اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۴۸۴

برگزاری دادگاه‌های تخصصی برای مجرمان اقتصادی

یک عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به رویه مثبتی که در برخورد با فساد شکل گرفته، برای رسیدن به اهداف و کاهش مفاسد اقتصادی می‌توان گزینه‌هایی را دنبال کرد که یکی از آنها تشکیل دادگاه‌های تخصصی برای مفاسد اقتصادی است. محمدحسین برخوردار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خوشبختانه در ماه‌های اخیر اتفاقات مثبت و امیدوارکننده‌ای در برخورد با مفاسد اقتصادی به وجود آمده است.

به گفته وی، برای آنکه این برخورد با فساد بتواند به اهداف خود دست یابد، می‌توان گزینه‌هایی را در نظر گرفت که یکی از آنها تقسیم‌بندی دادگاه براساس نوع جرایم اقتصادی است.عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه می‌توان برای پرونده‌ها در حوزه‌های واردات، صادرات، ارز و سایر گزینه‌ها به‌طور اختصاصی و ویژه دادگاه تشکیل داد، اظهار کرد: در این دادگاه‌ها می‌توان از کارشناسان قضایی متخصص نیز استفاده کرد که در صدور رای به قاضی کمک کنند. حتی حضور کارشناسان بانکی نیز می‌تواند بخشی از این دادگاه‌ها باشد تا امکان دور زدن قوانین برای سودجویان از بین برود.برخوردار از پیشگیری جرم به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل امروز در اقتصاد ایران یاد کرد و افزود: در کنار قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی نیز باید به این عرصه ورود کرده و با شفاف‌سازی قوانین و از بین بردن بخش‌هایی که می‌تواند به فساد منجر شود، شرایط را برای مقابله با این موضوع بسیار مهم فراهم کند. به وجود آمدن دولت الکترونیک نیز در این زمینه به دستگاه قضا کمک ویژه‌ای خواهد کرد.به گفته وی، یکی دیگر از خواسته‌های موجود فاش نشدن اطلاعات هویتی متهمان قبل از به نتیجه رسیدن تحقیقات است، زیرا در شرایط سخت تحریم در صورتی که جرم یک نفر احراز نشود برای او مشکلاتی به وجود خواهد آمد .وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران اقتصادی نیاز دارند که از حمایت‌های قوه قضاییه مطمئن باشند و بدانند این قوه ضمن برخورد با متهمان و مجرمان، حامی سرمایه‌های فعالان واقعی است.

ضعف در صادرات صنعت جواهر‌سازی

فارس|مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران گفت: علیرغم اینکه ایران جزو 7 کشور برتر طلا و جواهر‌سازی در جهان است اما در صادرات صنعت جواهر‌سازی و تولید انبوه دچار ضعف جدی است. بهمن حسین‌زاده گفت: ایران جزو 7 کشور برتر تولید‌کننده طلا و جواهرساز در جهان است. وی افزود: ایران در المپیاد جهانی ساخت طلا وجواهر کشور انگلستان سال ۲۰۱۱رتبه پنجم، در المپیاد جهانی کانادا سال ۲۰۰۹دیپلم افتخار و رتبه هفتم، درسال۲۰۱۳ در آلمان رتبه دوم و مدال نقره، در سال ۲۰۱۵در برزیل دیپلم افتخار و رتبه پنجم را کسب کرده است. مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با بیان این مطلب که ما در زمینه ساخت طلا و جواهر‌سازی در وضعیت مطلوبی در جهان قرار داریم اما در زمینه صادرات صنعت جواهرسازی و تولید انبوه، دچار ضعف جدی هستیم، خاطرنشان کرد: برپایی این نمایشگاه می‌تواند تاثیر بسزایی در رشد صادرات در این زمینه داشته باشد.اسفندیار سیفی، نایب‌رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران نیز با بیان اینکه این نمایشگاه نسبت به سال گذشته 50 درصد رشد داشته است، گفت: 125 شرکت ایرانی و 5 شرکت خارجی از کشورهای ترکیه، ایتالیا، آلمان، انگلیس و ژاپن در این رویداد حضور دارند که 90 شرکت از آنها تولید‌کننده طلا و جواهر ایرانی هستند. وی خاطرنشان کرد: در دنیا 7 کشور ایتالیا، ترکیه، هند، کره جنوبی، هنگ کنگ، تایلند و ایران جزو تولیدکنندگان برتر طلا و جواهر هستند و ایران می‌کوشد با افزایش میزان صادرات خود در این زمینه در میان این کشورها به رتبه برتری دست یابد.

تجارت با کردستان عراق قبل از داعش: 5 میلیارد دلار

فارس|نماینده اقلیم کردستان در ایران با بیان اینکه تا قبل از شکل‌گیری داعش روابط تجاری به 5 میلیارد دلار می‌رسید ولی در حال حاضر به‌شدت کاهش پیدا کرده است، گفت: از ایران به خاطر اینکه در خیلی از شرایط سخت همراه ما بوده تشکر می‌کنم. ناظم دباغ نماینده اقلیم کردستان در تهران در همایش بررسی چالش‌ها و راهکارهای تخصصی صادرات کالا به عراق با تشکر از مسوولان این همایش اظهار امیدواری کرد که بتواند رابطه تجاری خود با ایران نسبت به قبل محکم‌تر شود. او گفت: با نگاه به گذشته درمی‌یابیم قبل از سال 2000 میلادی سقف تجارت بین ایران و اقلیم به صد میلیون دلار نمی‌رسید و تا قبل از شکل‌گیری داعش روابط تجاری به 5 میلیارد دلار می‌رسید ولی در حال حاضر به‌شدت کاهش پیدا کرده است ولی با تلاش دوستان و آزادی از دست داعش باز می‌تواند صادرات رشد بیشتری داشته باشد.

دباغ گفت: به مسائلی که امروزه در روابط تجارت اقلیم کردستان و ایران وجود دارد باید اشاره کرد. امروزه فعالیت اقتصادی یکی از عوامل مهم برای استقرار سیاسی و اقتصادی و  ایجاد زندگی مرفه برای مردم بوده و نمی‌توانیم مشکلات را نادیده بگیریم. ما واقعاً به دنبال حل مشکلات بین کردستان عراق و ایران بوده و هستیم. بازار اقلیم کردستان به واسطه فرآورده‌های ایران توانسته مسیرهای خود را جبران کند. وی گفت: لازم است در رابطه با روابط تجاری به چند نکته اشاره کنم؛ مساله اول مربوط به بازرگان‌ها و رفت و آمد آنهاست که لزوم لغو ویزا یا ایجاد ویزای فرودگاهی است که البته ما ویزا را لغو کرده‌ایم و پاسپورت ایرانی نیاز به ویزا ندارد، اما متأسفانه از طرف ایران همکاری‌های لازم صورت نگرفته است.

 

ارسال نظر