اخبار

۱۳۹۸/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۲۶۰

ممنوعیت فروش کالای خارجی در نمایشگاه‌های بهاره

تسنیم| معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت گفت: یکی از سیاست‌های امسال برای نمایشگاه‌های بهاره تاکید بر عدم ورود کالای خارجی است. جواد احمدی معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت گفت: ما در شرایط عادی سال سراغ نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا نمی‌رویم و معتقدیم واحدهای صنفی و فروشگاه‌های بزرگ در سطح جامعه نیاز مردم را برطرف می‌کنند اما در برخی مواقع با افزایش تقاضا برای برخی کالاهای خاص نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا توسط کارگروه تنظیم بازار برپا می‌شوند. او با بیان اینکه نمایشگاه‌ها در کنار مزایا با معایبی نیز همراهند، افزود: تجمیع نیازهای مردم در یک محل و عرضه آنها باعث رفع غالب نیازهای مردم می‌شود، علاوه براین قیمت‌ها در این نمایشگاه‌ها باید از قیمت واحدهای صنفی کمتر باشد لذا کارشناسی قیمت صورت می‌گیرد و فروشندگان نیز موظف به عرضه با همان قیمت هستند. معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت، عرضه کالا بدون واسطه را مزیت مهم این نمایشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه‌ها باعث متعادل‌تر شدن قیمت‌ها و افزایش نظارت‌ها خواهند شد. احمدی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های امسال برای این نمایشگاه‌ها عدم ورود کالای خارجی است، افزود: تعداد غرفه‌هایی که در کل کشور برای این نمایشگاه‌ها پیش بینی شده کمتر از 20 هزار غرفه است لذا در مقابل سه میلیون واحد صنفی بسیار ناچیز است و تاثیر چندانی بر کاهش فروش واحدهای صنفی نخواهد داشت.

تاثیرگذاری  سیاست‌های  تنظیم بازار در کاهش تورم

شاتا| مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تورم متغیری کلان است و لذا دلایل آن را باید در سطح اقتصاد کلان جست‌وجو کرد. احمد تشکینی در این خصوص افزود: نقدینگی، شاخص قیمت کالاهای وارداتی (مشتمل بر نرخ ارز، تعرفه و تورم کشورهای طرف تجاری) و رشد اقتصادی مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر تورم اقتصاد ایران هستند. او با بیان اینکه براساس نتایج محاسبات کمی تغییر 10 درصدی نقدینگی تاثیر 5 درصدی بر تورم دارد، ادامه داد: تغییر 10 درصدی شاخص قیمت کالاهای وارداتی نیز تاثیر 4.4 درصدی بر تورم دارد و تغییر 10 درصدی تولید تاثیر 4.6- درصدی بر روی تورم می‌گذارد. مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین اضافه کرد: افزایش 100 درصدی نرخ ارز به افزایش 40 درصدی تورم مصرف‌کننده از دو مسیر مستقیم (افزایش قیمت کالاهای وارداتی مصرفی) و غیرمستقیم (افزایش قیمت کالاهای وارداتی واسطه­‌ای و سرمایه‌ای) می‌انجامد. تشکینی در ادامه این موضوع توضیح داد: تاثیر مستقیم افزایش نرخ ارز از طریق افزایش قیمت کالاهای وارداتی مصرفی حدود 22 درصد (از 40 درصد) است و ضریب اهمیت کالاهای وارداتی در سبد مصرفی خانوار حدود 22درصد برآورد می‌شود.

 

ارسال نظر