نمره قبولی بنزین در آزمون استاندارد

۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - ۰۱:۲۵:۵۷
کد خبر: ۱۶۳۸۲۳
نمره قبولی بنزین در آزمون استاندارد

تعادل | گروه صنعت|

کیفیت بنزین در آزمون استاندارد در فصل سرد سال 98 نمره قبولی گرفت. رییس سازمان ملی استاندارد روز گذشته در یک نشست خبری، به ارایه پاره‌ای توضیحات درباره کیفیت بنزین پرداخت. براساس داده‌های ارایه شده از سوی نیره پیروزبخت، از آغاز فصل سرد سال تاکنون ۱۳۲ نمونه آزمایش از بنزین‌های توزیعی یورو ۴ جایگاه‌های سوخت اخذ شده که نتیجه بررسی ۳۸ مورد آنها هیچ مشکلی را در موضوع آلایندگی نشان نداده است. شاخص اکتان نمونه‌های یاد شده ۹۱.۵، آروماتیک‌ها ۱۱.۵، اولفین‌ها چهار، بنزن ۰.۴۸و گوگرد ۳۲.۸ بوده که همگی پایین‌تر از حد مجاز بوده است. این در حالی است که میانگین پارامترهای ۵۵ نمونه بنزین در فصل گرم سال نیز که پیشتر اعلام شد، وضعیت خوب بنزین‌های تولیدی از نظر استاندارد را نشان داده بود. همچنین به گفته او، طی بازرسی‌های صورت گرفته از سوی این سازمان در پمپ بنزین‌ها، ١٩١٧ نازل بنزین مشکل فنی و کم فروشی داشتند.

  مقایسه کیفیت بنزین در دو فصل

رییس سازمان ملی استاندارد در نشستی که با حضور خبرنگاران برگزار شد با اشاره به افزایش قیمت بنزین و اهمیت بازرسی از مراکز عرضه این ماده سوختی گفت: از اول فروردین ماه سال جاری تا 26 بهمن ماه 1398، مجموعا80 هزار و 813 بازرسی از مراکز عرضه سوخت در سراسر کشور انجام شده است. نتایج این تحقیقات حکایت از آن دارد که یک هزار و 917 نازل، مشکلات فنی اعم از کم‌فروشی یا دستکاری سیستمی داشته‌اند. البته مشکلات این نازل‌ها به‌اندازه‌ای نبوده که زمینه توقف فعالیت مراکز سوخت‌گیری را فراهم کند. بنابراین اگر با همکاری وزارت نفت اصلاحات موردنظر انجام شود؛ این نازل‌ها حتما به مدار باز خواهند گشت.

نیره پیروزبخت همچنین با اشاره به آزمون بنزین در فصل‌های گرم و سرد سال توسط سازمان ملی استاندارد، گفت: در آزمون بنزین در فصل گرم سال عدد اکتان بنزین سوپر برابر ۹۵.۴۳، بنزین یورو ۴ معادل ۹۲ و بنزین معمولی ۸۸ گزارش شد. این نتایج در حالی به دست آمده که حداکثر مجاز و استاندارد برای این شاخص رقم ۹۱ تعیین شده است. همچنین براساس آزمون‌های انجام شده، میزان هیدروکربن آروماتیک برای بنزین سوپر ۱۶.۵، بنزین یورو ۴ معادل ۱۴.۷ و در بنزین معمولی برابر ۱۸.۵ به ثبت رسیده است و باید تاکید کرد حداکثر مجاز هیدروکربن آروماتیک عدد ۳۵ است. میزان الفین‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته و نتایج این آزمون‌ها حکایت از آن دارد که میزان الفین‌ در بنزین سوپر برابر ۳.۵، بنزین یورو ۴ معادل ۳.۱۱ و بنزین معمولی ۴.۳۶ گزارش شده درحالی که حداکثر مجاز الفین‌ها در بنزین ۱۸ است. میزان بنزن نیز برای بنزین سوپر و معمولی ۰.۵ و در بنزین معمولی معادل ۱.۱ ثبت شده و حد مجاز این ماده، عدد یک است. میزان گوگرد در بنزین سوپر ۱۵، بنزین یورو ۴ معادل ۱۴.۸ و بنزین معمولی ۳۰ بوده است و باید افزود حد مجاز گوگرد برابر ۵۰ است. بنابراین باید تاکید کرد که بنزین عرضه شده در جایگاه‌های سوخت، از کیفیت قابل قبولی برخوردار است.  رییس سازمان ملی استاندارد درخصوص آزمون بررسی کیفیت بنزین در فصل سرد سال نیز اظهار داشت: در بنزین یورو۴ عدد اکتان ۹۱.۵، آروماتیک‌ها ۱۱.۵، الفین ۴، بنزن ۰.۴۸ و گوگرد ۳۲.۸ گزارش شده است؛ البته نتیجه این آزمون در مورد بنزین معمولی هنوز نهایی نشده است.

  اولتیماتوم خودرویی رییس استاندارد

نیره پیروزبخت درخصوص احتمال واردات خودروهای با قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار به کشور که هیچ یک قادر به پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه نیستند، افزود: برای این سازمان قیمت خودروها به هیچ عنوان مطرح نیست و هر خودرویی نتواند این استانداردها را پاس کند، اجازه تولید یا واردات نخواهد یافت.او یادآور شد: اکنون تعداد زیادی خودرو در گمرکات کشور وجود دارد که به همین دلیل اجازه ورود به آنها داده نشده است. پیروزبخت، همچنین با اشاره به وجود ۲ هزار و ۴۷۹ جایگاه سی ان جی در سراسر کشور، گفت: اغلب این جایگاه‌ها مورد بازرسی قرار گرفته‌اند. در عین حال بیش از ۱۰۰ هزار مخزن ذخیره در جایگاه‌های سی ان جی در کشور وجود دارد. او افزود: ۲۴ هزار مخزن ذخیره مورد بازرسی قرار گرفته‌اند و در مجموع وضعیت پرخطری در مورد جایگاه‌ها گزارش نشده است.

رییس سازمان ملی استاندارد درخصوص تفاهمنامه‌های استاندارد مشترک با بازارهای صادراتی، بیان داشت: اصلی‌ترین بازار صادراتی ما در حال حاضر کشور عراق است. حدود 10سال است که سازمان ملی استاندارد با این کشور در حال مذاکره است اما هنوز نتوانسته‌ایم از نظر مسائل استاندارد و بازدهی با آنها به یک نقطه مشترک و وحدت رویه برسیم. چراکه در بازار مهمی همچون عراق، تنها بحث کیفیت پایین محصولات یا استاندارد نبودن مطرح نیست. عراقی‌ها در سال‌های گذشته چهار شرکت بازرسی اروپایی را از طریق فرآیند مناقصه انتخاب و تایید کردند که سه مورد آنها از سازمان ملی استاندارد تاییدیه داشتند. این مقام مسوول اضافه کرد: اکنون چهار شرکت دیگر از سوی عراقی‌ها معرفی شده که از بین آنها فقط یک شرکت چینی با سازمان ملی استاندارد همکاری دارد، اما از نظر این سازمان هیچ محدودیتی برای همکاری وجود ندارد. پیروزبخت در خصوص استانداردهای کشور گفت: لبنیات، لوازم برقی، لوازم خانگی و بسیاری دیگر از کالاهای ایرانی از کیفیت خوب و قابل رقابتی در سطح بین‌المللی و در بازار جهانی برخوردار هستند. ما در سازمان استاندارد مطابق با آخرین استانداردهای جهانی با این تولیدات رفتار می‌کنیم و تولیدکنندگان نیز توانسته‌اند خود را با این استانداردها تطبیق دهند. او در خصوص بازار اوراسیا نیز چنین گفت: با توجه به اینکه ما به تازگی با این حوزه وارد تجارت آزاد شدیم، وضعیت مناسبی داریم. در حال حاضر نیز به دنبال تبادل مقررات و ضوابط خود با سازمان‌های همپای خود در این کشورها هستیم. به‌طور حتم در صورت رسیدن به یک نقطه مشترک در حوزه استاندارد، تجارت ما با این حوزه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

پیروزبخت در ادامه با تاکید بر اینکه خودروهایی که در کارخانه گاز دوگانه سوز هستند از نظر استاندارد مشکلی ندارند، تصریح کرد: در دنیا استانداردی برای تبدیل کارگاهی خودروهای بنزینی به گازسوز وجود ندارد بنابراین سازمان ملی استاندارد برای این موضوع کار پژوهشی انجام داده و استاندارد این بخش در حال تدوین است. او با بیان اینکه جلسه کمیسیون نهایی برای استاندارد هفته پیش برگزار شده است، تصریح کرد: نبود استاندارد مشخص در این زمینه جای نگرانی ندارد. تاکنون این تبدیل کارگاهی بر اساس رویه وزارت نفت انجام شده اما خطری در این زمینه وجود نداشته و تاکنون شاهد انفجاری نبودیم؛ اما در حال حاضر با هدف سر و سامان دادن به این موضوع، تهیه استاندارد در دستور کار سازمان ملی استاندارد قرار گرفته و پس از اجرای آن دریافت کارت سوخت منوط به ارایه گواهی استاندارد خواهد بود. رییس سازمان ملی استاندارد در ادامه با اشاره به تغییر رویکرد این سازمان در تدوین استاندارد و توجه بیشتر به کیفیت استانداردها، گفت: صد استاندارد این سازمان برای بازنگری در دستور کار قرار گرفته تا اگر نیاز بود درخصوص آنها تجدیدنظر شود. خوراک دام، گندم و برنج از جمله محصولاتی هستند که تاکنون تصمیم به تجدید نظر در استاندارد آنها گرفته شده و تصمیم نهایی درباره آنها متعاقبا اعلام خواهد شد.

پیروزبخت در خصوص بازرسی از وسایل بازی افزود: از اول فروردین تا بهمن ماه سال جاری 12 هزار و 800 دستگاه توسط 20 شرکت بازرسی همکار مورد بازرسی قرار گرفته است. در حال حاضر حدود یک هزار و 800 مرکز تفریحی در سراسر کشور فعالیت می‌کند و رعایت نکات ایمنی در آنها ضروری به‌نظر می‌رسد. در همین راستا تاکنون 20 استاندارد جدید در این حوزه تعریف شده است. همچنین با توجه به اقدامات انجام شده می‌توان اذعان کرد که در این حوزه با چالشی مواجه نیستیم. رییس سازمان ملی استاندارد در خصوص برند حلال نیز توضیحاتی ارایه کرد: شورای فقهی حلال به ریاست آیت‌الله مبلغی زیرنظر این سازمان، در شهر قم فعال است. اعضای این شورا عمدتاً از میان فقها انتخاب شده‌اند و در سراسر کشور کار بازرسی را انجام می‌دهند. تاکنون نیز حدود 63 پروانه حلال صادر شده است.

  پیش‌نویس استاندارد بنزین یورو5

وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در ادامه این نشست با بیان اینکه در حال حاضر در سال‌های پایانی اجرای استاندارد یورو 4 در تولید بنزین هستیم، اظهار داشت: در مورد استاندارد بنزین تجدیدنظر خواهیم کرد و به سمت استاندارد یورو5 و یورو6 حرکت می‌کنیم. او با بیان اینکه جلسات مربوط به این مساله در حال برگزاری است، افزود: پیش‌نویس این موضوع تهیه شده و مورد بررسی نهایی قرار خواهد گرفت. مرندی مقدم همچنین در مورد استاندارد قطعات خودرو نیز گفت: یکسری خدمات خودرو مشمول استانداردهای 85 گانه می‌شوند ولی اینطور نیست که همه قطعات استاندارد اجباری داشته باشند. او درخصوص معیوب بودن برخی قطعات نو خودرو که از بازار خریداری می‌شود نیز گفت: استاندارد همه قطعات اجباری نیست و ممکن است این نوع قطعات مورد بازرسی سازمان استاندارد قرار نگیرند.

در ادامه سودابه یحیی‌زاده معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد نیز در این نشست درباره استاندارد ماسک‌های یک‌بار مصرف پزشکی گفت: در این خصوص، استانداردهایی تدوین شده و ماسک‌های یک‌بار مصرف برای مصارف پزشکی طبق استاندارد تولید می‌شوند. او در ادامه درباره استاندارد ماسک‌های فیلترکننده آلودگی هوا نیز گفت: سازمان محیط زیست آیتم‌هایی را در ارتباط با آلایندگی به ما ارایه کرده که امیدواریم که بر آن اساس، استاندارد این ماسک‌ها را نیز تدوین کنیم.

  رسوب کالاها در گمرک

معطل تایید استاندارد نیست

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران در حاشیه این نشست گفت: با تلاش‌های انجام شده، آنچه از کالاهای رسوب کرده در گمرک مشاهده می‌شود، هیچ‌یک معطل تایید سازمان استاندارد نیست. مسلم بیات افزود: رصد کالاهای باقی مانده در گمرکات همه‌روزه توسط همکاران استانی این سازمان انجام و هر ۱۵ روز در میان گزارش‌های جمع‌بندی به سازمان ملی استاندارد ارسال می‌شود. در ۹ ماهه امسال ۷۱ هزار و ۹۶۵ اظهارنامه از گمرکات کشور دریافت کردیم. بیات بیان داشت: ۴۷ محموله در این مدت مرجوع شد که در بین آنها ۱۸ محموله مواد غذایی و ۲۱ مجموله لوازم الکتریکی، مکانیکی، منسوجات و قطعات خودرو به چشم می‌خورد. او درباره استانداردهای ۸۵گانه خودرویی نیز اظهار داشت: برخلاف افزایش پلکانی و تدریجی این استانداردها برای خودروهای داخلی، اما برای خودروهای وارداتی به صورت یکپارچه و قاطع اجرایی شد که تا زمان ممنوع شدن واردات آنها ادامه یافت. ‌این استانداردها درباره خودروهای هیبریدی کمتر از ۸۵ مورد است و برای خودروهای سواری و تجاری نیز متفاوت است. در مجموع نیز بیش از ۶۰ مورد استاندارد در مورد همه خودروهای سبک، سنگین و هیبریدی اعمال می‌شود.

 

ارسال نظر