دستورالعمل کنترل و پایش عرضه و قیمت میوه نوروز ۹۹ ابلاغ شد

۱۳۹۸/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۴:۲۷
کد خبر: ۱۶۵۶۶۷

رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، دستورالعمل کنترل و پایش مستمر وضعیت عرضه و قیمت میوه نوروز ۹۹ ابلاغ شد. به گزارش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، عباس تابش، معاون وزیر صنعت و رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پیرو ابلاغیه طرح نظارتی ویژه ایام پایانی سال و نوروز ۹۹، دستورالعمل کنترل و پایش مستمر وضعیت عرضه و قیمت میوه نوروز ۹۹ را به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها ابلاغ کرد.

رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هدف از این بخشنامه را جلوگیری از التهاب و حفظ آرامش بازار به لحاظ شرایط خاص عرضه و تقاضای میوه شب عید دانست و از سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها خواست که در بحث کنترل و پایش مستمر وضعیت توزیع، عرضه و قیمت کالاهای اساسی با جدیت ورود پیدا کنند. بر اساس بندهای این بخشنامه لازم است ضمن برنامه‌ریزی و نظارت دقیق توام با هم‌افزایی در بحث نظارت بر بازار از ظرفیت‌های موجود دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط استانی و نیز بهره‌گیری از ظرفیت اتاق اصناف، به خوبی استفاده شود.

در این بخشنامه آمده است سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان تأمین‌کننده موظفند در بحث کنترل و نظارت بر عرضه و تحویل کالا، تدابیر و تمهیدات لازم را اندیشیده تا این امر به صورت دقیق انجام و در صورت احراز تقلب از سوی واحد ذخیره‌ساز میوه، اقدامات سلبی و ایجابی از قبیل تشکیل پرونده و معرفی به تعزیرات حکومتی، اعمال محدودیتهای صادراتی و... با جدیت در دستور کار قرار گیرد. رییس سازمان حمایت در این بخشنامه تأکید کرده است سازمان‌های صمت ترتیبی اتخاذ کنند تا بر ورود میوه به سردخانه شامل فک پلمب کامیونها، تطبیق میزان باسکول مبدأ و مقصد، شماره کامیون، راننده با مشخصات بارنامه، کنترل کیفیت میوه، مشخصات کمی و کیفی، تعداد جعبه و همچنین خروج میوه از سردخانه در زمان توزیع میوه شامل مقدار، برگ باسکول، مقصد خروج، پلمب کامیون یا هر نوع خودرو حمل‌ونقل، ساعت خروج و وزن میوه خروجی نظارت دقیقی صورت پذیرد. در ضمن مطابق تصمیمات کارگروه تنظیم بازار در زمینه اجرای طرح خرید و ذخیره‌سازی میوه تنظیم بازار ایام پایانی سال جای سازمان‌های صمت استان‌ها تنها نقش هماهنگ‌کننده و نظارتی خواهند داشت و قیمت‌های خرید و فروش میوه توسط کارگروه تنظیم بازار و کمیته ملی راهبری طرح ابلاغ می‌شود.

همچنین براساس تصمیمات کارگروه تنظیم بازار؛ خرید و فروش میوه تنظیم بازار در زنجیره‌های مختلف تامین تا حلقه نهایی توزیع با احتساب وزن سبد باید ملاک عمل قرار گیرد. اطلاعات مباشران تامین و توزیع توسط استان‌های مبدأ و مقصد تأمین و توزیع‌کننده در سامانه  WWW.ntsw.ir ثبت شود.   در این بخشنامه بر بازدید، نظارت دقیق و کنترل روند عملیات تخلیه تاکید شده است و بازرسان سازمان‌های صمت استان‌ها می‌بایست با استقرار در جایگاه عرضه میوه ترتیبی اتخاذ کنند. از ابتدا تا انتهای زنجیره جهت کنترل و نظارت و تایید قیمت و میزان فروش تا پایان فروش میوه با ثبت میزان فروش رفته، باقیمانده، ضایعات صورتجلسه تنظیم شود. تابش در این بخشنامه تأکید کرده است به منظور جلوگیری از سوءاستفاده از جو روانی حاکم بر بازار در ایام پایانی سال متأثر از افزایش تقاضا و اطمینان از رعایت ضرایب سود مصوب خرده‌فروشی بازرسان با بهره‌گیری از ظرفیت اتاق اصناف به لحاظ مسوولیت‌های قانونی در تمامی موارد از جمله دخل و تصرف میوه‌فروش‌ها در میوه‌های تحویل شده به آنها و نیز نحوه توزیع کنترل دقیقی داشته باشند و با متخلفان برخورد نمایند.   براساس بندهای این بخشنامه کنترل عدم توزیع همزمان سیب و پرتقال طرح تنظیم بازار به همراه اقلام میوه مشابه در مبادی توزیع منتخب اعم از غرف میادین میوه و تره‌بار یا واحدهای صنفی، نظارت بر رعایت قیمت تعیین شده و کیفیت میوه‌های توزیعی در قالب طرح تنظیم بازار به صورت مستمر و ممانعت از عرضه میوه نامرغوب و نهایتاً کنترل و نظارت بر نصب پلاکارد و تابلو قیمت در معرض دید مشتری در سطح مبادی عرضه به‌ خصوص عوامل توزیع منتخب میوه طرح تنظیم بازار از دیگر مواردی است که باید در اولویت کار سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها قرار گیرد.

در این بخشنامه به رسیدگی فوری و سریع به گزارش‌ها و شکایات مردمی توأم با هماهنگی لازم با اداره کل تعزیرات حکومتی استان برای برگزاری گشت‌های مشترک سیار به همراه بازرسان اتاق اصناف تأکید شده است. معاون وزیر صنعت با بیان اینکه مردم ما بهترین ناظر هستند و نقش موثری نیز می‌توانند در تنظیم بازار ایفا کنند، از شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده هر گونه تخلف، موارد را از طریق تلفن ۱۲۴ یا اپلیکیشن آپ گزارش کنند و مطمئن باشند سازمان حمایت و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها بر اساس رسالت خود در این راستا از تمام ظرفیت‌های قانونی خود استفاده خواهند کرد.

 

ارسال نظر