اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۲۵۳

اصلاح عوارض صادراتی برخی کالاهای معدنی

ایسنا| وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) طی نامه‌ای به رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، کاهش عوارض صادراتی برخی مواد معدنی و صنایع معدنی را ابلاغ کرد. این دستورالعمل از ۱۰ بهمن ماه امسال اجرا خواهد شد. شهریور ماه سال جاری، به دلیل اینکه صدور مواد خام معدنی از سوی اهالی صنعت و فعالان اقتصادی مورد تایید نبوده و برای سال ۱۳۹۸ میزان هشت درصد عوارض پیش‌بینی شده بود، اما قیمت‌های بازار جهانی صدور مواد معدنی را شتاب بخشید؛ به‌طوریکه وزارت صمت برای صادرات برخی کالاهای معدنی، عوارض صادراتی را در حدود ۱۰ تا ۲۵ درصد افزایش داد. روز ۲۶ شهریور موضوع اخذ عوارض ۲۵ درصدی برای صادرات مواد خام معدنی به گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد و از یکم مهر سال شکل اجرایی به خود گرفت. پس از آن در تاریخ ۳۰ دی ماه سال جاری، وزارت صمت طی نامه‌ای محرمانه و آنی به رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اصلاح عوارض صادراتی برخی مواد معدنی را اعلام کرد. همچنین در راستای رونق بخشیدن به تولید داخل و ایجاد ارزش افزوده در کشور، جلسه کارگروه هماهنگی سیاست‌های صادراتی در وزارت صمت تشکیل و مقرر شد که مصوبه افزایش عوارض ۱۰ تا ۲۵ درصدی صادرات کالاهای معدنی اصلاح و از تاریخ ۱۰ بهمن ماه سال جاری اجرا و اعمال شود. براین اساس عوارض سنگ مس و کنسانتره آن از ۱۰ به ۵ درصد کاهش یافت. همچنین عوارض صادراتی سنگ کروم و کنسانتره آن از ۲۵ به ۱۰ درصد و سرب و کنسانتره آن از ۲۰ به ۱۲ درصد کاهش یافت؛ ضمن اینکه با هدف تامین نیاز صنایع ذوب فولاد، ۱۰ درصد عوارض بر صادرات آهن اسفنجی از تاریخ مذکور اعمال می‌شود.

ثبت‌نام کوله‌برها

در سامانه جامع تجارت آغاز شد

سامانه جامع تجارت در اطلاعیه‌ای با بیان اینکه امکان ثبت تعرفه‌های مجاز برای واردات کوله‌بران در این سامانه فراهم شده، اعلام کرد: پس از ثبت‌ پرونده، کوله‌بران باید منشأ ارز را اعلام کنند. به گزارش مهر، دستورالعمل ثبت‌نام کوله‌بران و الزام به اعلام منشأ ارز آنها از سوی سامانه جامع تجارت اعلام شد. این سامانه در اطلاعیه‌ای با بیان اینکه امکان ثبت آماری تعرفه‌های مجاز برای واردات کوله‌بران در سامانه جامع تجارت ایران فراهم شده، اعلام کرد: پس از ثبت‌نهایی پرونده، کوله‌بران بایستی برای تکمیل عملیات واردات خود اقدام به «ثبت منشأ ارز» نمایند؛ ضمن اینکه کوله‌بران باید در نقش «کوله‌بر حقیقی»، اقدام به ثبت پرونده خود برای کالاهای وارداتی نمایند.

متن کامل این اطلاعیه به شرح زیر است:

به اطلاع کاربران محترم می‌رساند، امکان ثبت‌آماری تعرفه‌های مجاز برای واردات کوله‌بران در سامانه جامع تجارت فراهم شده است.

کوله‌بران محترم از تاریخ دوم بهمن ماه سال 1398 می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت و اخذ نقش «کوله‌بر حقیقی»، اقدام به ثبت پرونده برای کالاهای وارداتی نمایند. پس از ثبت پرونده در سامانه جامع تجارت، پرونده جهت بررسی ضوابط تجاری، به صورت برخط به سامانه ضوابط تجاری ارسال می‌شود. پس از بررسی ضوابط، پرونده جهت اخذ کد هشت رقمی ثبت‌آماری به بانک مرکزی ارسال خواهد شد. با اخذ کد هشت رقمی، پرونده به وضعیت «ثبت‌نهایی» منتقل خواهد شد. پس از ثبت‌نهایی پرونده، کوله‌بران بایستی برای تکمیل عملیات واردات خود اقدام به «ثبت منشأ ارز» نمایند. کاربران در پرونده‌های متعلق به نقش «کوله‌بر حقیقی»، تنها کالاهای با تعرفه‌های مجاز برای ثبت‌سفارش کوله‌بران، که قبلا در همین کانال اطلاع‌رسانی شده است، را می‌توانند ثبت کنند. نوع عملیات ارزی برای این پرونده‌ها «غیربانکی» و از محل «تسهیلات کوله‌بران، ارز با منشأ خارجی» می‌باشد. مدت اعتبار پرونده‌های ثبت‌آماری یک ماهه خواهد بود و امکان تمدید آنها وجود نخواهد داشت. این پرونده‌ها قابل ویرایش نیستند و در صورت نیاز به اصلاح پرونده، بایستی پرونده ثبت‌آماری جدید ایجاد شود.

 

ارسال نظر