت به دریافت گواهی سلامت، بارکد مربوطه و نصب آن در محل کسب اقدام کنند.

مطابق اعلام وزارت بهداشت کلیه واحدهای صنفی و صنعتی باید در سامانه ثبت نام اصناف و صنایع از صبح جمعه مورخ ۲۲ فروردین ماه ثبت نام کنند. ثبت نام از واحدهای صنعتی و صنفی به مدت 7 روز ادامه خواهد داشت و در ضمن راهنماها و الزامات سلامت محیط وکار، شاغلین و مشتریان با توجه به نوع فعالیت پس از تکمیل ثبت نام به صورت الکترونیکی در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

     معرفی واحدهای ممنوع‌الفعالیت

اتاق اصناف ایران در پی آخرین مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، شیوه اجرای طرح بازگشایی گام به گام واحدهای صنفی را مبتنی بر بخشنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت کشور اعلام کرد. برهمین اساس، در اطلاعیه اتاق اصناف ایران آمده است: «نظر به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر آغاز به کار بخشی از فعالان اقتصادی در سراسر کشور، بدین‌وسیله زمان، شیوه و چگونگی بازگشایی‌ها و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به اطلاع کلیه فعالان صنفی می‌رساند. اطلاعیه اتاق اصناف شامل 5بند بوده که به شرح زیر است:

در بند نخست اطلاعیه اتاق اصناف ایران آمده است، طرح گام دوم فاصله‌گذاری هوشمند که مبتنی بر بازگشایی بخشی از واحدهای صنفی است، در استان‌ها از تاریخ شنبه 23/1/1399 و در استان تهران از تاریخ شنبه 30/1/1399 با هماهنگی ستادهای استانی مدیریت بیماری کرونا آغاز خواهد شد.

در بند دو این اطلاعیه آمده است که واحدهای صنفی مجاز به بازگشایی موظفند با مراجعه به درگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن ثبت‌نام در این درگاه، نسبت به دریافت گواهی سلامت، بارکد مربوطه و نصب آن در محل کسب اقدام کنند. براساس بند سوم این اطلاعیه، فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای غیر FMCG (سوپرمارکتی، بهداشتی و شوینده)، پاساژ و مجتمع‌های تجاری و بازارهای مرکزی مسقف، آرایشگاه و سالن‌های زیبایی، آموزشگاه‌های رانندگی، رستوران، غیر اغذیه‌فروشی، طباخی و فست‌فود، گرمابه، سونا و ماساژ، روزبازارها و نمایشگاه‌ها، مراکز بازی و تفریحی و گیم‌نت، باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی، تالار پذیرایی و سالن مراسم، قهوه‌خانه، چایخانه و تریا مشمول این طرح نبوده و تا اطلاع ثانوی امکان بازگشایی واحدهای خود را ندارند. البته در تبصره این بنده آمده است که مطابق مصوبه ابلاغی رستوان و غذای آماده (صرفا بیرون‌بر) مجاز به فعالیت هستند.

در بند چهارم این اطلاعیه نیز آمده است که کلیه واحدهای صنفی در سراسر کشور موظف هستند تا تاریخ‌های اعلام‌شده فوق مطابق مصوبات و بخشنامه‌های پیشین ستاد ملی کرونا عمل کرده و تحت هیچ عنوان نسبت به بازگشایی واحدهای خود اقدام نکنند. بند پایانی اطلاعیه اتاق اصناف ایران بار دیگر بر رعایت همه ضوابط و اصول بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اعلام شده و خواهد شد، تاکید کرده و اشعار می‌دارد اصناف، کسبه، فعالان صنفی و پیشه‌وران سراسر کشور حفظ سلامت آحاد جامعه را اولویت اصلی خود دانسته و از هیچ تلاشی در این مسیر فروگذار نخواهند بود.

     مجوز مشروط برای آغاز فعالیت اصناف

در همین حال، کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که اصناف در صورت تمایل می‌توانند با ثبت‌نام و اخذ تعهد برای اجرای دستورالعمل بهداشتی مقابله با کرونا در طرح فاصله‌گذاری هوشمند شروع به کار کنند. در اطلاعیه شماره چهار ستاد ملی مقابله با کرونا، آمده است که در صورت تمایل اصناف، آغاز به کار مشاغل «غیر پر خطر» مشروط به اخذ تعهد برای اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا از تاریخ ۲۳ فروردین در استان‌های کشور و از ۳۰ فروردین در تهران ذکر شده و موارد ذیل به اطلاع عموم می‌رسد: 1- برای شروع فعالیت مشاغل کم خطر در طرح فاصله‌گذاری هوشمند، کلیه واحدهای صنفی از صبح جمعه مورخ ۲۲/۰۱/۱۳۹۹ می‌توانند در سامانه

 salamat.gov.ir به منظور دریافت دستورالعمل سلامت محیط کار، شاغلین، مشتریان و تایید تعهدنامه به‌صورت الکترونیکی برای التزام به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا ثبت نام کنند.

2- اصناف پس از تایید تعهدنامه، التزام به رعایت دستورالعمل بهداشتی مقابله با کرونا به‌صورت الکترونیکی - اخذ کد بهداشتی از طریق سامانه salamat.gov.ir و نصب در واحد صنفی می‌توانند شروع به فعالیت کنند.

3- دستورالعمل‌های سلامت محیط کار، شاغلین و مشتریان کلیه مشاغل و اصناف برای مقابله با کرونا در سامانه http://markazsalamat.behdasht.gov.ir در دسترس عموم اصناف و مردم است.

4- تدابیر لازم برای بازرسی و نظارت دستگاه‌های ذیربط و مردم بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توسط اصناف و مشاغل اتخاذ شده که در اطلاعیه بعدی به اطلاع عموم خواهد رسید.

5- یادآوری می‌شود کلیه واحدهای تولید در بخش‌های مختلف صنف، صنعت، توزیعی و خدمات فنی که برای تامین مایحتاج عمومی و نیاز ضروری مردم از جمله مواد غذایی، خدمات فنی و تعمیر لوازم خانگی و منزل از بدو شروع بحران بیماری کرونا در حال خدمات رسانی به مردم بوده‌اند، کماکان در چارچوب دستورالعمل بهداشتی ابلاغی مجاز به فعالیت در این حوزه‌ها هستند.

۶- فعالیت‌های صنفی که از بدو شروع بحران بیماری کرونا به دلیل شرایط محیطی و تجمع جمعیت در آن واحدها فعالیت‌های پرخطر اعلام و تعطیل شده‌اند تا اعلام عادی شدن شرایط از طرف وزارت بهداشت کماکان تعطیل اعلام می‌شوند.

۷- براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت‌های پرخطر برای شیوع کرونا در حوزه اصناف مشتمل بر آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، رستوران‌ها، تالار پذیرایی و سالن مراسم، مراکز بازی، تفریحی، گیم‌نت، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها و تریا، اماکن اقامتی، هتل‌ها، استخر، سونا و ماساژ و باشگاه‌های بدنسازی و ورزشی، سینماها، جشنواره‌ها و نمایشگاهای هنری و فرهنگی است.

در همین حال، در نامه علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان به حسین مدرس خیابانی معاونت بازرگانی وزارت صنعت آمده است: در راستای اجرای گام دوم کووید-19، فاصله‌گذاری اجتماعی، مقرر گردید کلیه واحدهای صنفی و صنعتی در سامانه ثبت نام اصناف و صنایع (سایت سلامت) از صبح جمعه مورخ 22 فروردین ماه ثبت نام نمایند. ثبت نام از واحدهای صنعتی و صنفی به مدت 7 روز ادامه خواهد داشت و در ضمن راهنماها و الزامات سلامت محیط و کار، شاغلین و مشتریان با توجه به نوع فعالیت پس از تکمیل ثبت‌نام به صورت الکترونیکی در اختیار افراد قرار می‌گیرد. همچنین برای استفاده از تمامی راهنماها و الزامات می‌توانند بعد از این تاریخ به سایت مرکز سلامت محیط و کار مراجعه کنند. همچنین بعد از شروع مجدد فعالیت‌ها، بازرسین بهداشت محیط و حرفه‌ای وزارت بهداشت با مشارکت نیروی انتظامی، بازرسان اتاق اصناف و تعزیرات و بازرسان آن وزارت متبوع به محل‌های مورد نظر مراجعه و در صورت عدم ثبت نام در سایت ابلاغی وزارت بهداشت، فعالیت و محل کار را متوقف و تعطیل می‌کنند.

Taadol-07

ارسال نظر