اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۸۴۸

ارجاع طرح احیای وزارت بازرگانی به کمیسیون اجتماعی

طرح تشکیل وزارت تجارت وخدمات بازرگانی برای رفع ایرادهای شورای نگهبان به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی ایرادهای شورای نگهبان از طرح تشکیل وزارت تجارت وخدمات بازرگانی که پس از تصویب در جلسه سوم مهر مجلس شورای اسلامی مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود، مورد بررسی قرار دادند. به گزارش ایرنا، پس از بررسی چند پیشنهاد مختلف، نمایندگان مجلس به نتیجه نرسیده و برای بررسی بیشتر و رفع ایرادات شورای نگهبان به کمیسیون اجتماعی با ۱۲۲ رأی موافق، ۴۱ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر، ارجاع داده شد. پیش از این نیز نمایندگان در صحن علنی ۱۹ آبانماه با اصلاحات صورت گرفته توسط کمیسیون اجتماعی در طرح تشکیل وزارت بازرگانی به منظور تامین نظر شورای نگهبان موافقت نکردند و طرح برای اصلاح بیشتر به کمیسیون ارجاع شد.  براساس این طرح از تاریخ تصویب این قانون احکام مربوط به ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن در قانون تشکیل دو وزارتخانه «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «صنعت، معدن و تجارت» مصوب ۸ /۴/۱۳۹۰ لغو و وزارت بازرگانی تشکیل می‌شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت از این پس به عنوان سابق وزارت صنایع، معادن و وزارت جهاد کشاورزی بدون تغییر با کلیه وظایف و اختیارات سابق به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

رصد بازارها از سوی بازرسان

خبرگزاری مهر | معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان وتولیدکنندگان از انجام ۴۴۲ هزار و ۶۲۱ مورد بازرسی از سطح بازار بعد از افزایش قیمت بنزین خبر داد وگفت: بازار برنج خارجی به دقت زیر ذره‌بین بازرسان قرار دارد.  سیدجواد احمدی با برشمردن اولویت‌های بازرسی در بازار گفت: بر اساس اولویت‌بندی انجام شده که روز گذشته نیز ابلاغیه آن به تمامی بازرسان و واحدهای بازرسی و نظارت سراسر کشور ارسال شده، ۵ قلم کالای اولویت‌دار اعلام شده‌اند تا در هفته جاری، به دقت زیر ذره‌بین بازرسان قرار گیرند. معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان وتولیدکنندگان افزود: بر این اساس، برنج خارجی، لاستیک به ویژه لاستیک وانت‌بار، لوازم یدکی خودرو، لوازم خانگی و محصولات فولادی شامل میلگرد، ورق و تیرآهن اقلامی هستند که در اولویت بازرسی‌ها قرار گرفته‌اند. او تصریح کرد: از زمان افزایش قیمت بنزین یعنی ۲۵ آبان تا ۲۹ آذرماه سال جاری، بالغ بر ۴۴۲ هزار و ۶۲۱ مورد بازرسی صورت گرفته که بر این اساس، ۳۶ هزار و ۶۴۵مورد پرونده تشکیل شده است. به گفته احمدی، این تعداد بازرسی‌ها نسبت به دوره مشابه قبل، ۵۴ درصد و تعداد پرونده‌های تشکیل شده نیز ۷۹درصد افزایش داشته است. معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: مردم می‌توانند تخلفات مشاهده شده را از طریق روش‌های مراجعه حضوری، مراجعه به اپلیکیشن قیمت کالا و خدمات و نیز سایت ir.124. wwwاعلام نمایند.

توسعه خطوط پروازی  ایران و عمان

ایلنا | رایزن بازرگانی سابق ایران در عمان، از آغاز به کار دو خط پرواز مسقط - اصفهان و نیز مسقط - لار توسط هواپیمایی تابان از دیماه سال جاری خبر داد وگفت: راه‌اندازی این خطوط فرصت مناسبی جهت توسعه روابط تجاری و گردشگری سلامت محسوب می‌شود. عباس عبدالخانی با اعلام این خبر اظهار کرد: در بهمن‌ماه سال جاری نیز خط پرواز از صحار به اهواز توسط هواپیمایی قشم ایر راه‌اندازی خواهد شد. او افزود: با توجه به افزایش مسافرت هموطنان ایرانی به عمان جهت تجارت و سرمایه‌گذاری و نیز افزایش گردشگری سلامت اتباع عمانی به ایران، روز به روز به تعداد مسافرت‌ها افزوده می‌شود که به همین منظور، در حال حاضر خطوط هواپیمایی عمان‌ایر و سلام‌ایر و همچنین کیش‌ایر، قشم‌ایر و آسمان بین مسقط و شهرهای تهران، مشهد، شیراز، کیش و چابهار فعال هستند.

بی اثر شدن تحریم‌ها نتیجه تلاش‌ صادرکنندگان است

ایلنا | مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: به رغم تلاش‌های بی‌سابقه دشمنان ایران برای ایجاد محدودیت صادرات نفت، افزایش صادرات غیر‌نفتی این تحریم‌ها را بی‌اثر کرد. احسان قمری در آیین تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان لرستان، توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران را ارزشمند توصیف کرد و اظهار داشت: اقدامات واحدهای تولیدی صادراتی، تهدیدهای دشمنان علیه کشورمان را به فرصت‌ تبدیل کرده است. قمری، بر لزوم همدلی و همکاری بخش‌های دولتی، خصوصی و رسانه‌ها برای هم افزایی صادرات غیر نفتی و اطلاع‌رسانی در این خصوص تأکید و بیان کرد: تلاش‌ها و برنامه‌های سازمان توسعه تجارت ایران در دوره اخیر در جهت حمایت از صادرات غیر نفتی موثر ارزیابی شده است. مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران در پایان، حمایت از صادرکنندگان و پرداخت مشوق‌های صادراتی را در افزایش انگیزه صادرکنندگان به ویژه در شرایط فعلی مفید ارزیابی کرد و خواستار توجه جدی به این مقوله شد.

 

ارسال نظر