اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۳۴۸

سرنوشت تجارت ایران  و اروپا چه می‌شود

ایسنا| دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و انگلیس معتقد است با وجود تاثیر اختلاف‌نظرهای سیاسی، تجارت سنتی میان ایران و اروپا ادامه خواهد یافت. امیرهوشنگ امینی اظهار کرد: از گذشته تحولات سیاسی و بین‌المللی بر تجارت خارجی تاثیراتی داشته و برای مثال تحریم‌های یکجانبه امروز امریکا، محدودیت‌هایی را برای تبادلات بانکی و پولی تجار ایرانی به وجود آورده است. وی ادامه داد: با وجود تمام این محدودیت‌ها، آمارها از عملکرد سال گذشته نشان می‌دهد که تجارت ما با اروپا و به‌طور خاص انگلیس ادامه پیدا کرده و تجارت سنتی که از سال‌ها و دهه‌ها پیش وجود داشته، ادامه یافته است. دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و انگلیس با بیان اینکه در ماه‌های گذشته میزان تجارت میان ایران و اروپا کاهش یافته است، اظهار کرد: با وجود فشارهای سیاسی، این تصور که این تجارت به صفر برسد درست نیست، زیرا از گذشته دو طرف بخشی از نیازهای خود را از طریق یکدیگر حل کرده‌اند و شاید در شرایط فعلی این میزان محدود شود اما روال کار متوقف نخواهد شد. امینی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که با وجود محدودیت‌ها، تجارت ادامه پیدا کند و در آینده سرانجام اقتصاد راهی برای پیشبرد برنامه‌های خود پیدا خواهد کرد. امید ما و تمامی فعالان اقتصادی این است که با رسیدن به راه‌حلی اختلاف نظرها میان طرفین برطرف و شرایط برای گسترش تجارت مشترک فراهم شود. آمارهای تجاری منتشر شده از عملکرد ایران در سال جاری نشان می‌دهد که میزان تجارت با اعضای اتحادیه اروپا بسیار کاهش یافته و جز آلمان که پنجمین کشور صادرکننده کالا به ایران به حساب می‌آید، هیچ یک از کشورهای اروپایی در میان شرکای اصلی تجاری کشور قرار ندارند.

ارزآوری ۴۵۰ میلیون دلاری «قیر و آسفالت»

شاتا| بهمن حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران گفت: قیر و آسفالت ایرانی در سال ۹۸ ارزآوری ۴۵۰ میلیون دلاری برای کشور داشته است. حسین‌زاده افزود: ایران به عنوان یکی از ۱۰ کشور برتر جهان در زمینه تولید قیر، این محصول را به ۱۹ کشور جهان صادر می‌کند. وی اظهار داشت: برگزاری یازدهمین نمایشگاه قیر، آسفالت، عایق‌ها و ماشین‌آلات وابسته می‌تواند بر افزایش میزان ارز آوری آن کمک کند. حسین‌زاده با اعلام اینکه این نمایشگاه در فضایی بالغ بر 12000 متر مربع در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران آغاز به کار کرده، یادآور شد: 125 شرکت ایرانی تا ۶ بهمن‌ماه آخرین دستاوردها و فناوری‌ها در حوزه راه و شهرسازی را در معرض دید مسوولان، علاقه‌مندان و متخصصین این حوزه قرار می‌دهند.

وی افزود: تمام تولید‌کنندگان و صادرکنندگان بزرگ در حوزه قیر، قیرهای پلیمری، قیرهای اصلاح شده، تولید‌کنندگان پلنت کارخانجات قیر، آسفالت، عایق‌ها، خطوط بسته‌بندی و تجهیزات مربوطه در این نمایشگاه حضور دارند. وی افزود: ماشین‌آلات راه‌سازی مدرن نمایش داده شده در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قیر، آسفالت، عایق‌ها و ماشین‌آلات وابسته با بومی‌سازی دانش فنی و با قیمت‌های بسیار پایین‌تر از نمونه خارجی در داخل کشور ساخته شده‌اند. حسین‌زاده همچنین به حضور شرکت‌های دانش بنیان در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قیر، آسفالت، عایق‌ها و ماشین‌آلات وابسته نیز اشاره کرد و اظهارداشت: این شرکت‌ها موجب شده‌اند که فرایندهای برش، تخریب، نخاله‌برداری در آسفالت منجر به کاهش مصرف قیر و آسفالت تا میزان 60 درصد و کاهش هزینه‌های ترمیم شود. وی در پایان در مورد شرکت استارت آپ‌هایی در زمینه نفوذپذیری قیر، اندازه‌گیری نقطه نرمی قیر و نقطه اشتعال در این نمایشگاه اعلام کرد: این استارت‌آپ‌ها پروژه‌های زیادی با مشارکت دانشگاه‌های صنعتی شریف و امیرکبیر آماده کرده‌اند که می‌تواند به روند اجرای پروژه‌های راهسازی و عمرانی بسیار کمک کند.

 

ارسال نظر