ضربه چپ‌گرایان به اقتصاد

۱۳۹۸/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۴۶۱
ضربه چپ‌گرایان به اقتصاد

تعادل|

کارآفرینان برتر در چهارمین دوره از مراسم اعطای نشان امین‌‌الضرب معرفی وتقدیر شدند. این مراسم در حالی برگزار شد که هیچ مقام دولتی در آن حضور نیافت، اما در غیاب دولتمردان، حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق‌نوری در مقام یک چهره سیاسی، شاخص بود. این مقام سیاسی، ضمن برشمردن چالش‌های اقتصاد کشور، اجرایی نشدن اصل 44 قانون اساسی را یک ضربه جدی به کشور دانست. او براین باور بود که خصوصی‌سازی از همان سال‌های ابتدایی پس از انقلاب، به جدیت دنبال شده، اما نگاه چپ‌گرایانه برخی مسوولان در دولت‌های مختلف، زمینه فاصله گرفتن کشور از این تفکر را ایجاد واقتصاد را به وضعیت کنونی رسانده است. نوری در عین حال ضرر و زیان خصولتی شدن از دولتی ماندن را بیشتر ارزیابی کرد. از سوی دیگر، رییس اتاق تهران نیز طی سخنانی تاکید کرد که متأسفانه آنچه در اقتصاد و جامعه ایرانی قربانی شده، گوهر «اعتماد عمومی» است.

در این میان، فعالان اقتصادی نیز فرصت یافتند تا از دغدغه‌هایشان در شروع کسب وکار و ادامه فعالیت‌هایشان بگویند. «عدم مدیریت صحیح در حوزه‌های مختلف دولتی، تحریم، نوسانات ارزی، مقررات دست وپاگیر، بگیرو بندها، سود بالای بانکی، مالیات بر ارزش افزوده و..» جزو عمده‌ترین مواردی بود که مورد اشاره صاحبان کسب وکار قرار گرفت.

چهارمین دوره مراسم امین‌الضرب به مناسبت 136 سالگی اتاق بازرگانی تهران و بدون حضور مسوولان دولتی برگزار شد. در این مراسم، کارآفرینان و فعالان اقتصادی مورد تقدیر قرار گرفتند. این مراسم با اشاره به نام حاج محمدحسین کمپانی، امین دارالضرب، فعال اقتصادی دوره قاجار و بنیانگذار اتاق بازرگانی تهران و به میزبانی اتاق تهران برگزار شد. در مراسم سال جاری کارآفرینان، پیشکسوتان صنعت، محققان و پژوهشگران اقتصادی و جوانان نوآفرین، تقدیر و تجلیل شدند و هشت نشان و تندیس امین‌الضرب به چهره‌های اقتصادی که از سوی هیات داوران برگزیده شده بودند اهدا شد.

 زیان خصولتی‌ها بیشتر از دولتی‌ها است

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق‌نوری از چهره‌های سیاسی که در غیاب دولتمردان در این مراسم حضور یافته بود، با اشاره به اهمیت حضور بخش خصوصی در اقتصاد گفت: از سال‌ها پیش رهبر معظم انقلاب تاکید جدی بر اجرای اصل 44 قانون اساسی و خصوصی‌سازی داشتند، اما متاسفانه این اتفاق به درستی رخ نداد و ما شاهد آن بودیم که بسیاری از بنگاه‌ها به جای واگذاری به بخش خصوصی، خصولتی شدند. این در حالی است که ضرر شرکت‌های خصولتی برای اقتصاد کشور به مراتب بیشتر از شرکت‌های دولتی است؛ چراکه شرکت‌های خصولتی به‌منزله شیر بی‌یال و دمی هستند که زمینه سوءاستفاده را در حوزه‌های مختلف فراهم می‌کنند. ناطق‌نوری ادامه داد: من و همفکرانم پس انقلاب اسلامی و در مسوولیت‌های مختلف از سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ معتقد بودیم که اداره کشور در بخش‌های مختلف باید به دست مردم انجام شود و دولت باید برنامه‌ریز، هدایتگر، حمایتگر و نظارتگر خوبی باشد و بتواند تولید و سرمایه‌گذاری داخلی کشور را از طریق مالیات اداره کند. اما متاسفانه نگاه چپ‌گرایانه برخی مسوولان در دولت‌های مختلف، زمینه فاصله گرفتن کشور از این تفکر را ایجاد کرد. این عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در جمع کارآفرینان کشور خطاب به آنان دست مریزاد گفت و تاکید کرد: شما با وجود با تمام رویه‌های غلط اداری و بی‌مهری‌ها باز هم ایستاده‌اید و برای ارتقا نظام اقتصادی کشور می‌کوشید.

او از بروکراسی حاکم بر اقتصاد کشور انتقاد کرد و گفت: این بروکراسی‌های پیچیده اداری، کار در حوزه‌های مختلف را دشوارتر می‌کند و از بازده فعالیت اقتصادی را در شرایط مختلف، می‌کاهد. او با بیان اینکه ما نباید از صفر شروع کنیم، گفت: بلکه از تجربیات دنیا می‌توان استفاده کرد و صرف اینکه اینها نامسلمان هستند و حتما خباثت دارند، عقلانی و اسلامی نیست که از تجربیات آنها استفاده نکنیم. بنابراین اگر یک دانشمند و محققی طرحی دارد حتی اگر نامسلمان باشد، آن علم را ما باید از او بگیریم و از آن استفاده کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به صحبت‌های یکی از کارآفرینان که امروز در مراسم نشان امین‌الضرب را به دلیل یک‌ عمر فعالیت و کارآفرینی دریافت کرد، گفت: این غمباد است که یک تولیدکننده بیاید و در این مراسم بگوید با همه فشار‌ها و ناملایمات و با همه پیچ و خم‌های اداری ایستاده‌ایم، آفرین بر شما که در این شرایط ایستاده‌اید. نوری همچنین با اشاره به اینکه سال گذشته یکی از کارآفرینان برتر در همین مراسم نزد من آمد و گفت شرایط اقتصادی به گونه‌ای شده که درآمدها و هزینه‌ها سر‌به‌سر است و با این شرایط دیگر نمی‌توان ادامه داد، اشاره و بیان کرد: ولی من به وی گفتم شما برای 15 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده‌اید و بنابراین خواهش می‌کنم که این کار را ادامه دهید، اگرچه ضرر کنید.

وی همچنین به دوره وزارت کشور خود در سال 61 اشاره کرد و بیان کرد: در آن زمان جمعی در دولت نامه‌ای را به خدمت امام راحل ارسال کردیم، که در بخشی از آن آمده بود یک گروه در فکر دولتی کردن مردم و دسته‌ای دیگر در فکر مردمی کردن دولت‌اند که ما بودیم.

در بخش دیگری از این مراسم، مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران، بابیان اینکه متأسفانه آنچه در اقتصاد و جامعه ایرانی قربانی شده، اعتماد عمومی است، افزود: اگرچه امروز به‌پاس گرامیداشت بزرگان کارآفرینی گرد هم آمده‌ایم اما چه باید گفت که ملت بزرگ ایران، در این ایام در متن حوادث تلخی بسر می‌برد که برخی ناشی از شرارت امریکا و برخی ناشی از قصور و فقدان مدیریت کارآمد در حل بحران‌ها و حوادث پیش روی است. قیاس این وضعیت با دهه 60 تا حدودی روشنگر است. تاریخ شهادت می‌دهد که مردم ایران در این دهه چطور با دل‌وجان و در بحبوحه جنگ، از مرزها دفاع کردند یا در دهه 70 به شوق سازندگی گام‌های بلندی برداشتند و در دهه 80 به انگیزه اصلاحات امیدها آفریدند و در ادامه کسانی ناکارآمد که سودای عدالت در سر داشتند، سرخوردگی ملت را رقم زدند. دهه 90 هم دوره آشتی با جهان و احیای تدبیر و امید بود که البته آن‌هم دستخوش ناامیدی‌های زیادی شد. در همه این دوره‌ها یادمان باشد که مردم پای کشور ایستادند و جامعه اقتصادی هم‌قدمی عقب نگذاشت.

به گفته خوانساری، جامعه کارآزموده اقتصادی ایران دوران سختی دارد و همواره در نشیب و فراز روزگار دست‌وپنجه نرم کرده است. کارآفرینان؛ سرمایه‌های انسانی این کشور به‌حساب می‌آیند. حاکمیت می‌توانست مستمرا و طی چندین دهه آنها را به نمادهایی از وطن‌پرستی، دین‌داری و انسان‌دوستی تبدیل کند و به جامعه بشناساند، اما افسوس که نگاه توأم با سوءظن اجازه نداد، چنین اقدام مهم و مشروعی صورت گیرد. نمونه آنکه امروز کجای این کشور می‌توان موزه‌ای از صنعت، کارآفرینی و اقتصاد پیدا کرد؟ چرا در هیچ کتاب درسی نامی از آنها نیست؟

او افزود: در همین جمع، کسانی حضور دارند که در دهه هشتم و نهم زندگی‌شان کماکان به سازندگی ادامه می‌دهند. آنها در طول حیاتشان، انقلاب، جنگ، تحریم و انواع درگیری‌های سیاسی و اجتماعی که زندگی مردم را فشل کرده، دیده‌اند؛ اما هیچگاه چرخ کارخانه‌هایشان از حرکت نیفتاد و از طول و عرض سفره کارگرانشان کاسته نشد. رییس اتاق تهران ادامه داد: شما باید بدانید کشور در تحریم، جنگ اقتصادی و منازعات سیاسی است، اما کلنگ راه‌اندازی کسب‌وکاری متناسب با این زمانه را بر زمین می‌زنید، یعنی حماسه آفریده‌اید و می‌توانید الگو و مولد باشید.

او گفت: جوان استارت‌آپی که در افق اندیشه‌اش ایده و طرح‌های مختلفی را برای راه‌اندازی کسب‌وکار متکی به سرمایه اندک دارد، کارآفرینی که نگاهش به توسعه خط تولید است، تحلیل‌گری که از میان خبرهای منفی خطی از امید به آینده پیدا می‌کند، شایسته قدردانی هستند.

خوانساری تصریح کرد: اتاق بازرگانی بارها از حاکمیت خواسته است به رانت ارزی پایان دهد، در مقابل فساد ایستادگی کند، انواع توزیع غیر هدفمند یارانه‌ها را متوقف کند و بستر رقابت را بسازد. در این موقعیت چرا نباید کارآفرینان را به عنوان انسان‌های کمال‌گرا، پرشور و امید و در عطش ساختن ایرانی آزاد و آباد به مردم معرفی کرد؟

رییس اتاق تهران خطاب به حاضرین گفت: این تمنای ما از شماست که اتاق بازرگانی را در مسیر معرفی الگوهای ارزشمند زیست در زمانه بحران، یاری کنید. داستان زندگی هرکدام از شما ارجمندان می‌تواند، جوانی را نجات دهد و تلاشتان برای گذر از سختی‌های زمانه‌ می‌تواند انگیزه و امیدبخش نسل جوان باشد. بیایید همه باهم از کارآفرینان نماد بسازیم نه برای اینکه تنها اقتصاد، توسعه پیدا کند، بلکه برای بازگشت نشاط به کشور، بازگشت امید به مردم و ساختن دوباره این سرزمین. آنچه امروز در پیشگاه شما قرار می‌گیرد، تلاشی اندک از سوی ماست و شما کارآفرینان گرامی این مسیر را می‌توانید با نهایت قدرت و انگیزه به‌پیش ببرید. خدا یار و مددکارتان باد.

  گلایه صاحبان کسب وکارها

فعالان اقتصادی که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند از بی‌مهری مسوولان دولتی در حوزه‌های مختلف گلایه کردند. آنها اعتقاد داشتند در سال‌های اخیر عدم مدیریت صحیح در حوزه‌های مختلف دولتی مانعی در مسیر تولید آنها بوده است. تحریم‌ها نیز در چند سال اخیر بار مضاعفی بر دوش این تولیدکنندگان انداخته است؛ با این وجود، فعالان اقتصادی به عشق وطن و سربلندی آن ایستاده‌اند و همچنان برای تعالی هرچه بیشتر کشور می‌کوشند.

در همین حال علینقی مشایخی که از تقدیرشدگان این مراسم بود گفت: لازمه بهبود شرایط کشور، ارتقای سطح خردورزی و مدیریت از بالاترین سطوح تا مدیریت کسب‌وکارهاست. نورالدین نوربخش بنیانگذار گروه دامداران نیز تاکید کرد: با وجود تحریم‌های بین‌المللی که بر اقتصاد کشور سایه افکنده است؛ تولیدکنندگان به حمایت بخش دولتی نیاز دارند؛ با این وجود نه‌تنها حمایتی از آنها صورت نمی‌گیرد بلکه شاهد آن هستیم که سود بالای وام‌های بانکی، مالیات بر ارزش افزوده و تغییرات مداوم نرخ ارز، فعالیت را برای ما دشوار کرده است. ما باید ماده اولیه تولید خود را با قیمت آزاد خریداری کنیم و محصول نهایی را با قیمت تصویب شده از سوی دولت، روانه بازار کنیم؛ این موضوع ضرر قابل توجهی به ما وارد کرده است و نمی‌دانیم تا چه زمانی توان مقاومت داریم. داود عابدی آملی، بنیانگذار گروه صنعتی تاژ از دیگر تقدیرشدگان این مراسم نیز افزود: بحران‌های ارزی کشور ناشی از بی‌تدبیری مسوولان دولتی است، با این وجود دولت خود را از این ماجرا کنار کشیده است و فعالان بخش خصوصی، بار این اشتباهات را به دوش می‌کشند. اگر دولت موانع تولید را از مسیر ما بردارد؛ هیچ کشور خارجی نمی‌تواند سدی در مقابل تولید ما قرار دهد.

Taadol-14

ارسال نظر