اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۲۱ - ۰۰:۴۶:۰۸
کد خبر: ۱۶۱۲۱۹

پرونده تخلف شرکت‌های لبنی به تعزیرات رفت

ایسنا|در پی افزایش قیمت برخی محصولات لبنی در بازار، سازمان حمایت اعلام کرد که تمامی شرکت‌های لبنی قیمت‌های مصوب ابلاغی را رعایت می‌کنند، اما در موارد محدودی پرونده تخلف تشکیل و موضوع به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است. قیمت شیر خام در خرداد امسال از ۲۰۰۰ تومان به ۲۳۹۰ تومان افزایش یافت و یکماه بعد قیمت جدید ۱۴ محصول لبنی نیز از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام شد.

اما مشاهدات میدانی از بازار نشان می‌دهد، در ماه‌های گذشته برخی از برندهای محصولات لبنی قیمت‌های خود را مجددا افزایش دادند. این در حالی است که طبق اعلام انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران، بعد از آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار درباره قیمت محصولات لبنی، هیچ کدام از ۱۴ قلم اصلی که مشمول قیمت‌گذاری هستند افزایش قیمت نداشتند و اگر شرکتی قیمت خود را بالا برده، تخلف کرده است. البته برای سایر اقلام لبنی نیز آیین‌نامه قیمت‌گذاری وجود دارد و اگر واحدی خلاف آن قیمت‌های خود را افزایش دهد، تخلف صورت گرفته است. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در این رابطه اعلام کرد که پرونده تخلف برخی از شرکت‌های لبنی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است. طبق اعلام این سازمان، در حال حاضر و براساس مصوبات صادره سه گروه محصول لبنی پرمصرف شیر، ماست و پنیر شامل ۱۴ قلم دارای قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار بوده و کلیه واحدهای تولیدی موظف به رعایت سقف قیمت این اقلام هستند که علاوه بر ابلاغ، در سامانه‌های این سازمان نیز بارگذاری شده است. همچنین براساس تقسیم‌بندی صورت گرفته، قیمت سایر محصولات تولیدی لبنی خارج از فهرست ۱۴ قلم براساس مصوبات کارگروه تنظیم بازار راسا توسط واحدهای تولیدی و مطابق ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها صورت می‌پذیرد و بررسی‌های صورت گرفته حاکی از این است که عمده تغییرات قیمت محصولات لبنی در بخش دوم بوده و در این خصوص نیز افزایش قیمت‌های غیرمنطقی در دستور رسیدگی قرار می‌گیرد که به عنوان نمونه اخیرا پرونده تخلف برخی از واحد‌های لبنی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

افت ۸۵ درصدی تجارت ایران و امریکا

خبرگزاری تسنیم| جدیدترین آمار منتشر شده از سوی اداره آمار امریکا نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در 11 ماهه سال 2019 افت 85 درصدی داشته است. مبادلات تجاری دو کشور در 11 ماهه سال 2018 بالغ بر 490.5 میلیون دلار بوده که این رقم در مدت مشابه 2019 به 71.2 میلیون دلار کاهش یافته است. بر اساس این گزارش صادرات امریکا به ایران در ماه‌های ژانویه تا نوامبر 2019 بالغ بر 69.8 میلیون دلار بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افت 83 درصدی داشته است. امریکا در ماه‌های ژانویه تا نوامبر 2018 بالغ بر 420.6 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود. واردات امریکا از ایران در 11 ماهه 2019 نیز با کاهش 98 درصدی به 1.4 میلیون دلار رسیده است. در مدت مشابه سال قبل از آن واردات امریکا از ایران 69.9 میلیون دلار بوده است. مبادلات تجاری ایران و امریکا حجم ناچیزی از کل تجارت دو کشور را تشکیل می‌دهد. ایران در میان مقاصد صادراتی امریکا رتبه 162 و در میان منابع وارداتی این کشور رتبه 209 را به خود اختصاص داده است. بر اساس این گزارش در یازدهمین ماه سال 2019 بالغ بر 4 میلیون دلار کالا از امریکا به ایران صادر شده است. واردات امریکا از ایران در این مدت صفر بوده است.

کشف مواد معدنی در سیستان و بلوچستان

شاتا| محمود رضا رحمتیان سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان از ذخیره کلی مواد معدنی کشف شده در استان به وزن یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن خبر داد و گفت: از این میزان بالغ بر 762 میلیون تن دارای پروانه بهره‌برداری و 362 میلیون تن شناسایی شده که به سرمایه‌گذاران جهت بهره‌برداری واگذار شده است.  سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، اظهار کرد: مهم‌ترین مواد معدنی استان عبارتند از «شن و ماسه، خاک رس، آهک و مارن، لوماشل، شیل و ماسه سنگ، انواع سنگ لاشه، پوزولان، کائولن، گچ خاکی (مصالح ساختمانی)، گرانیت، مرمر، تراورتن، تراکیت، سنگ چینی، مرمریت (سنگهای تزئینی و نما)، آنتیموان، کرومیت، منگنز، مس، آهن، تیتانیوم (مواد معدنی فلزی) و منیزیت، سیلیس، گل سفید، تالک، خاک صنعتی، زئولیت، کلسیت، گارنت (مواد معدنی غیر فلزی) هستند. رحمتیان در ادامه در خصوص وضعیت فعلی معادن، ابراز داشت: تعداد 385 فقره معدن در استان با میزان استخراج سالانه 24 میلیون تن صادر شده است و تعداد 276 معدن فعال و تعداد 4معدن در دوره تجهیز و آماده‌سازی و مابقی بصورت نیمه فعال و غیرفعال هستند. تعداد معادن فعال شن و ماسه و خاک رس 208 فقره با اشتغال 4 هزار و 857 نفر و سایر معادن فعال 68 فقره با اشتغال یک هزار و 89 نفر می‌باشد. سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در پایان در خصوص سرمایه‌گذاری در بخش معدن استان، بیان داشت: تعداد 7 هزار و 227 نفر اشتغال در بخش معدن استان ایجاد شده است.

 

ارسال نظر