شارژ بازار با عرضه کالا

۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۶۰۵
شارژ  بازار  با  عرضه  کالا

تعادل |

بازارها کالاها در هفته‌های پایانی سال 98 شارژ می‌شود. هرچند در این میان، شیوع ویروس کرونا در کشور و انتشار شایعاتی مبنی بر قرنطینه شدن برخی شهرها، نگرانی‌هایی را درخصوص تنظیم بازار ایجاد کرده است، اما با این وجود مسوولان امر تاکید دارند هیچ‌گونه مشکلی درخصوص تامین نیازهای مردم در شرایط کنونی وجود ندارد. در همین راستا، رضا رحمانی وزیر صمت در اظهاراتی عنوان کرده که «تولیدات کالایی کشور در ماه‌های اخیر افزایشی بوده و واردات اقلام اساسی مورد نیاز نیز به موقع انجام گرفته است؛ بنابراین هیچ نگرانی درخصوص تامین بهنگام مایحتاج ضروری مردم، وجود ندارد.» از سوی دیگر، عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت هم با اشاره به روند مطلوب تخصیص ارز به واردات کالاهای اساسی، تاکید کرده است که «هیچ مشکلی برای تامین کالاهای وارداتی وجود ندارد. در همین حال محمدرضا کلامی سخنگوی ستاد تنظیم بازار، اما از افزایش 50 درصدی میزان عرضه کالاها به بازار در هفته پیش رو خبر داده است.

   بازارها در روزهای پایانی سال

از آنجا که در روزهای پایانی سال 98 هستیم، تنظیم و تامین نیاز بازار شب عید مورد توجه قرار گرفته است. هرچند که شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه، از تب و تاب خریدهای نوروزی مردم کاسته و اولویت‌های مصرفی را دگرگون کرده است. مسوولان وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار تلاش می‌کنند تا با سازوکارهای مختلف از یک‌سو زمینه افزایش عرضه به بازار را فراهم کنند و از سوی دیگر نیز با تشدید بازرسی‌ها، مانع از فرصت‌جویی عده‌ای شوند.

در همین راستا، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که ذخایر کالایی کشور بیش از سال‌های گذشته است و تمهیدات لازم برای تنظیم بازار از ماه‌ها قبل آغاز شده است. رضا رحمانی افزود: براساس آمار از یک‌سو تولیدات کالایی کشور در ماه‌های اخیر افزایشی بوده و از سوی دیگر نیز واردات اقلام اساسی مورد نیاز به موقع انجام گرفته است. بنابراین هیچ نگرانی درخصوص تامین بهنگام مایحتاج ضروری مردم، وجود ندارد. وزیر صمت در ادامه با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: انتشار این ویروس در کشور، تقاضای برخی اقلام را به صورت آنی افزایش داد اما انتظار می‌رود با همراهی مردم از این شرایط عبور کنیم.

او تصریح کرد: خوشبختانه تمهیدات انجام شده در تامین اقلام اساسی مربوط به قبل از شیوع کرونا بوده و با توجه به اینکه ما آماده ورود به تقاضای پایان سال و ماه مبارک رمضان بودیم، مقدمات کار و تامین حداکثری نیاز بازار از ماه‌های قبل آغاز شده است. رحمانی تاکید کرد: دولت و وزارت صمت تدابیر لازم را با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سایر بخش‌ها انجام داده‌اند تا کلیه نیازهای مردم تامین شود.

   کمبود کالایی نداریم

در همین حال معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با تاکید بر این نکته که هیچ کمبود کالایی در کشور نداریم، گفت: با وجودی که در روزهای اخیر شاهد خریدهای احساسی در پی گسترش کرونا بودیم، کمبود کالایی، پیش نیامد. او در پاسخ به این سئوال که کدام کالاها گران‌تر از قیمت مصوب به فروش می‌رسد، توضیح داد: در طول هفته گزارش‌هایی را مبنی بر افزایش قیمت گوشت، قند و شکر داشتیم. او افزود: در سال جاری نیز قرار بود همچون سال گذشته، با محوریت ستاد تنظیم بازار استانی در کل کشور، ۲۲۲ نمایشگاه عرضه مستقیم کالا با حضور ۲۵ هزار غرفه، برگزار شود. همچنین بنا بود این نمایشگاه‌ها تا ۲۵ اسفند به پایان برسند تا پس از آن اصناف فروش‌ خود را داشته باشند. اما در پی شیوع کرونا در ایران، ستاد مقابله با این بیماری ابلاغ کرد که برای حفظ سلامتی مردم، این نمایشگاه‌ها برگزار نشود. البته برای جبران این موضوع، تدابیری اندیشیده شده است. در همین راستا سمت و سوی عرضه کالا به سمت جشنواره‌های فروش، فروش‌های فوق‌العاده، اصناف، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار شهرداری می‌رود.

عباس قبادی همچنین در تشریح اقدامات وزارت صمت برای مقابله با ویروس کرونا گفت: وزارت صمت با همه توان و ظرفیت مجموعه‌های تولیدی بهداشتی و شوینده و اصناف در کنار دیگر دستگاه‌ها از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طول هفته گذشته و در شرایط خاص کنونی، مشغول خدمت رسانی بوده است. او به برگزاری جلسات ویژه با حضور وزیر صمت اشاره کرد و گفت: جدا از دستور صریح برای تولید شبانه روزی محصولات بهداشتی، اقدامات دیگری هم در دستور کار قرار گرفت که عبارتند از: ممنوعیت صادرات تجهیزات پزشکی از جمله ماسک، صفر کردن عوارض و تعرفه واردات کالاهای تجهیزات پزشکی، تسهیل ثبت سفارش محصولات بهداشتی و پزشکی و ... او افزود: در حال حاضر نیز پیش‌بینی‌های لازم در حوزه تولید صورت گرفته و توزیع ماسک، تجهیزات پزشکی و کالاهای مذکور در اختیار مجموعه وزارت بهداشت است.

    روند تولید مطلوب است

قبادی با اشاره به اینکه روند تخصیص ارز به واردات کالاهای اساسی مطلوب ارزیابی می‌شود، ادامه داد: بانک مرکزی تقریباً مطابق با قانون بودجه، ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی را به وزارت صمت تخصیص داد و مشکلی در این حوزه نیست. قبادی افزود: روند تولید در کشور مثبت ارزیابی می‌شود. به‌طور مثال میانگین تولید و جوجه‌ریزی در سال گذشته تقریباً ۱۱۵ میلیون قطعه بود که این رقم اکنون به ۱۳۹ میلیون قطعه رسیده است. همچنین قیمت مرغ در ۹ ماه گذشته از قیمت مصوب ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان نه تنها بالاتر نرفته بلکه کاهش نیز یافته است. او گفت: مردم هر قدر که می‌خواهند خرید کنند، اما خریدهایشان را به گونه‌ای مدیریت کنند که زمینه سوءاستفاده برخی را فراهم نکند.

قبادی با اشاره به افزایش تولید مرکبات در سال جاری گفت: فضای احساسی موجب شده برخی فروشندگان تخلف کنند و قیمت‌ها را بالا ببرند. او تاکید کرد: حدود ۱۰۰ هزار تن سیب و پرتقال برای بازار شب عید تدارک دیده شده است و اگر لازم باشد از این ذخایر برای تنظیم بازار استفاده می‌شود.  معاون بازرگانی داخلی وزیر صمت همچنین در توضیح دلایل افزایش قیمت گوشت گوسفندی گفت: مشکلی درباره قیمت دام سنگین نداشتیم اما گزارش‌هایی درخصوص افزایش قیمت گوشت دام سبک رسیده است. با توجه به اینکه ورودی صنف رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها، به یک چهارم کاهش یافته است، قیمت آلایش گوسفند مانند جگر و کله پاچه و ... کاهش یافته و درنتیجه قیمت آن، به قیمت گوشت گوسفند اضافه شده است. دلیل دیگر رشد قیمت گوشت دام سبک را باید سودجویی عده‌ای دانست که در روند بازار اختلال ایجاد می‌کنند. بر اساس محاسبه سازمان حمایت، قیمت لاشه گوسفند در حال حاضر بین ۹۲ تا حدود ۱۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. در همین حال باید تاکید کرد که فروش با قیمت ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان بیشتر نیز گرانفروشی محسوب می‌شود. او گفت: هفته آینده اوج عرضه کالاهاست، از ذخایر استفاده می‌شود و گوشت منجمد برای کارکنان دولت به قیمت حدود ۴۰ هزار تومان عرضه خواهد شد. در حال حاضر نیز عرضه نامحدود کالاها آغاز شده و همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند به سازمان‌های مربوط از جمله پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی مراجعه و به هر میزان کالا که بخواهند دریافت کنند.

   رشد 50 درصدی عرضه کالا

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، در چنین شرایطی تنظیم بازار اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. محمدرضا کلامی سخنگوی ستاد تنظیم بازار درباره تامین بازارها گفت: با هدف آرامش بخشی به بازار و تامین مایحتاج عمومی مردم، شارژ ذخایر کالاهای اساسی و شوینده‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای آغاز شد. محمدرضا کلامی با اشاره به اینکه کشور به هیچ عنوان با کمبود کالایی روبرو نیست، گفت: در سال‌های اخیر به رغم شدیدترین تحریم‌ها کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با قیمت‌های متعارف و مصوب تامین شده است. در شرایط کنونی نیز با هدف ایجاد آرامش در بازار حجم کالاهای عرضه شده به بازار افزایی بیش از 50 درصد را تجربه می‌کند. او درباره کالاهای مذکور توضیح داد: تولید‌کنندگان شوینده‌ها بر اساس توافق، سه شیفته در حال فعالیت هستند و نیاز کشور به‌طور کامل در این بخش تامین می‌شود. از سوی دیگر «مرغ، گوشت، برنج، شکر، روغن و سایر کالاهای اساسی» نیز بدون هیچ وقفه‌ای در بازار عرضه می‌شود. وزارت صمت نیز با حساسیت بالا، شرایط را رصد می‌کند.

او با اشاره به اینکه همواره در ماه پایانی سال عرضه کالا افزایش می‌یابد، گفت: امسال میزان عرضه به بازار افزایشی 50 درصدی دارد تا هر میزان مردم نیاز دارند، خرید انجام شود. سخنگوی ستاد تنظیم بازار همچنین از آغاز عرضه گوشت وارداتی ارزان قیمت به بازار نیز خبر داد و گفت: همه امکانات برای عبور از این شرایط سخت بسیج شده است و ستاد تنظیم بازار به‌صورت روزانه شرایط بازار را رصد می‌کند. کلامی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا احتمال قرنطینه وجود دارد یا خیر؟ گفت: قرنطینه برای کسانی که علائم بیماری دارند ضروری است اما وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، سازمان دامپزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت با تمام قدرت شرایط بهداشتی کالاهای عرضه شده از مواد پروتئینی گرفته تا سایر کالاها را بررسی می‌کنند. به این ترتیب روند توزیع کالا بی‌وقفه در تمامی کشور ادامه خواهد داشت.

   برخورد با محتکران و گرانفروشان

با وجود تمامی اقدامات یاد شده و با در نظر گرفتن شرایط ویژه‌ای که بر کشور حکمفرماست، عده‌ای سودجو از این وضعیت برای کسب منافع هرچه بیشتر اقتصادی استفاده می‌کنند. از آنجا که تقاضا برای برخی محصولات بهداشتی همچون محصولات ضدعفونی، ماسک، ژل بهداشتی و ... بیشترین رشد را داشته، عده‌ای سودجو در پی آن هستند که با احتکار یا گرانفروشی، سود خوبی را ببرند. با این وجود نظارت‌ها ادامه ادارد تا مانعی در مسیر چنین سودجویانی ایجاد شود. در همین راستا مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران با ارایه آماری گفت: احتکار و گرانفروشی کالا‌های سلامت محور، حجم عمده پرونده‌هایی را که در 10 روز اخیر با آن مواجه بودیم را تشکیل می‌دهد. محمدعلی اسفنانی با بیان اینکه حدود دو هزار مورد در شش روز گذشته به شعب سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران ارجاع شد، افزود: پنجشنبه حدود ۱۷۰۰ کارتن دستکش یک‌بار مصرف را در پنج کانتینر، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تایی دستکش، یک انبار سه میلیون عددی انواع ماسک و ژل‌ها و محلول‌های ضد عفونی‌کننده و مواد الکلی را در تهران کشف کردیم. اسفنانی همچنین با بیان اینکه در استان خراسان رضوی حدود ۱۰ هزار لیتر الکل سفید کشف شد، افزود: در دو استان مرزی، رقم چند میلیونی ماسک آماده صادرات غیرقانونی کشف و جلوی آن گرفته شد. مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: تاکنون گرانفروشی گوشت مرغ نداشتیم و حتی این محصول در بسیاری موارد کمتر از قیمت مصوب هم عرضه می‌شد. محمدعلی اسفنانی در ادامه افزود: در شهرستان‌های استان تهران به تعداد کافی و حتی مازاد مورد نیاز دام سبک داریم و اگر اجازه کشتار آنها داده شود، قیمت گوشت گوسفندی حداکثر باید بین ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان باشد. او ادامه داد: بر اساس گزارش‌ها، در حال حاضر گوشت گوسفند هر کیلو از ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزارتومان عرضه می‌شود که تخلف است. اسفنانی تاکید کرد: قیمت سازمان حمایت مبنای سازمان تعزیرات حکومتی است و مازاد بر آن مصداق گرانفروشی خواهد بود و به صورت جدی با آن برخورد می‌شود. اسفنانی افزود: همزمان با شیوع بیماری کرونا در ایران، برخی از داروخانه‌ها، اقدام به عرضه نکردن و پنهان کردن ماسک و مواد مرتبط کردند. حدود ۵۰ هزار فقره ماسک و تجهیزات را از داروخانه‌ها کشف و اجبار به عرضه کردیم. او ادامه داد: بخشنامه‌ای از ناحیه اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شد که خرید و فروش ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده را توسط داروخانه‌ها ممنوع کرد و این موضوع اشکالاتی را ایجاد کرد. مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران افزود: اخیراً این مشکل حل و جلساتی در این باره برگزار و مقرر شد همه کالا‌هایی که کشف می‌شود به ستاد تعیین شده از سوی وزارت بهداشت عرضه شود و آنها کالا‌ها را از طریق مراکز تعیین شده در اختیار مردم قرار دهند.

اسفنانی همچنین درباره گرانی برخی میوه‌ها از جمله «لیموشیرین و و لیموترش» نیز گفت: برخی از نگرانی‌های مردم برای سلامت، سوءاستفاده می‌کنند. بدون تردید با این افراد برخورد می‌کنیم، اما همه دستگاه‌های مربوط از جمله وزارت جهاد کشاورزی باید تلاش کنند تا عرضه را افزایش دهند. او افزود: داروخانه‌ها کمترین میزان تخلف را داشته‌اند، اما در برخی داروخانه‌ها شاهد افزایش قیمت ماسک بودیم.

 

ارسال نظر