سامان‌دهی به تجارت با همسایه شرقی

۱۳۹۸/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۱۷۲

رییس اتاق بازرگانی تهران همچنین با سرکنسول ایران در کویته پاکستان دیدار داشت. مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران، و حسن درویشوند، سرکنسول ایران در کویته پاکستان، با بررسی وضعیت فعلی تجارت دو کشور و ظرفیت‌های موجود، بر تمرکز دو طرف روی توسعه مناسبات تجاری و رسمی‌سازی مراودات تجاری غیررسمی تاکید کردند. در دیدار سرکنسول ایران در کویته پاکستان با رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران راه‌های گسترش تعاملات اقتصادی دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. حسن درویشوند که با حکم وزارت امور خارجه ایران از کنسولگری پیشاور به کویته نقل‌ مکان کرده ‌است، در ملاقات با مسعود خوانساری، از پاکستان به عنوان بازاری مستعد و خریدار کالاهای ایرانی یاد کرد و با بیان اینکه نزدیک به 90 درصد از تجارت ایران و پاکستان از طریق مرز زمینی و منطقه بلوچستان پاکستان با مرکزیت کویته صورت می‌گیرد، حجم روابط بازرگانی دو طرف طی سال گذشته را یک میلیارد و 480 میلیون دلار اعلام کرد که به گفته وی، از این میزان حدود یک میلیارد و 250 میلیون دلار مربوط به صادرات ایران به پاکستان است.

او در عین حال حجم تجارت غیررسمی میان دو کشور را رقمی معادل 4تا 5 میلیارد دلار برآورد کرد و یادآور شد که برای رونق مبادلات تجاری رسمی باید مشکلات گمرکی و لجستیکی میان دو کشور برطرف شود. درویشوند با اشاره به اینکه انرژی و محصولات پتروشیمی از جمله نیازهای جدی پاکستان است، خاطرنشان شد که چندین قرارداد همکاری میان دولت‌های دو کشور در زمینه انتقال گاز و برق از ایران به پاکستان منعقد شده که هنوز اجرایی نشده ‌است و باید کمک کرد تا این بازار اقتصادی برای کشور حفظ شود. رییس اتاق بازرگانی تهران نیز در این نشست، به پروژه‌های مطالعاتی و عملیاتی اتاق تهران در ارتباط با راه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهای همسایه اشاره کرد و تعامل و همراهی اتاق بازرگانی با وزارتخانه‌های ایران در کشورهای اطراف را گامی موثر در تحقق اهداف و برنامه‌های تجاری بخش خصوصی در این کشورها دانست. مسعود خوانساری همچنین یافتن مسیرهای برقراری پیوند و ارتباط میان تجار ایرانی با همتایان خود در پاکستان را از جمله اقداماتی دانست که به گفته وی، می‌تواند در دستورکار همکاری مشترک اتاق تهران و کنسولگری ایران در کویته قرار گیرد. او همچنین با اشاره به سفر قریب‌الوقوع هیاتی از اتاق تهران به پاکستان، تصریح کرد که طی این سفر، ملاقات‌ و گفت‌وگوهایی با مقامات اتاق‌های بازرگانی کراچی و لاهور و دیگر نهادهای تجاری این کشور در راستای توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور صورت خواهد گرفت.

به گفته خوانساری، در این سفر چهار‌روزه که به مقصد دو شهر مهم تجاری پاکستان صورت می‌گیرد، بررسی راه‌های افزایش سطح مبادلات تجاری و تسهیل فرآیندهای تجارت برای فعالان بخش خصوصی مورد بحث و گفت‌وگو با مقامات دولتی و بخش خصوصی پاکستان قرار خواهد گرفت.

 

ارسال نظر