اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۹۰۹

واردات گوشی ۲.۵ برابر شد

ایسنا| جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) حاکی از ۲.۵ برابر شدن واردات گوشی همراه در هشت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است. بر اساس این آمار در هشت ماهه نخست امسال مجموعا هشت میلیون و ۹۴۷ هزار و ۹۹۶ عدد گوشی همراه در سامانه همتا ثبت شده که نسبت به واردات سه میلیون و ۵۴۲ هزار و ۳۳۳ گوشی همراه ثبت شده در مدت مشابه سال گذشته ۱۵۲.۶ درصد افزایش داشته است. آمارها نشان می‌دهد در این مدت سه میلیون و ۳۵۴ هزار و ۲۰۰ گوشی مسافری و پنج میلیون و ۵۹۳ هزار و ۷۹۶ گوشی همراه واردی در سامانه همتا ثبت شده که نسبت به هشت ماهه اول سال گذشته به ترتیب ۱۱۷.۸ و ۱۷۹.۳ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که طبق اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی مصرف کشور به صورت ماهانه چیزی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه است، اما اخیرا رییس این انجمن گفته بود که در حال حاضر شرکت‌های واردکننده با مشکلات عدیده‌ای در زمینه تخصیص ارز و ثبت سفارش مواجه هستند و در صورت ادامه این روند به احتمال زیاد بازار شب عید متلاطم خواهد بود. در این میان به نظر می‌رسد تولید گوشی همراه در هشت ماهه نخست امسال با کاهش مواجه بوده، به‌طوری‌که در این مدت ۲۴۶ هزار و ۶۶۱ گوشی همراه تولیدی در سامانه همتا ثبت شده که نسبت به ثبت ۲۹۱ هزار و ۲۲۰ عدد در مدت مشابه سال گذشته ۱۵.۳ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که تولید موبایل در هفت ماهه امسال رشد ۷.۲ داشته است.

افزایش سرمایه شرکت مس صرف توسعه می‌شود

شاتا| مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اعلام این خبر افزود: قیمت سهام مس در ابتدای سال جاری 3815 ریال بود که در تاریخ 25 دی‌ ماه این رقم به 7673 ریال رسید. وی با بیان اینکه این موضوع حاکی از آن است که سهم مس رشد قیمت بیش از دو برابری داشته است، افزود: ارزش بازار سهام شرکت مس تا پیش از برگزاری مجمع فوق‌العاده به رقم بی‌سابقه و چشمگیر 598، 494 میلیارد ریال رسید. سعدمحمدی با اشاره به برگزاری مجمع فوق‌العاده 29 دی‌ماه جاری و افزایش 30 درصدی سرمایه شرکت مس، بیان کرد: سرمایه‌ کنونی و ثبت‌ شده شرکت 7800 میلیارد تومان است که با 30 درصد افزایش سرمایه پیشنهادی (2340 میلیارد تومان) سرمایه شرکت به 10هزار و 140 میلیارد تومان خواهد رسید. وی با بیان اینکه بخشی از این افزایش سرمایه صرف طرح‌های توسعه خواهد شد، عنوان کرد: شرکت مس طی 9 ماهه نخست سال جاری 110 تومان سود خالص به ازای هر سهم ساخت که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 128درصدی داشته است.

تحریم‌ها را به‌راحتی دور می‌زنیم

ایسنا| دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران، با تاکید بر اینکه به راحتی می‌توان تحریم‌های خارجی برای صنایع فلزی را دور زد گفت: تحریم‌های اخیر، موضوع جدیدی نیست. وزیر خزانه‌داری امریکا ۲۰ دی‌ماه از وضع تحریم‌های جدید علیه صنایع فلزی ایران خبر داد. در این رابطه کامران وکیل، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران اظهار کرد: هزینه تحریم برای محصولات معدنی، به‌طور میانگین در حدود 8 تا 12 درصد است. البته ممکن است که در کالایی معدنی این رقم بیشتر یا کمتر هم شود اما میانگین در این محدوده است. بار معدنی با توجه به اینکه لوگو و برند ندارد، وقتی صادر می‌شود، دیگر مشخص نخواهد بود که کشور مبدا آن کجا بوده است، بنابراین باتوجه به اینکه تحریم‌ها موضوع جدیدی هم برای صنایع فلزی معدنی نیستند، همچون گذشته فعالان معدنی کشور کماکان خواهند توانست تحریم‌ها را دور زده و به فعالیت خود ادامه دهند. وی افزود: آنچه که بیش از تحریم‌های خارجی که فعالان ما «راه و چاه» آن را بلد هستند تاثیرگذار است، تحریم‌ها و بخشنامه‌های داخلی‌اند که دردسرساز می‌شوند. وزیر صنعت ۲۶ شهریور ماه سال جاری، نامه‌ای محرمانه به گمرک نوشته است که از ابتدای مهرماه اقلام معدنی که شامل برخی اقلام صادرات معدنی می‌شود، ۲۰ تا ۲۵ درصد عوارض صادراتی پرداخت کنند. او ادامه داد: طرف خارجی برای تحویل کالا وارد گمرک می‌شود، آنجا متوجه می‌شود باید 25-20 درصد به مبلغ اضافه کند. در حقیقت این موضوع بیشتر از تحریم‌های بی‌اثر امریکا به تجارت ما آسیب خواهد زد. در تحریم‌ها، خریدار کالای ایرانی در نهایت کالای مورد نظر خود را از مبادی دیگر با صرف هزینه کم وارد می‌کند. در دنیا به حقوق مکتسبه تجار احترام گذاشته می‌شود اما در داخل وزیر با یک نامه تمام محاسبات و تجارت تاجر را بهم می‌ریزد. وکیل با تاکید بر اینکه تحریم‌های امریکا و شخص «دونالد ترامپ» تاثیری در روال کاری ما ندارند، گفت: نه اکنون بلکه هیچ‌گاه در عرصه تجارت بین‌الملل با تحریم‌ها چندان گرفتار نشدیم. آن‌قدر ایرانی‌ها باهوش هستند و راه‌های دور زدن تحریم‌ها را بلد هستند که خلل بزرگی ایجاد نخواهد شد. هزینه‌هایی دربر دارد و این‌طور نیست که بی‌هزینه باشد، اما کسی از این جهت تا به امروز آسیب جدی ندیده است. آنچه امروز به کسب وکار بخش معدن بیشتر لطمه زده است، رفتار نسنجیده و غیرحرفه‌ای برخی افراد در داخل است. وی در پایان تصریح کرد: در چند ماهه اخیر تحریم‌های داخلی بسیار شدیدتر از تحریم‌های خارجی بوده است. اگر صادرکنندگان ما ۱۰ درصد بهای تحریم را پرداخت می‌کنند اما از دخالت دولت بیشتر محتمل ضرر می‌شوند.

 

ارسال نظر