تلاش برای همگرایی تولیدکنندگان و وارد‌کنندگان

۱۳۹۸/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۱۷۲

کارگروه سخت افزار کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران نخستین جلسه خود را برگزار کرد. به گزارش روابط عمومی فدراسیون فاوای ایران، مسعود شنتیایی، عضو کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق و همچنین رییس این کارگروه سخنانی را در خصوص اهداف اصلی تشکیل کارگروه مذکور بیان کرد و گفت: این کارگروه با این هدف تشکیل شده که فعالان حوزه سخت افزار از جمله تولیدکنندگان، واردکنندگان و ارایه‌دهندگان سرویس و خدمات در این زمینه گرد هم جمع شوند تا همسویی و همگرایی میان همه طرف‌های فعال در این زمینه شکل بگیرد. وی در ادامه عنوان کرد: قطعا مسائل مشترکی میان همه فعالان حوزه وجود دارد و دراین میان اولویت‌هایی نیز مد نظر است که کارگروه می‌تواند با یک جمع‌بندی از موضوعات در قالب یک پیشنهاد به کمیسیون فاوای اتاق ارایه دهد.همچنین وزارت صمت از اتاق بازرگانی خواسته است تا نقشه راه پیشنهادی خود در راستای قانون استفاده از توان حداکثری تولید را ارایه دهیم و به دنبال جمع‌بندی پیشنهادات خود برای ارسال به وزارت صمت هستیم.

رییس کارگروه سخت‌افزار یکی از موضوعات مورد بحث را به مساله نزدیک شدن ارتباط بین تولیدکنندگان با واردکنندگان و بازرگانان بیان کرد. وی گفت: واقعیت آن است که واردکنندگان به دنبال کاهش تعرفه واردات هستند و تولید‌کنندگان به دنبال افزایش آن و تصمیم‌گیری در این خصوص نیز بستگی به سلایق مدیران مربوطه دارد. این در حالی است که در دهه‌های گذشته تولید‌کنندگان و بازرگانان با یکدیگر کار می‌کردند و درک متقابل از نیاز یکدیگر داشتند. اکنون نیز این نیاز به‌شدت احساس می‌شود. زیرا همکاری بین تولید‌کننده و عرضه‌کننده به خصوص در شرایط فعلی بسیار سخت صورت می‌پذیرد. اکنون شرایط کار با چندسال گذشته تغییر کرده است. در سال‌های گذشته وضعیت تا این حد حاد نبود و به نظر می‌رسد در آینده سخت‌تر هم می‌شود. شرایط ارزی کشور مساعد نیست و با این وضعیت بیکاری، باید دید که چگونه می‌توان تامین اشتغال کرد. برندهای خارجی کشور را ترک کرده‌اند. با تحریم‌های ظالمانه امریکا نیز تولیدکننده و مصرف‌کننده هر دور در شرایط سخت قرار گرفته‌اند. به گفته او، پیش از این تولیدکننده در ازای یک میلیون دلار، ۳ میلیارد تومان پرداخت می‌کرد؛ اما اکنون باید ۱۰ میلیارد تومان پرداخت کند. اما به نظر می‌رسد در این شرایط سخت، چنانچه تولید‌کننده با عرضه‌کننده و وارد‌کنندگان تعامل برقرار کنند، تیراژ، کیفیت، قیمت تمام شده و حتی خدمات پس از فروش نیز بهبود پیدا می‌کند. به همین دلیل بسیاری کشورهای توسعه‌یافته به سمت تولید محصولات در داخل پیش رفتند تا بتوانند یک زنجیره اقتصادی میان همه طرفهای درگیر در اقتصاد ایجاد کنند. شنتیایی همچنین در مورد قانون جدید حمایت از تولید داخلی نیز گفت: این قانون ظرفیت‌های خوبی برای تولید در داخل دارد و تضامین خوبی را نیز ارایه داده است. این فرصتی برای تولید‌کنندگان است؛ اما واردکنندگان را با مشکل مواجه می‌کند؛ در عین حال این مساله می‌تواند تبدیل به فرصتی برای همکاری‌های فی مابین شود. از همین رو با یک کارکارشناسی مناسب می‌توان این ساختار را برای نقشه راه آینده حمایت از تولید داخل به وزارت صمت ارایه داد. شنتیایی تصریح کرد که یکسری مشکلات عمومی برای همه فعالان حوزه از جمله مباحث مالیاتی، بیمه و گمرک نیز وجود دارد که در این امر نیاز به همکاری همه فعالان این حوزه است تا بتوانیم مسائل را حل کنیم. وی همچنین تاکید کرد که سعی می‌کنیم شرایط اختصاصی مربوط به حوزه و مباحث عمومی آن را در کارگروه که به شکل ماهیانه برگزار می‌شود، مطرح کنیم.

عبدالرضا نوروزی رییس اتحادیه صنایع لوح‌های فشرده ایران نیز گفت: اکنون یک بی‌اعتمادی میان تولید‌کننده، وارد‌کننده و مصرف‌کننده به وجود آمده است و زمان مناسبی برای کامل کردن بانک اطلاعاتی فعالان حوزه است تا مشخص شود چه کسانی در چه بخش‌هایی فعالیت می‌کنند. از طرفی، در تصمیم‌گیریهای مهم مربوط به بخش خصوصی است، سیاست‌گذاران نماینده واقعی بخش خصوصی را دعوت نمی‌کنند و این امر در مباحث مختلف مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌کند. وی در ادامه عنوان کرد در بسیاری از فعالیت‌ها دولت باید فعالان یک حوزه را از بخش خصوصی استعلام کند و در صورت تایید بخش خصوصی، فعالیت یک طرف مجاز شناخته شود. نوروزی همچنین عنوان کرد: اکنون صنایع در حال به‌روزرسانی هستند و باید دید اگر یک مجموعه بخواهد یک خط تولید جدید راه‌اندازی کند، چطور می‌تواند از نوسانات نرخ ارز مصون بماند. چرا که اکنون نوسان نرخ ارز و نگرانی از وضعیت آینده می‌تواند برای صنایع و افرادی که در بخش تولید هستند، نگران‌کننده باشد.

 

ارسال نظر