اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۷۹۸

تلاش برای تضمین صادرات صادرکنندگان حرفه‌ای

ایلنا | معاون وزیر صمت، پایانه صادراتی هوایی برای صادرات گوجه فرنگی را یکی از بهترین راه‌ها برای صادرات این محصول دانست و افزود: این نوع صادرات نیاز به مشارکت صادرکنندگان و سوق به سوی مگاپروژه‌ها دارد.

حمید زادبوم با تاکید بر نگاه استانی به عنوان یکی از ارکان سیاست‌های صادراتی کشور، تشکیل میزهای کالایی را یکی از مناسب‌ترین سیاست‌ها برای بررسی مسائل و مشکلات صادرکنندگان با محوریت کالا خواند و افزود: امروز مهم‌ترین مشکل صادرات در حوزه کشاورزی، عدم انسجام صادرکنندگان و نبود تشکل‌های منسجم کالایی است. وی مطالعه و پژوهش بازارهای صادراتی در کالاهای مزیت‌دار و رقابتی را پیش نیاز صادرات در این حوزه دانست و افزود: 15 کشور همسایه ظرفیت و پتانسیل صادراتی ویژه‌ای برای صادرات محصولات کشاورزی دارند و لازم است با درایت و پشتکار این بازارها را به عنوان بازار هدف صادراتی مورد مطالعه قرار دهیم.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه ما در تلاش هستیم تا صادرات صادرکنندگان حرفه‌ای را تضمین کنیم، افزود: تعرفه فصلی برای واردات و صادرات، عوارض صادراتی در صورت لزوم برای کالاهایی که ارزش افزوده کم و کالاهایی که در تنظیم بازار تاثیرگذارند، طی یک برنامه پیشنهادی در حال بررسی و تدوین است که به برنامه‌ریزی تولیدکنندگان و صادرکنندگان کمک خواهد کرد. معاون وزیر صمت، پایانه صادراتی هوایی برای صادرات گوجه فرنگی را یکی از بهترین راه‌ها برای صادرات این محصول دانست و افزود: این نوع صادرات نیاز به مشارکت صادرکنندگان و سوق به سوی مگاپروژه‌ها دارد. در ادامه، سیدحسین حسینی محمدی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر با ارایه گزارشی از شرایط تولید و صادرات این محصول در کشور و به ویژه استان، موارد حمایتی برای صادرات گوجه‌فرنگی را تبیین کرد. در ادامه نشست نیز تولیدکنندگان، صادرکنندگان و کارشناسان مرتبط، با بحث و تبادل نظر، شرایط توسعه صادرات این محصول را واکاوی کردند.

بازار تهران روز دوشنبه تعطیل است

ایرنا|  رییس اتاق اصناف تهران از تعطیلی بازار در روز دوشنبه خبر داد. قاسم نوده فراهانی گفت: امروز اتاق اصناف تهران پیشنهاد تعطیلی بازار برای روز دوشنبه را مطرح کرد تا اصناف بتوانند در مراسم تشییع سپهبد قاسم سلیمانی شرکت کنند. قرار است این تعطیلی با هماهنگی بسیج اصناف و جامعه انجمن‌های اسلامی انجام شود. وی با بیان اینکه هنوز ساعت تعطیلی بازار تهران مشخص نیست، افزود: اینکه بازار در این روز کامل تعطیل باشد یا تعطیلی آن به ساعت تشییع پیکر شهدا محدود شود را به زودی اعلام می‌کنیم؛ اما تعطیلی بازار در این روز قطعی است.

آیین‌نامه قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد ابلاغ شد

پایگاه خبری اتاق ایران|   اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور آیین‌نامه اجرایی قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد را ابلاغ کرد. هدف از این آیین‌نامه تضمین سلامت، بهداشت عمومی، بهبود فرآیندهای اجرایی، ایجاد تحول در نظام استانداردسازی و مدیریت کیفیت محصولات و کالاها، است. با تصمیم هیات وزیران در جلسه هشتم دی ۱۳۹۸‌ این آیین‌نامه، صادرات کالاهای تولید داخل در صورت درخواست متقاضی، منوط به دریافت نشان حلال از سازمان ملی استاندارد ایران بوده، همچنین، صدور هرگونه گواهی و نشان حلال و نظارت بر آن درکشور با این سازمان است. سازمان استاندارد می‌تواند برای انجام آزمون نمونه‌های تولید داخل، وارداتی و صادراتی و تجهیزات اندازه‌شناسی، از خدمات آزمایشگاه آزمون و برسنجی تایید صلاحیت شده داخلی و خارجی استفاده نماید. در زمینه کنترل عیار مصنوعات فلزی گران‌بهای عرضه شده در سطح کشور، سازمان فوق مجاز است علاوه‌بر رویه‌های نظارتی خود، نسبت به نمونه‌برداری فلزات گرانبها از مراکز عرضه به صورت امانی اقدام کند.

آمارسازی در قاچاق کالا؟

تسنیم|   سعید غدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک، با اشاره به اینکه از دو سال گذشته که بحث مبارزه با قاچاق پوشاک به صورت جدی مطرح و دو دستورالعمل ثبت نمایندگی برندهای خارجی پوشاک و کدهای شناسه کالا و کد رهگیری عنوان شد، اظهارداشت: در آن مقطع برندهای خارجی علاوه بر اینکه بازار اصلی را هدف قرار داده‌ بودند در مجتمع‌های بزرگ مستقر و سهم بالایی از بازار را در اختیار داشتند که برخورد با آنها می‌توانست بازار را از حالت صرف قاچاق خارج و فضای ناامنی را برای مابقی قاچاقچیان پوشاک فراهم کند. وی با بیان اینکه بر همین اساس برنامه‌ریزی شد به صورت مرحله‌ای نخست با برندهای بزرگ خارجی پوشاک مقابله شود، افزود: خوشبختانه از بهمن ماه سال 97 ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بحث عملیاتی شدن این موضوع را آغاز کرد و باعث شد بخشی از بازار پوشاک برای این برندهای محرز قاچاق ناامن شود. غدیری با اشاره به اینکه سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته بود اجرایی شدن دستورالعمل مقابله با برندهای محرز قاچاق باعث شد تا میزان قاچاق 100 میلیون دلار کاهش پیدا کند، گفت: به اعتقاد ما این امر طبیعی است زیرا مرحله اول اجرای دستورالعمل مقابله با برندهای محرز بود و هنوز به سطح بازار و فروشگاه‌ها نرسیده است.

 

ارسال نظر