سهم صنعت از سرمایه‌گذاری‌های خارجی تا پایان مهر

۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۰۴۲

آمارها حاکی از سهم 98 درصدی بخش صنعت از حجم سرمایه‌گذاری‌های مصوب شده در هیات سرمایه‌گذاری خارجی در هفت ماهه امسال است. به گزارش شاتا، بررسی آماری اطلاعات مجوزهای صادره در هیات سرمایه‌گذاری خارجی در گزارش معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در هفت ماهه امسال حاکی از تصویب 55 طرح/واحد به ارزش 785 میلیون دلار در ایران با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت می‌باشد.

نگاهی گذرا به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده حاکی از این است که بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی در استان‌های زنجان، خراسان رضوی، فارس، قزوین و بوشهر و از کشورهای هلند، امارات متحده عربی، آلمان، ترکیه و چین می‌باشد. همچنین از میان 55 طرح مورد بررسی 20 شرکت دارای سهم 100 درصدی سرمایه‌گذاری خارجی و 34 شرکت با مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی (J.V.) و یک مورد تحت عنوان ترتیبات قراردادی سرمایه‌گذاری انجام داده‌اند.

در این میان، بخش صنعت با 49 طرح 768 میلیون دلار، معدن با 2 طرح یک میلیون دلار و تجارت با 4 طرح 16 میلیون دلار سهم دارد که نگاهی به این آمار موید این است که سهم صنعت 98 درصد و سهم تجارت 2 درصد بوده است. شایان ذکر است که گروه‌های معدنی جذاب برای سرمایه‌گذاران هندی و هنگ کنگی، استخراج و فرآوری منیزیت، تولید کنسانتره نفلین سینیت می‌باشد و سرمایه‌گذاری در حوزه تجارت شامل احداث رستوران، سفارش کالا در فضای مجازی از طریق تارنما و نرم‌افزار، ساخت و تولید محصولات صنایع دستی و چرمی (مجوز صنفی و تولیدی) است.

در این بازه زمانی بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی در گروه‌های صنعتی شامل محصولات از توتون و تنباکو، محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها، ساخت مواد و محصولات شیمیایی، کک و فرآورده‌های حاصل از نفت و سایر محصولات کانی غیرفلزی بوده است. همچنین کشورهای سرمایه‌گذاری که بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در این بازه زمانی در بخش صنعت، معدن و تجارت را داشته‌اند به ترتیب هلند، امارات متحده عربی، آلمان، ترکیه و چین هستند.

در این راستا هلند با 4 طرح 372 میلیون دلار، امارات متحده عربی با 5 طرح 178 میلیون دلار، آلمان با 3 طرح 71 میلیون دلار، ترکیه با 10 طرح 66 میلیون دلار و چین با 5 طرح 44 میلیون دلار سرمایه‌گذاری داشته‌اند. همچنین استان‌های «زنجان، خراسان رضوی، فارس، قزوین و بوشهر» بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی را در این مدت به خود اختصاص داده‌اند. از سوی دیگر 4 استان «زنجان، خراسان رضوی و فارس و قزوین» با هم حدود 75 درصد سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در کشور را در این دوره به خود اختصاص داده‌اند و بقیه استان‌ها روی هم رفته سهم 25 درصدی جذب سرمایه‌گذاری را داشته‌اند. همچنین آمارها موید سهم بالای تعداد سرمایه‌گذاری خارجی در استان خراسان رضوی (تعداد 13 طرح/واحد) است و استان تهران با 6طرح/واحد در رتبه دوم و استان‌های قزوین و آذربایجان شرقی و خوزستان به‌طور مشترک در رتبه سوم (هر استان با 4 طرح/واحد) در این بازه زمانی می‌باشند.

 

ارسال نظر