ضرورت ایجاد بانک اقتصادی مشترک بین ایران و عراق

۱۳۹۸/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۹۵۶
ضرورت ایجاد بانک اقتصادی مشترک بین ایران و عراق

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی سنندج گفت: مسائل اقتصادی بین سنندج و حلبچه از مبادی اتاق‌های بازرگانی دو طرف انجام شود تا مشکلات گذشته تکرار نشود. از سوی دیگر، رییس اتاق بازرگانی حلبچه اقلیم کردستان عراق گفت: یکی از نیازهای بازرگانان و تجار وجود بانک اقتصادی مشترک بین ایران و عراق است که پیشنهاد می‌شود این کار مهم به همت مسوولان ارشد هر ۲ طرف انجام شود.

به گزارش ایرنا، سید کمال حسینی در نشست مشترکی با رییس اتاق بازرگانی حلبچه اقلیم کردستان عراق در سنندج با اشاره به اینکه مسائل اقتصادی بین ۲ استان موضوع مهم، حیاتی و استراتژیک است، اظهار داشت: وقتی ارتباطی بین دو کشور ایجاد می‌شود، می‌طلبد موضوع اقتصادی و بخش خصوصی نیز در این ارتباطات تقویت شود. وی با بیان اینکه اقتصاد پایه و اساس صلح و آشتی است، افزود: با توجه به مشترکات قومی فرهنگی که بین اقلیم کردستان عراق و کردستان ایران وجود دارد، انتظار می‌رود مراودات اقتصادی بین طرفین با دیگر نقاط دنیا متفاوت باشد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی سنندج یادآور شد: هنوز این جایگاه بازرگانی و تجاری ایران در اقلیم کردستان عراق به نسبت دیگر کشورهای همسایه همچون ترکیه نیست و ‌شاید به دلیل کم کاری و مشکلاتی که به دلیل به رسمیت نشناختن اتاق بازگانی ایجاد شده است، باشد. حسینی یادآور شد: افرادی از ایران طی سال‌های گذشته در اقلیم کردستان عراق به عنوان مهندس و تاجر خود را معرفی کردند و بعد از مدتی مشخص شد این صحت ندارد که این اتفاق به‌دلیل اهمیت ندادن به اتاق‌های بازرگانی ایجاد شد.  وی با اشاره به اینکه باید بازرگانان و تجار از مبادی اتاق‌های بازرگانی معرفی شوند و با آنها همکاری شود، گفت: آمادگی معرفی افراد حرفه‌ای و متخصص در حوزه تجارت و اقتصاد به اتاق بازرگانی حلبچه داریم. رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی سنندج افزود: مرکز داوری در اتاق سنندج مستقر است که می‌توانیم تفاهم‌هایی داشته باشیم تا در آینده اگر مشکلی پیش آمد از این طریق این مرکز حل و فصل کنیم. از سوی دیگر، پیشوا احمدمحمود در نشست مشترک با رییس اعضای اتاق بازرگانی سنندج با اشاره به اینکه چندسالی است که حلبچه استان شده است، اظهار داشت: حدود ۶ ماه است که اتاق بازرگانی هم در حلبچه شروع به‌کار کرده است. وی با بیان اینکه حلبچه رخدادهای تلخ زیادی همچون بمباران شیمیایی سال ۱۹۸۸ را پشت سر گذاشته است، اضافه کرد: در زمان آوارگی مردم ما، ملت کشور ایران به آنها پناه دادند و همیشه خود را مدیون حمایت این ملت می‌دانیم.

رییس اتاق بازرگانی حلبچه اقلیم کردستان عراق افزود: علاوه بر مرز مشترک بین حلبچه و سنندج مشترکات فرهنگی، ادبی و مذهبی هم بین ما وجود دارد.  احمدمحمود به مشوق‌های سرمایه‌گذاری در اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و گفت: هر سرمایه‌گذاری تا ۱۰ سال از پرداخت مالیات معاف است که به دنبال افزایش آن به ۲۰ سال در حلبچه هستیم.

وی با بیان اینکه زمین رایگان در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده می‌شود، اظهار داشت: تمام پروژه به نام سرمایه‌گذار می‌شود و تمام پول و سودی که کسب می‌کند را می‌تواند به شیوه قانونی و بدون هیچ مشکلی از کشور خارج کند.

رییس اتاق بازرگانی حلبچه اقلیم کردستان عراق گفت: شرایط یکسان برای تمامی سرمایه‌گذاران وجود دارد و آسان کاری بیشتری برای سرمایه‌گذاران کرد ایرانی خواهد شد. احمد محمود یادآور شد: مشکلاتی بین بازرگانان ایرانی و عراقی در اقلیم کردستان عراق پیش آمده است که پیشنهاد می‌شود از این به بعد قراردادهای بین بازرگانان دو طرف از فیلتر مرکز داوری انجام شود. وی گفت: از دیگر پیشنهادات ما ایجاد بانک اقتصادی مشترک بین ایران و عراق است و این اقدام باید از حالت تشریفات خارج و عملیاتی شود تا هرچه زودتر بتوانیم مناسبات اقتصادی بین ۲ طرف را تقویت کنیم.

 

 

ارسال نظر