برنامه 2 ساله تولید برای داخلی‌سازی

۱۳۹۸/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۵۳۸
برنامه 2 ساله تولید برای داخلی‌سازی

مدرس خیابانی: صفر شدن نرخ تعرفه ورود فرش ایرانی به بازارهای اوراسیا

تعادل | گروه صنعت |

وزیر صنعت، معدن و تجارت، داخلی‌سازی نیازمندی‌های صنایع مختلف را یک اولویت در عرصه تولید کشور دانست. براساس اظهارات رضا رحمانی، با رصد دقیق نیازمندی‌ها و تعیین رقم ارزبری کالاها در رشته‌های مختلف صنعتی وارداتی که مستلزم داخلی‌سازی بودند، اهدافی در چارچوب برنامه‌ای 3 ساله، تدوین شده‌اند. بنابراین تا سال 1400 حدود 10 میلیارد دلار از نیازهای وارداتی کشور به ساخت داخل، تبدیل می‌شوند. درنتیجه حدود یک میلیون موقعیت شغلی در کشور ایجاد و تعداد بیشتری از مشاغل صنعتی و معدنی تثبیت می‌شوند. از سوی دیگر، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی هم با اشاره به عقب‌ماندگی فرش دستباف از توسعه صادرات در سال‌های اخیر از صفر شدن نرخ تعرفه ورود فرش ایرانی به بازارهای اوراسیا خبر داد. مدرس خیابانی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های تخصصی توسط مرکز ملی فرش ایران، ستاد تنظیم بازار و توسعه صادرات، ستاد رونق تولید و حمایت از صادرات؛ ابراز امیدواری کرد که پتانسیل‌های صادراتی این بخش، جنبه عملیاتی پیدا کند و زمینه اشتغالزایی و ارزآوری، ایجاد کند.

  مدیریت تعرفه‌ها در دستور کار

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان خراسان رضوی با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه ساخت داخل گفت: این نمایشگاه با اولویت داخلی‌سازی نیازمندی‌های صنایع مختلف و در راستای تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز در سطح کشور برگزار شد و در جریان آن، ۲۲ تفاهم نامه میان سفارش‌دهنده‌های نیازمندی‌ها و تولیدکنندگان امضا شد. نمایشگاه ساخت داخل مبدا تحولات خوبی در بخش‌های مختلف صنعتی کشور بود. در ادامه با توجه به رصد دقیق نیازمندی‌ها و تعیین رقم ارزبری کالاها در رشته‌های مختلف صنعتی وارداتی که مستلزم داخلی‌سازی بودند، اهدافی در چارچوب برنامه‌ای 3 ساله مشخص شدند. طبق برنامه تا سال ۱۴۰۰ باید 10 میلیارد دلار از نیازهای وارداتی کشور به ساخت داخل، تبدیل شوند.

رضا رحمانی تصریح کرد: با تحقق این هدف، حدود یک میلیون شغل در کشور ایجاد و تعداد بیشتری از مشاغل صنعتی و معدنی تثبیت می‌شود. در همین حال در آسیب‌شناسی این طرح، روند اجرایی دستورالعمل‌های مربوط به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های وارداتی توجه دقیقی شده است تا با لحاظ ۲ مولفه اصلی کیفیت و تولید به میزان کافی و مورد نیاز کشور، مدیریت واردات در دستور کار قرار گیرد.

وزیر صمت ادامه داد: در حال حاضر مشغول تدوین کتاب مقررات صادرات وواردات و همچنین آیین نامه تعرفه‌ برای این حوزه هستیم. هم‌اکنون بهترین زمان ممکن برای اعلام تولیدات کالایی کشور از بخش‌های مختلف صنعتی است تا درباره مدیریت تعرفه‌ها اقدام لازم را انجام دهیم. رحمانی تصریح کرد: روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مکلفند در این خصوص پیشگام بوده و موارد مرتبط را شناسایی و اعلام کنند، البته این موضوع مستلزم همکاری خود فعالان بخش خصوصی و صنعتگران نیز است.

براساس اظهارات رحمانی، ساخت داخل رسالت اصلی ما در حمایت از تولیدات داخلی است و همه مسوولان مرتبط در این ارتباط باید کاملا موثر عمل کنند و با توجه به اینکه نمایشگاه دایمی ساخت داخل هم در واحدهای بزرگ صنعتی و معدنی و همچنین توسط انجمن‌های تخصصی صنایع برقرار است، همه واحدها می‌توانند ظرفیت‌های تولیدی و حتی نیازمندی خود را اعلام کنند. او تاکید کرد: با قاطعیت اعلام می‌کنم تمام تولیدات ما که مبتنی بر اولویت داخلی‌سازی است در قیمت عرضه، حداقل نصف قیمت کالای وارداتی بوده است و البته مستندات آن نیز کاملا موجود است که این تولیدات هم دارای کیفیت مناسب و هم به میزان کافی هستند.

رحمانی درباره مصوبات ستادهای استانی تسهیل و رفع موانع تولید گفت: قانون تسهیل و رفع موانع تولید نافذ و کاملاً اجرایی است و حتی در مورد بانک‌ها نیز رییس‌جمهور دستور دادند مصوبات ستاد‌های استانی کاملا اجرایی شوند. در ماده ۶۲ قانون اشاره شده، در صورتی که اختلافی میان مصوبات ستاد تسهیل و بانک‌ها وجود داشته باشد، موارد به هیات خبرگان ارجاع می‌شود و این هیات یک ماه مهلت بررسی موضوع را دارد و اعلام نظر کند، در صورت موافقت هیات خبرگان و مخالفت بانک، مدیر مربوطه بانک به ترتیبات انتظامی بانک‌ها معرفی می‌شود. او اضافه کرد: ضرورت دارد از تمامی ظرفیت‌های ستادهای تسهیل و رفع موانع تولید، ستاد تنظیم بازار کشور و شورای معادن استان به بهترین شکل ممکن برای رفع دغدغه‌ها و حل مشکلات بهره‌برداری شود.

  افزایش تولیدات منتخب در 10 ماه

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: با همت تمامی دست اندرکاران خوشبختانه تولیدات منتخب کالایی کشور در عموم کالاها طی 10ماهه گذشته افزایشی است. رحمانی اضافه کرد: این اتفاق برای خود تولیدکنندگان کاملا ملموس است، البته باید واقعیت‌ها را لحاظ کنیم و بدانید که تمهیدات لازم اتخاذ شده و با توجه به ضرورت تامین به هنگام مواد اولیه هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد، در همین راستا در تامین کالاهای اساسی، امروز بیشتر از نیاز کشور در انبارها کالا موجود است. او اعلام کرد: سیستم تبادل با تمامی دستگاه‌های مرتبط اعم از وزارت نیرو، راهداری، کار و تامین اجتماعی و... در حال اجرایی شدن است تا تولید‌کننده واقعی شناسایی و حمایت قطعی شود، هر کس تولید‌کننده واقعی باشد نباید نگران تامین مواد اولیه باشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره ما به التفاوت نرخ ارز بازگشتی، گفت: مواردی که به نوعی مانعی در برابر منافع صادر‌کننده است حتما پیگیری می‌شود.

  تعرفه ورود فرش دستباف به اوراسیا صفر شد

از سوی دیگر، قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی هم با اشاره به عقب‌ماندگی فرش دستباف از توسعه صادرات در سال‌های اخیر گفت: تولید و صادرات فرش دستباف مزیت‌های بسیاری دارد که ازجمله آنها می‌توان به «اشتغالزایی، ارزآوری و پتانسیل تولید در سراسر کشور» با حداقل امکانات را برشمرد. این کالا به ویژه در حوزه اشتغال روستایی، حرف زیادی برای گفتن دارد و از مهاجرت و حاشیه‌نشینی از روستاها به سمت شهرها، جلوگیری می‌کند. حسین مدرس خیابانی با تاکید بر ضرورت توجه به ارزآوری در شرایط کنونی اقتصاد ایران، تصریح کرد: نکته حائز اهمیت در مورد فرش دستباف، تولید با مواد اولیه داخلی است. بخش عمده‌ای از مواد اولیه مورد نیاز فرش دستباف در داخل تولید می‌شود و نیازی به خروج ارز به منظور واردات مواد اولیه وجود ندارد، بنابراین صادرات این کالا نسبت به سایر کالاهای غیرنفتی، به مراتب ارزآوری بیشتری برای کشور رقم می‌زند.

مدرس خیابانی با بیان اینکه در عین حالی که صادرات فرش می‌تواند به دلیل ارزش افزوده بالای تولید این کالا، ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشد، افزود: شکل‌گیری زنجیره متعدد تولید و صادرات فرش نیز خود یک مزیت است. بر همین اساس مرکز ملی فرش ایران کارگروه‌های تخصصی همچون ستاد تنظیم بازار و توسعه صادرات، ستاد رونق تولید و حمایت از صادرات را شکیل داده که دبیری آن به اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف سپرده شده است، بر این اساس قرار است که این کارگروه به صورت مرتب و هفتگی تشکیل جلسه داده تا مسائل و مشکلات پیش روی تولید و صادرات فرش دستباف را از میان بردارد. او ادامه داد: بر همین اساس، کارگروه رونق تولید و صادرات فرش دستباف ایران نیز در مرکز ملی فرش ایران شکل گرفته و امیدواریم بتوانیم با همراهی بخش‌خصوصی، مسائل و مشکلات پیش روی تولید و صادرات این هنر و صنعت اصیل ایرانی را از میان‌برداریم.

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی تاکید کرد: چهارشنبه هفته آینده (30 بهمن 98) قرار است که موضوع بیمه قالیبافان با حضور نمایندگان سازمان تامین اجتماعی در کارگروه رونق تولید و توسعه صادرات فرش دستباف مورد بررسی قرار گیرد؛ این در حالی است که برخی آیین نامه‌های مرتبط با بیمه قالیبافان باید اصلاح شود. او از اختصاص 2000 میلیارد تومان منابع از سوی صندوق توسعه ملی در قالب بسته حمایت از صادرات خبر داد وگفت: بانک‌ها نیز به همین میزان منابع در این بخش وارد کرده و قرار است که وام‌های با نرخ بهره 14 درصد در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد؛ ضمن اینکه برخی بانک‌ها وام 6 درصد نیز به تولید اعطا می‌کنند که باید این منابع نیز به سمت حمایت از تولید و توسعه صادرات فرش دستباف هدایت شود.

مدرس خیابانی از افزایش دوره مجاز برای بازگشت ارز صادراتی از 6 ماه به یکسال خبر داد وگفت: این تسهیل برای حمایت از صادرکنندگان فرش دستباف، با یک نامه‌نگاری فراهم شده و بر این اساس برخی از مسائل مرتبط با حوزه فرش دستباف را می‌توان با هماهنگی و همکاری وزارت صنعت با سایر دستگاه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز حل وفصل کرد. او معتقد است که امروز فرش دستباف باید در اولویت پیگیری‌ها برای رونق تولید قرار گیرد، به ویژه اینکه زمانی فرش دستباف، سهم 20 درصدی از سبد صادرات غیرنفتی کشور داشته است؛ در حالی که سال گذشته و امسال روند صادرات فرش کاهشی بوده است.

مدرس خیابانی از تدوین شیوه‌نامه حمایت از ایجاد پایانه‌های صادراتی، گمرک تخصصی و فراهم نمودن سرمایه در گردش برای تولیدکنندگان حوزه صادرات خبر داد و گفت: باید زیرساخت‌های لازم برای توسعه صادرات را فراهم کرد؛ این در حالی است که تولید باید با نگاه صادراتی صورت گیرد که به این منظور بسته حمایت از صادرات نیز با این جهت‌گیری اجرایی خواهد شد.

 او در بخش دیگری از صحبت‌های خود، از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان حوزه قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه خبر داد وگفت: عمده ماموریت این تفاهم‌نامه در حوزه فعالیت سفارتخانه‌ها در حوزه توسعه صادرات غیرنفتی در کشورهای دنیا است؛ ضمن اینکه در قالب یک نامه 20‌بندی تلاش شده تا کمک‌هایی که وزارت امور خارجه می‌تواند به صادرکنندگان کشور در سایر بازارهای جهانی داشته باشد، را به وزیر محترم امور خارجه ارسال نماییم.

مدرس خیابانی گفت: در شرایط کنونی اقتصاد ایران، عمده فعالیت و ماموریت سفارتخانه‌های کشور می‌تواند از جنس اقتصادی باشد که بر این اساس فرش دستباف نیز می‌تواند از سوی سفرای ایران در سایر کشورهای دنیا، تبلیغ شده و مورد بازاریابی قرار گیرد. او تاکید کرد: باید از منابع تبصره 18 قانون بودجه به منظور ایجاد زیرساخت‌های تجاری بهره گرفت، چراکه به موازات فراهم آوردن زیرساخت‌های تولیدی و صنعتی، زیرساخت‌های تجاری رشد نکرده‌اند و بنابراین کالا تولید شده ولی در ورود به بازارهای هدف صادراتی، دارای مشکل است که باید برطرف شود. مدرس خیابانی به انعقاد تفاهم نامه جمهوری اسلامی ایران با اوراسیا اشاره و خاطرنشان کرد: اطلاعات واصله نشان می‌دهد که نرخ تعرفه ورود فرش ایرانی به بازارهای اوراسیا صفر شده است؛ این در حالی است که هم‌اکنون موقعیت بسیار مناسبی برای صادرات فرش دستباف ایرانی به «روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان» فراهم است؛ ضمن اینکه

تفاهم نامه دوجانبه با «پاکستان، اکو و کشورهای عضو

دی هشت» در دستور کار است تا بتوان تجارت کشور را با آنها رونق داد. او اظهار کرد: امروز اطلاع‌رسانی و بازاریابی برای فرش، بهترین خدمتی است که می‌تواند از سفارتخانه‌ها دریافت شود تا مسیر ورود فرش دستباف ایرانی را به بازارهای هدف صادراتی باز کند.

مدرس خیابانی در ادامه به رییس مرکز ملی فرش ایران دستور داد تا با بازنگری تفاهم‌نامه‌های گذشته که با دستگاه‌های مختلف برای رونق تولید وصادرات فرش دستباف ایرانی منعقد شده، زمینه را برای رونق تولید و توسعه صادرات فراهم آورد. امروز صادرکنندگان توانسته‌اند در شرایط سخت تحریم، 36 میلیارد دلار به 100 کشور دنیا، کالا صادر کنند و بر این اساس، وزن کالاهای صادراتی ایران به 115 میلیون تن رسیده است. پس امروز امورات کشور از محل ارز صادراتی می‌گذرد و باید تولیدکنندگان و صادرکنندگان را ارج نهاد. او در پایان با تاکید بر ضرورت جایگاه بافندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان در تمامی رسته‌های کالایی بیان کرد: امروز بانک‌ها 36 هزار میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی ارایه داده‌اند که فرش دستباف نیز باید از آنها سهمی داشته باشد؛ پس باید تلاش شود تا از این منابع بتوان به خوبی برای رونق تولید و صادرات فرش دستباف بهره گرفت.

 

 

ارسال نظر