اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۲۷۵

ظرفیت ۲۰ میلیارد دلاری صادرات به اتحادیه اوراسیا

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ظرفیت ایران برای صادرات به کشورهای اتحادیه اوراسیا حدود ۲۰ میلیارد دلار است.

به گزارش وزارت صمت، مسعود کمالی‌اردکانی در حاشیه برگزاری روز ملی صادرات در اتاق بیرجند با اعلام این مطلب افزود: این اتحادیه شامل پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است و کل تجارت خارجی این پنج کشور حدود ۹۰۰ میلیارد دلار است در حالی که حجم تجارت خارجی ایران با این اتحادیه و پنج کشور حدود دو میلیارد دلار است.

وی با اشاره به اینکه ایران عملاً از پنجم آبان‌ماه سال جاری وارد موافقتنامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اوراسیا شده است، افزود: با توجه به اینکه استان خراسان جنوبی عمدتاً با یک بازار خاص کار می‌کند، ظرفیت‌های بازار اوراسیا و اتحادیه اوراسیا می‌تواند فرصتی جدید برای تنوع‌بخشی به بازارهای صادراتی این استان باشد.

وی خاطرنشان کرد: عمده صادرات استان خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند متمرکز بر بازار افغانستان است هر چند بازار افغانستان در نوع خود یک بازار استراتژیک و مهم برای ایران محسوب می‌شود اما بی‌ثبات و ساختار‌نیافته است از این رو، تلاش داریم ظرفیت‌های جدید صادراتی را به این استان معرفی کنیم.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران واردات 5 کشور عضو اتحادیه اوراسیا را حدود ۳۲۰ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: از این میزان ۶۰۰ میلیون دلار سهم صادرات ایران است اما مطالعات نشان می‌دهد ظرفیت ایران برای صادرات به این کشورها حدود ۲۰ میلیارد دلار است. وی ادامه داد: البته روسیه در این بازار نقش عمده و متمرکزی ایفا می‌کند، اما اقلام متنوعی همچون مواد غذایی، محصولات معدنی، مصالح ساختمانی و دیگر کالاها را نیز می‌توان به سبد صادراتی ایران افزود.

کمالی اردکانی با تأکید بر ظرفیت خوب ایجاد‌شده برای تجارت خارجی کشورمان، به واسطه موافقتنامه تعرفه‌های ترجیحی با اوراسیا بیان داشت: در حال حاضر بسیاری از تجار در زمینه کاهش تعرفه‌های ترجیحی در بازارهای خارجی مطالبه دارند که با انعقاد این تفاهم‌نامه در ۵۰۲ قلم کالا از این پنج کشور ترجیح تعرفه گرفته‌ایم. وی اضافه کرد: برای برخی از این کالاها حتی تا ۹۰ درصد و به‌طور میانگین حدود ٥٦ درصد کاهش تعرفه گرفته شده است.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: شرکت‌هایی که با اعضای این اتحادیه مراودات تجاری دارند به منظور بهره‌مندی از منافع تجارت ترجیحی باید از فرم‌های مخصوص گواهی مبدأ این کشورها که در حال حاضر در اتاق بازرگانی منتشر شده است، استفاده کنند و در غیر این صورت امکان استفاده از مزایای ترجیحات تجاری این کشورها را نخواهند داشت.

کمالی‌اردکانی در پایان گفت: تجار آینده‌نگر باید سبد بازارهای خود را توسعه داده و از حالت تک بازاری خارج شوند و کشورهای اوراسیا می‌توانند ظرفیت خوبی در این زمینه باشند.

حضور پررنگ شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه قطر

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ج.ا.ایران از حضورپررنگ شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی مبلمان در حاشیه بیست و دومین جام جهانی فوتبال که قرار است در کشور قطر برگزار شود، خبر داد.

به گزارش وزارت صمت، بهمن حسین‌زاده در حاشیه برپایی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی مبلمان منزل و نهمین نمایشگاه بین‌المللی مبلمان اداری اظهار کرد: براساس مصوبه شورای معاونین وزارت صنعت، معدن و تجارت، مقرر شد اقدامات لازم به منظور تجهیز 400 هتل از سوی شرکت‌های ایرانی در کشور انجام شود.

وی ابراز امیدواری کرد که تولیدکنندگان مبلمان ایرانی بتوانند بیش از پیش در زمینه برندسازی برای تاثیر‌گذاری در زمینه افزایش ظرفیت صادرات گام بردارند.

وی در ادامه با اشاره به برپایی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی مبلمان منزل و نهمین نمایشگاه بین‌المللی مبلمان اداری که از 4 دی ماه در محل دایمی نمایشگاه بین‌المللی در حال برگزاری است گفت: حدود 200 شرکت تولید‌کننده مبلمان اداری و منزل در این نمایشگاه حضور دارند و نسبت به سال قبل این نمایشگاه‌ها رشد 50 درصدی داشته‌اند.

حسین‌زاده بیان کرد: صنعت مبلمان حدود 8 درصد از اشتغال کشور را تامین می‌کند و 60 هزار واحد تولید‌کننده مبل در کشور فعال هستند و همه اینها گواه جایگاه ویژه صنعت مبلمان در اقتصاد ایران است.

حسین‌زاده با اظهار این مطلب که تولیدات مبل ایرانی در حد و اندازه‌های رقابت با کشورهای خارجی است، خاطرنشان کرد: ما آمادگی خود را برای برگزاری نمایشگاه‌های مبل ایرانی در کشورهای همسایه اعلام می‌کنیم و مطمئنا خلاقیت تولیدکنندگان مبل ایران در حوزه‌های مختلف بسیار بالاست.

 

ارسال نظر