نسخه‌ حل بحران اقلام پزشکی

۱۳۹۸/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۳۸۴
نسخه‌ حل بحران اقلام پزشکی

تعادل| گروه صنعت|

با گذشت حدود سه هفته از شیوع ویروس کرونا در ایران همچنان تامین مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک، دستکش و... با کمبود مواجه است. چنانچه اگر برای تامین این اقلام بهداشتی به داروخانه‌ها مراجعه کنیم، محصولی برای فروش ندارند. با توجه به کمبود اقلام بهداشتی یاد شده در بازار، برای واکاوی بیشتر این موضوع به سراغ تولیدکنندگان این اقلام رفته‌ایم. تا در گفت‌وگو با این افراد، زوایای مختلف این کمبود را بررسی کنیم. این تولیدکنندگان در گفت‌وگو با «تعادل»، «کمبود الکل برای تولید محصولات بهداشتی و ضدعفونی‌کننده» و «خرید هیجانی مردم» را دلیل اصلی نابسامانی این بازار عنوان کردند و افزودند: امید است با اجرای تصمیمات جدید اتخاذ شده در وزارت صمت مبنی بر «اختصاص الکل از محل دپوی کشور» و همچنین «حضور بازرس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان»، توزیع الکل میان واحدهای تولیدی مواد بهداشتی به درستی انجام گیرد و درنتیجه تولید این محصولات افزایش یابد.

با شیوع ویروس کرونا در کشور تامین اقلام بهداشتی همچون مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک، دستکش و ... به بحرانی برای مردم تبدیل شده است. در نگاه نخست افزایش ناگهانی تقاضا برای این محصولات را باید علت اصلی این چالش عنوان کرد؛ اما با نگاهی دقیق‌تر سایه بی‌تدبیری مسوولان نیز در این مشکل، نمایان می‌شود. انتشار این ویروس در ایران دور از ذهن نبود و درنتیجه انتظار می‌رفت تمهیدات لازم برای برخورد با آن، از قبل اندیشیده شود. با این وجود، نه‌تنها اقدام درخوری انجام نگرفت بلکه با گذشت بیش ازسه هفته از انتشار خبر شیوع این ویروس، همچنان، کاستی‌هایی در زمینه تولید و توزیع اقلام بهداشتی وجود دارد. «تعادل» با هدف بررسی تولید و توزیع این اقلام بهداشتی به سراغ تولیدکنندگان این محصولات رفته است. بختیار علم‌بیگی رییس انجمن تولیدکنندگان صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: پس از شیوع این ویروس در کشور، تولیدکنندگان مواد بهداشتی و محصولات ضدعفونی، با هدف تامین نیاز مردم به این محصولات، به صورت سه شیفت، مشغول تولید هستند. این محصولات پس از تولید از طریق شرکت‌های پخش در اختیار داروخانه‌ها و در ادامه فروشگاه‌های بزرگ قرار می‌گیرد.

رییس انجمن تولیدکنندگان صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی در پاسخ به این سوال که چرا همچنان با کمبود بسیار قابل توجه این محصولات در بازار روبرو هستیم، گفت: توزیع این محصولات در بازار، هیچ مشکلی ندارد؛ بنابراین کمبود یاد شده در بازار را باید ناشی از دو موضوع دانست. از یک‌سو مردم به دلیل نگرانی، بیش از نیاز خود خرید می‌کنند. درنتیجه هرچه محصول به بازار عرضه شود، به سرعت خریداری می‌شود و تولیدات پاسخگوی این حجم از تقاضا نیست. از سوی دیگر نیز عدم ساماندهی در تامین مواد اولیه برای واحدهای تولیدی، موجب شده است، در مواردی از ظرفیت تولید آنها کاسته شود. درواقع کمبود الکل، تولید محصولات بهداشتی را تا حدی عقب انداخته است. علم‌بیگی تاکید کرد: این کمبود در حالی است که زیرساخت تولید انبوه مواد ضدعفونی‌کننده در کشور فراهم است، اما تولیدکنندگان الکل از تحویل دادن این ماده اولیه به واحدهای صنعتی امتناع می‌کنند؛ درنتیجه تولید این محصولات با وقفه همراه شده است.

رییس انجمن تولیدکنندگان صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی، افزود: در جلسه‌ای با حضور مسوولان وزارت صمت تصمیم گرفته شد تا الکل مورد نیاز برای تولید محصولات ضدعفونی از محل دپوی 6 میلیون لیتری الکل کشور، تامین شود. بدون تردید اگر این تصمیم اجرایی شود، تولید محصولات ضدعفونی و بهداشتی شتاب بیشتری می‌گیرد و درنتیجه حجم قابل توجهی از تقاضای بازار را تامین می‌کند. علم‌بیگی افزود: از آنجاکه سهمیه روزانه هر واحد تولیدی، مشخص است، الکل مورد نیاز به‌اندازه ظرفیت تولید در اختیار این شرکت‌های تولیدی قرار خواهد گرفت. تولیدکنندگان نیز محصولات تولیدی خود را به‌صورت روزانه در اختیار شرکت‌های پخش قرار می‌دهند و بلافاصله سهمیه بعدی در اختیار آنها قرار داده می‌شود.

علم‌بیگی همچنین از واردات الکل به کشور خبر داد و گفت: به زودی الکل وارداتی به کشور وارد می‌شود و کمبود واحدهای تولیدکننده مواد ضدعفونی‌کننده برای تامین مواد اولیه مرتفع می‌شود. او در پایان تاکید کرد: انتظار می‌رود با اجرای اقدامات یاد شده و بهبود در شبکه توزیع الکل، به زودی آرامش به بازار مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده باز گردد.

در همین حال باید افزود سایر تولیدکنندگان این محصولات بهداشتی نیز، تاکید دارند توزیع تولیدات این واحدها به درستی انجام می‌شود و کمبود این محصولات را در کشور باید به کمبود مواد اولیه تولید و تقاضای کاذب از سوی مردم، نسبت داد. علی نقیب عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و از تولیدکنندگان مواد بهداشتی در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: شرکت‌های تولیدکننده مواد ضدعفونی و بهداشتی، برنامه تولید خود را طی سه هفته اخیر افزایش داده‌اند. اگر مواد اولیه برای تولید به اندازه کافی در اختیار آنها قرار گیرد، تا 3 شیفت هم تولید می‌کنند. این تولیدکننده تاکید کرد: البته گاهی در تامین الکل با مشکل روبرو هستیم و درنتیجه با ظرفیت کمتری، فعالیت می‌کنیم. نقیب بروکراسی‌های موجود برای تامین الکل را، بزرگ‌ترین چالش در تامین مواد اولیه تولید محصولات ضدعفونی عنوان کرد.

این تولیدکننده درخصوص تامین مواد اولیه تولید محصولات بهداشتی گفت: با توجه به نیاز کشور به این مواد و افزایش سطح تقاضا، اقداماتی برای واردات مواد اولیه تولید مواد ضدعفونی‌کننده از سوی شرکت‌های تولیدکننده این محصولات، انجام گرفته است. امید است دولت پیشنهادات خود مبنی بر تسریع در واردات این مواد اولیه را اجرایی کند و با حذف تعرفه واردات، تولید این محصولات بهداشتی، تسریع شود.

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، تامین محصولات بهداشتی مورد بحث برای شهروندان از دیگر چالش‌هایی است که این روزها، مردم را درگیر کرده است. بر همین اساس نحوه توزیع این محصولات را از این تولیدکننده جویا شدیم. این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره نحوه توزیع این محصولات گفت: تولیدات واحدهای بهداشتی از سوی این شرکت‌ها و براساس یک برنامه توزیع در اختیار داروخانه‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و سپس سوپرمارکت‌ها، قرار می‌گیرد. او درخصوص کمبود این مواد بهداشتی گفت: کمبود این مواد ضدعفونی‌کننده را باید تا حدودی به افزایش نگرانی مردم برای ابتلا به این ویروس و رشد چشمگیر تقاضا برای خرید مواد ضدعفونی‌کننده نسبت داد. او تاکید کرد در مواردی برخی خانواده‌ها این مواد بهداشتی را بیش از نیاز خود خریداری می‌کنند که زمینه کمیاب شدن این مواد بهداشتی را در سطح کشور فراهم کرده است.

علی نقیب افزود: با توجه به افزایش تقاضا برای محصولات مورد بحث، بسیاری از شرکت‌های بهداشتی، زمینه‌ افزایش تولید یا راه‌اندازی خط تولید را در کارخانجات خود ایجاد کرده‌اند. درنتیجه انتظار می‌رود، این کمبود به زودی برطرف شود. در همین حال باید از مصرف‌کنندگان درخواست کرد که این محصولات را به اندازه نیاز خریداری کنند.

در همین حال باید خاطرنشان ساخت قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت روز سشنبه از اختصاص 6 میلیون لیتر دپوی الکل کشور به واحدهای تولیدکننده مواد شوینده و محصولات ضدعفونی‌کننده خبر داد و گفت: این الکل تحت نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌گیرد. به گفته مدرس خیابانی، بازرسان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بدون تایید حواله و تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اجازه خروج محموله‌های الکل از کارخانجات تولیدی الکل را نمی‌دهند؛ ضمن اینکه مقاصد این محموله‌ها مراکز درمانی یا داروخانه‌های مورد تایید وزارت بهداشت هستند. او ابراز امیدواری کرد که با اجرای اقدامات یاد شده، به زودی شاهد ساماندهی در بازار عرضه محصولات بهداشتی و ضدعفونی‌کننده باشیم.

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا اتخاذ چنین تصمیمی به سه هفته زمان نیاز داشت؟ و اگر از ابتدا نظارت کافی بر توزیع الکل صورت می‌گرفت و تولیدکنندگان می‌توانستند با تمام توان تولید کنند، همچنان با کمبود این محصولات روبرو بودیم؟

کالاهای بهداشتی و ضدعفونی‌کننده در صدر بازرسی

با وجود تمام مطالب یاد شده، باید اذعان کرد که در چنین شرایط ویژه‌ای، نیاز به بازرسی از بازار کالاهای بهداشتی، ضروری به‌نظر می‌رسد و باید در اولویت قرار گیرد. بدون تردید اجرای اقدامات نظارتی به جلوگیری از اقدامات برخی افراد سودجو برای اخلال در شبکه توزیع و انتفاع سود بیشتر، کمک می‌کند. در همین حال سید جواد احمدی معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: اقلام بهداشتی به جمع کالاهای اولویت‌دار در بازرسی‌ها پیوسته‌اند. این مقام مسوول افزود: از ابتدای اسفندماه با شیوع ویروس کرونا در کشور و تاثیر آن برحوزه اقتصاد کالاهای سلامت محور، بازرسان این سازمان و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت با تمام توان و ظرفیت به منظور تشدید نظارت بر بازار و جلوگیری از افزایش قیمت هرگونه اقلام بهداشتی پر مصرف از قبیل ماسک، الکل، ضدعفونی‌کننده‌های بهداشتی، ضمن اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی دقیق و بسیج تمامی امکانات، نیروی انسانی و تجهیزات بصورت تمام وقت طرح نظارت بر بازار تولید کالاهای بهداشتی مورد نیاز هموطنان را تشدید و با متخلفین در صحنه برخورد قانونی می‌کنند.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت همچنین افزود: در حال حاضر که تقاضا برای خرید ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده در بازار افزایش داشته است در تلاش هستیم با نظارت بیشتر بر بازار، شرایط عرضه و همچنین قیمت این اقلام بهداشتی را متناسب کنیم. حضور بازرسان در بازار طی هفته‌های گذشته، آرامشی را در بازار حاکم و روند کالارسانی به بازار را نسبت به گذشته تسهیل کرده است و انتظار می‌رود این آرامش افزایش یابد.

احمدی با تاکید بر این نکته که بازرسان سازمان حمایت و نیز سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها با محتکران و همچنین گرانفروشان که از شرایط به وجود آمده در زمینه ویروس کرونا سوءاستفاده می‌کنند و به دنبال سودجویی هستند، به صورت جدی برخورد خواهد کرد؛ متذکر شد: در این راستا با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی و آغاز طرح ویژه نوروزی اقدام به برگزاری گشت‌های مشترک نظارتی در نوبت اداری و غیر‌اداری شده است. همچنین به تخلفات واحدهای فروش تجهیزات پزشکی و محصولات بهداشتی به صورت خارج از نوبت رسیدگی می‌شود.

 

ارسال نظر