اخبار

۱۳۹۸/۱۲/۱۴ - ۰۰:۴۶:۴۳
کد خبر: ۱۶۴۹۵۳

درخواست اعمال حمایت‌های ویژه از بخش‌های اقتصادی

روسای اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون در نامه‌ای به رییس‌جمهور با توجه به شیوع بیماری کرونا و تأثیر آن بر بخش‌های تولیدی، خدماتی، آموزشی، تجاری و غیره و پیش‌بینی رکود شدید در این بخش‌ها خواستار اتخاذ تمهیدات و حمایت‌های خاص از آنها حداقل تا پایان شهریور 1399 شدند. غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، سعید ممبینی، رییس اتاق اصناف و بهمن عبدالهی، رییس اتاق تعاون طی نامه‌ای به روحانی ضمن تشریح وضعیت حاکم بر اقتصاد به دلیل شیوع کرونا در کشور با رویکرد پیشگیرانه و در راستای جلوگیری از تشدید بحران در حوزه اقتصاد به ویژه در زمینه‌های تولید، تجارت، خدمات، صنعت حمل‌ونقل و شبکه توزیع کشور، خواستار اتخاذ تصمیمات ویژه و حمایت‌هایی شدند. در بند نخست این نامه، 9 درخواست مطرح شده است. در بند نخست درخواست شده تا به سررسید اقساط تسهیلات از بهمن‌ماه 1398 لغایت حداقل تا پایان شهریور 1399 بدون تعلق جرایم دیرکرد، مهلت داده شود. در بند دوم تمدید تسهیلاتی که سررسید تسویه آنها از بهمن‌ماه 1398 لغایت حداقل شهریور 1399 است، مطرح شده است. در بند بعدی، تأمین سرمایه در گردش با شرایط سهل و نرخ حمایتی جهت واحدهای تولیدی و تجاری، مورد توجه قرار گرفته است. در بند چهارم تاکید شده که برای پرداخت حق بیمه سهم کارفرما از بهمن‌ماه 1398 لغایت حداقل پایان شهریورماه 1399 بدون تعلق جریمه، مهلت داده شود. در بند بعدی استمهال یا تخفیف مالیاتی برای عملکرد سال 1398، مطرح شده است. همچنین درخواست شده تا مدت زمان حداقل هشت‌ماهه برای تقسیط پرداخت بدهی‌های قبلی به سازمان تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی، تخصیص شود. در بند بعدی درخواست شده تا به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده متعلقه از بهمن‌ماه 1398 لغایت حداقل تا پایان شهریورماه 1399 و نیز استمهال پرداخت بدهی معوقه مالیات بر ارزش افزوده قبل از این تاریخ به مدت هشت ماه، مهلت داده شود. تأمین منابع و تسهیلات ارزان برای مردم (مخاطبان هدفمند) به منظور تقویت قدرت خرید در بند بعدی مورد توجه قرار گرفته است. در بند پایانی نیز درخواست شده تا برای وصول هرگونه عوارض توسط شهرداری‌ها حداقل تا پایان شهریورماه 1399، مهلت در نظر گرفته شود.  در ادامه درخواست شده که برای رفع مشکل انسداد مرزها و جلوگیری از ورود کالاهای صادراتی ایران به کشورهای دارای اولویت هدف صادراتی، هیات‌هایی ویژه متشکل از نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، سازمان ملی استاندارد و اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف به کشورهای موصوف اعزام شود. در پایان نیز خواسته شده که برای تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی حمایتی و نیز ارایه گزارش‌های عملکرد به حضرت‌عالی، کمیته‌ای مشترک مرکب از نمایندگان جناب‌عالی و روسای سه اتاق تشکیل شود.

توزیع گسترده کالاهای اساسی در فروشگاه‌ها و میادین

شاتا| مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران از تخصیص سهمیه ویژه کالاهای اساسی برای توزیع در میادین میوه و تره‌ بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای خبر داد و گفت: این کالاها در حجم گسترده در کشور از طریق شبکه‌های فروش، توزیع و با قیمت مصوب در اختیار مردم قرار می‌گیرد. حجت براتعلی بیان کرد: همه ساله مطابق با برنامه‌های ستاد تنظیم بازار تلاش می‌شود تا در ایام پایانی سال مدیریت لازم بر تأمین و توزیع کالاها صورت گیرد که بر این اساس از اول اسفندماه هر سال برنامه‌ریزی برای توزیع کالاها در قالب طرح‌های مختلف صورت می‌گیرد. براتعلی افزود: امسال به علت شیوع ویروس کرونا، اجرای سیاست‌های تنظیم بازار با یک شتاب و حجم بیشتری عملیاتی شده و از اول اسفندماه بر اساس مصوبات کارگروه تنظیم بازار کالاهای اساسی که در سبد هزینه مصرفی خانوارها نقش جدی دارند، با شکل ویژه‌ای عرضه شده است. او تصریح کرد: بر این اساس برنج، روغن، گوشت مرغ، گوشت قرمز و شکر در سطح استان‌ها از طریق محموله‌های استانی توزیع گردیده و با مدیریت سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت کل کشور موضوع در حال پیگیری است.

مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش عنوان کرد: این سهمیه‌ها سراسری بوده و در تمامی استان‌ها تخصیص می‌یابد اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر گردید تا شبکه‌های مطمئن عرضه کالا از جمله فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار به جهت سهولت دسترسی شهروندان به کالاها مورد استفاده قرار گرفته و به این ترتیب علاوه بر تخصیص‌های استانی، در شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز شارژ کالا صورت گیرد. براتعلی افزود: در تمامی این فروشگاه‌ها کالاهای اساسی باید با نرخ مصوب عرضه گردد که بر این اساس در مورد اقلامی همچون برنج، شکر و روغن در کنار سایر اقلامی که عرضه خواهند شد، نرخ از طریق سامانه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قابل دسترس است، ضمن اینکه این کالاها دارای برچسب قیمت بوده و مردم نیز می‌توانند نرخ‌های آنها را بر روی کالا مشاهده نمایند. مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش خاطرنشان کرد: مردم باید به برچسب قیمت نصب شده بر روی کالاها دقت کرده تا بتوانند اقلام را با نرخ مصوب خریداری کنند. براتعلی گفت: در استان‌ها فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای شعباتی در سراسر کشور هستند و نظارت کافی بر آنها صورت می‌گیرد تا عرضه خارج از شبکه نداشته باشند، چرا که طرح‌های نظارت و بازرسی به‌شدت فعال است و کنترل‌های سیستمی از سوی دستگاه‌های مرتبط از طریق سامانه جامع انبارها نیز انجام می‌شود.

 

 

ارسال نظر