در انتظار فضای جدید برای تاسیس بانک مشترک با عراق

۱۳۹۸/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۱۲۴
در انتظار فضای جدید برای تاسیس بانک مشترک با عراق

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: نقش صندوق ضمانت صادرات ضعیف است چون با سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری برای تمام جهان، نمی‌تواند حجم ۲۰ میلیارد دلاری صادرات به عراق را تضمین کند. یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تاثیر حوادث اخیر بر روابط ایران و عراق گفت: قبل از این حادثه و شهادت سردار سلیمانی، دشمنان ما سعی می‌کردند روابط دو کشور را در همه حوزه‌ها به ویژه اقتصاد محدود و قطع کنند. به‌طوری‌که بدخواهان ما از امریکا و اسراییل گرفته تا عربستان در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های مختلف کرده که باعث نگرانی دست‌اندرکاران نیز شده بود اما با اتفاقات روی داده قطعا روابط دو کشور در همه حوزه‌ها از جمله اقتصاد بهتر خواهد شد.وی ادامه داد: دورنمای شهادت سردار سلیمانی؛ انسجام داخلی، وحدت نظر و پاسخی برای ایران هراسی است. البته مورد ایران هراسی برخلاف باور عامه مردم بود اما بدخواهان متصل به استکبار، فضا را به‌گونه‌ای آراسته بودند که ایران باید عراق را ترک کند اما حالا شاهد فضای منسجم در حاکمیت عراق هستیم مبنی بر اینکه امریکا باید از خاک این کشور اخراج شود یعنی تغییر ۱۸۰ درجه‌ای در این موضوع روی داده است و قطعا در اولین فرصت نیز محقق خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: پیش از این تشتت در نظام حکومتی عراق به‌گونه‌ای بود که به دنبال تغییر ساختار بودند اما اکنون فضا ضد امریکایی و اسراییلی بوده و حتی پاسخ عربستان را نیز می‌دهند. یکی از آثار خون شهیدان حادثه اخیر نیز این خواهد بود که دیگر کسی جرات نمی‌کند در رابطه دو کشور خدشه وارد کند. امیدواریم در همه حوزه‌ها به ویژه اقتصاد تحکیم روابط را شاهد باشیم که البته زمینه و بستر آن نیز فراهم است.آل‌اسحاق در پاسخ به این پرسش که چرا در سال‌های اخیر ایران در بخش تولید و پالایش نفت عراق سرمایه‌گذاری نکرده است؟ گفت: دلیل اصلی این موضوع اجازه ندادن امریکا بود که مخالف اصلی در پایداری رابطه در همه حوزه‌ها است. باید توجه داشت که یکی از خصوصیات رابطه اقتصادی مانند سرمایه‌گذاری و تولید مشترک، پایدارکنندگی آن است، از همین روی در برابر آن ایستادگی می‌کردند. مثلا در بانک مرکزی عراق، نماینده فدرال رزرو امریکا تلاش می‌کرد تا این مبادلات سامان نگیرند یا به دنبال احداث نیروگاه بودند چون عمده واردات برق عراق از ایران است.وی ادامه داد: امریکا به کمک عربستان در پروژه‌های عمرانی، مناقصه، شهرک‌سازی و زیرساخت‌ عراق سرمایه‌گذاری می‌کرد. به‌طوری‌که عربستان در کنفرانس کویت پیشنهاد سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری را داد مشروط به اینکه پیمانکاران و فعالان ایرانی حضور نداشته باشند. چون آنها می‌دانند که موفقیت در سایر حوزه‌ها تا حدودی به موفقیت اقتصادی بستگی دارد و از همین روی به دنبال نفوذ و ایجاد محدودیت بودند.رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق در مورد تاسیس بانک مشترک بین دو کشور نیز گفت: از گذشته نیز به دنبال این موضوع بودیم و تعاملات بانک‌های مرکزی دو کشور نیز شروع شده بود اما شرایط اجازه این کار را نمی‌داد، در حال حاضر امکان ایجاد این بانک مشترک وجود دارد منتها باید منتظر فضای جدید باشیم.وی با بیان اینکه حجم صادرات نه ماهه ایران به عراق در سال جاری ۶ میلیادر دلار بود، گفت: این رقم نسبت به سال گذشته کاهش اندکی داشته است، البته افزایش صادرات به اقلیم کردستان تا حدودی توانسته کاهش صادرات به جنوب عراق را جبران کند. در حال حاضر رابطه با اقلیم هم توسعه بیشتری داشته به‌طوری‌که دو روز پیش نزدیک به ۱۰۰۰ کامیون کالا به این منطقه ارسال شد که نشان‌دهنده بستر مناسب برای فعالیت است.آل‌اسحاق متذکر شد: البته ما هم در زمینه تولیدات، نظارت و کیفیت مشکلاتی داشته و داریم و باید آن را جبران کنیم و به بلندمدت بیندیشیم، ما نباید تنها به تجارت فکر کنیم و در سرمایه‌گذاری‌های این کشور حضور داشته باشیم. در حال حاضر بیشترین فعالیت ما در زمینه صادرات است یعنی از ۱۳ میلیارد دلار صادرات سال گذشته، تقریبا ۹ میلیارد دلار آن مربوط به کالا و بقیه در بخش انرژی و عمرانی بود.

وی افزود: بنابراین باید در پروژه‌ها و زیرساخت‌های عراق سرمایه‌گذاری بلندمدت داشته باشیم که آن نیز نیازمند الزاماتی است. مثلا دولت باید ریسک را قبول، بیمه و تضامین لازم را فراهم و ویزا و اقامت را تسهیل کند تا به ۲۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده برسیم. مثلا نقش صندوق ضمانت صادرات ضعیف است چون با سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری برای تمام جهان، نمی‌تواند حجم ۲۰ میلیارد دلاری صادرات به عراق را تضمین کند.

 

ارسال نظر