تلاش برای برقراری فعالیت بانکی ایران در افغانستان

۱۳۹۸/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۷۹۵
تلاش برای برقراری فعالیت بانکی ایران در افغانستان

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان با تاکید بر توسعه تجارت با کشورهای همسایه گفت: برای برقراری توازن تجاری بین ایران و افغانستان باید به میزانی که ما کالا به افغانستان صادر می‌کنیم واردات آنها به ایران هم افزایش یابد.

محمدمهدی جوانمرد قصاب در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که در راستای توسعه تجارت با کشور افغانستان به عنوان یکی از 15 کشور همسایه، چه اقداماتی انجام شده است، گفت: با توجه به اینکه یکی از اهداف دولت توسعه تجارت با کشورهای همسایه است بنابراین هدف ما در برقراری روابط تجاری با افغانستان ایجاد موازنه تجاری بین ایران و افغانستان است.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان افزود: بنابراین برای دستیابی به این هدف؛ باید واردات از افغانستان به میزانی که ما کالا به آنها صادر می‌کنیم افزایش یابد. براین اساس واردات کالاهای تولید افغانستان و کالاهایی که از سایر کشورها به این کشور وارد می‌شود و سپس به ایران صادر می‌شود تفاوت ندارد و ممنوعیت و محدودیتی برای ایجاد این توازن در تجارت بین دو کشور وجود ندارد.  مشاور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با توجه به موضوع مورد اشاره شما برای برقراری توازن تجاری بین ایران وافغانستان باید از این کشور اقدام به واردات کنیم در حالی که کالاهایی صادراتی این کشور اغلب محصولات کشاورزی است که ما هم در تولید این محصولات مشکلی نداریم، بنابراین چگونه می‌توان این توازن را برقرار کرد، گفت: بسیاری از کالا‌ها و محصولات صادراتی افغانستان به ایران می‌تواند با هدف صادرات مجدد به کشور وارد شود زیرا با توجه به ظرفیت صنایع تبدیلی کشور امکان واردات و صادرات مجدد وجود دارد.  وی با اشاره به واردات خشکبار از کشور افغانستان گفت: این محصولات وارداتی ضمن فرآوری در ایران در قالب صادرات مجدد دوباره از کشور خارج می‌شود و تاکنون مشکل خاصی در این زمینه نبوده است.  مشاور رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در مورد کالاهای وارداتی از افغانستان بیان داشت: کنجد، کشمش و سنگ‌های ساختمانی از جمله کالاهای وارداتی از افغانستان به ایران است که محصولی مانند کنجد صنایع پایه ما را در شیرینی و شکلات پوشش می‌دهد و محصولات تولیدی این بخش هم از قابلیت صادرات برقرار است.

جوانمرد قصاب بیان داشت: میزان صادرات ما به افغانستان در سال 97 حدود 3 میلیارد دلار بوده اما این کشور تنها حدود 10 میلیون دلار به ایران صادرات داشته است. وی گفت: برای توسعه روابط تجاری دو کشور در حال حاضر اعزام و تبادل هیات‌های تجاری به صورت منظم و هر ماه انجام می‌شود. رایزن بازرگانی ایران در افغانستان با اشاره به برگزاری نمایشگاه عرضه کالاهای ایرانی در 29 بهمن ماه سال جاری گفت: این نمایشگاه فرصت مناسبی برای معرفی کالاهای صادراتی ایرانی از جمله صنایع غذایی، محصولات ساختمانی و ... است.

وی با بیان اینکه از ایران محصولات بسیاری مانند شیرینی، شکلات، محصولات ساختمانی مانند میلگرد، آهن و فرش ماشینی و موکت به افغانستان صادر می‌شود، گفت: 35 درصد از بازار افغانستان در دست ایران است.

جوانمرد قصاب با بیان اینکه اما برخی فعالان اقتصادی ایرانی در بازار افغانستان معتقدند که کشورهای مثل ترکیه بازار افغانستان را از ما گرفته است، گفت: کشور ترکیه سالانه 250 میلیون دلار به افغانستان صادر می‌کند و اگر کسی بیان می‌کند که ترکیه جای ایران را در این بازار گرفته است اطلاع درستی از وضعیت ایران در بازار افغانستان ندارد.

وی همچنین در زمینه مشکلات بانکی و نقل و انتقال مالی بیان داشت: مشکلات بانکی ناشی از تحریم است و به روابط ایران و افغانستان مرتبط نیست اما طرفین تمام تلاش خود را برای رفع این مشکلات انجام می‌دهند.  رایزن بازرگانی ایران در افغانستان در پاسخ به این سوال که با لغو فعالیت آرین بانک در افغانستان چه مشکلاتی برای نقل و انتقالات مالی طرفین پیش آمده است، گفت: آرین بانک تأثیر چندانی در بحث تجارت ما جز صدور ضمانتنامه‌هایی که در بحث خدمات فنی و مهندسی صادر می‌کرد، نداشت. وی افزود: اما به‌رغم این موضوع پیگیری و تلاش می‌کنیم تا دوباره در صورت مساعدت دولت افغانستان فعالیت این بانک آغاز شود و به این منظور در حال مذاکره هستیم. جوانمرد قصاب با اشاره به سرمایه‌گذاری برخی سرمایه‌گذاران ایرانی در افغانستان گفت: سرمایه‌گذاری‌های مختلفی از جمله سرمایه‌گذاری در زمینه تولید مواد شوینده توسط سرمایه‌گذاران ایرانی در افغانستان انجام شده است.

 

ارسال نظر