اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۰۱۸

فعالیت مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران متوقف شد

خبرگزاری مهر|رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نامه‌ای به رییس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: ضمن احترام به نظرات مراجع نظارتی، فعلا توقف فعالیت مرکز ملی رتبه‌بندی را اعلام می‌کنم. غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نامه‌ای به رییس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: فعالیت مرکز ملی رتبه‌بندی اتاق را فعلا متوقف اعلام می‌نماید. شافعی پیش از این در نامه‌نگاری با شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، در پاسخ به انتقادات این سازمان در مورد مرکز ملی رتبه‌بندی اتاق بازرگانی ایران اعلام کرده بود: غلامحسین شافعی در این نامه اعلام کرده است که از نظر مواد قانونی ذکر شده، مرکز ملی رتبه‌بندی اتاق ایران، یک مرکز رتبه‌بندی شرکتی (Corporate rating) است و اطلاق عنوان درجه‌بندی (ranking) به آن برخلاف نیت قانون‌گذار بوده که در صورت لزوم، استعلام از معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی می‌تواند این ابهام را برطرف کند.

چالش‌های ترانزیتی کشور با گمرک

اتاق تهران| نشست کمیته حمل‌و‌نقل اتاق تهران با حضور جمعی از مدیران و صاحبان تشکل‌ها و شرکت‌های بزرگ حمل‌و‌نقل بین‌المللی کشور برگزار شد و مشکلات ترانزیت کشور مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در این نشست مصطفی آیتی که از شهریورماه امسال مسوولیت دفتر ترانزیت گمرک را برعهده گرفته است، در سخنانی مشکلات شرکت‌های ترانزیت بین‌المللی در کشور را ناشی از فعالیت‌های گمرک ندانست و تصریح کرد که در این حوزه مشکل عدم هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی که در حمل‌و‌نقل و ترانزیت دخیل هستند به مشکلات افزوده است.آیتی در عین حال از بخش ‌خصوصی فعال در حوزه حمل‌و‌نقل بین‌المللی خواست تا مطالبه‌گری خود از دولت و مجلس را کنار نگذاشته و بر پایه گفت‌وگو و تعامل، در رفع مشکلات این حوزه گام بردارند. به گفته وی، صنعت ترانزیت کشور هنوز نتوانسته سهم خود را از بازار ترانزیت منطقه بگیرد از این رو، بخش ‌خصوصی با استفاده از ظرفیت‌های موجود و تعامل با دستگاه‌های اجرایی باید در مسیر افزایش این سهم‌خواهی تلاش کند.

آخرین مهلت برای دریافت شناسه کالا

شاتا|تمامی تولیدکنندگان و تشکل‌های صنعتی لوازم خانگی تولید داخل تا 15 دی ماه فرصت دارند که برای 8 گروه کالایی خود فرآیند ثبت و اخذ شناسه را انجام دهند و برای کالاهای خود شناسه دریافت کنند. عباس هاشمی، مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت با بیان این مطلب گفت: به تمامی تشکل‌های صنعتی و واحد‌های تولیدی ابلاغ شده است که تا 15 دی ماه برای دریافت شناسه کالا برای محصولات تولیدی خود اقدام کنندو در سطح بازار هم با هماهنگی و با اطلاع‌رسانی که با اتحادیه فروشندگان و توزیع‌کنندگان لوازم خانگی انجام شده تا زمان نهایی تعیین شده باید برای کالاهای موجود خود شناسه کالا بگیرند. وی توضیح داد: در شهریور سال 95 آیین نامه شناسه و رهگیری کالا موضوع ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سوی دولت ابلاغ شد و پیرو آن دستورالعمل اجرایی ثبت و اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم خانگی تدوین شد که مشمول 7 قلم کالا در صنعت لوازم خانگی شامل کولر، یخچال، فریزر، تلویزیون، ماشین لباس شویی، ماکروویو، جاروبرقی بود که در ابلاغیه جدیدپکیج نیز به آن اضافه شده است. وی ادامه داد: این قدم نخست است و در قدم‌های بعدی تمامی اقلام لوازم خانگی را شامل خواهدشد و باید تولید‌کنندگان و واردکنندگان اقدام به ثبت، اخذ و نصب شناسه کالا کنند.وی به آخرین آمار دریافت‌کنندگان شناسه کالا اشاره کرد وگفت: تاکنون 8 هزارو 263 فقره برای 8 گروه کالایی در سامانه ثبت شده که شامل هزارو 457 فقره شناسه برای کالاهای تولید داخل و 6 هزار و 806 فقره برای کالاهای وارداتی بوده است.

 

ارسال نظر