تکذیب آلایندگی بنزین تولید داخل

۱۳۹۸/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۸۴۷
تکذیب آلایندگی بنزین تولید داخل

تعادل - گروه صنعت|

«آلایندگی بنزین تولید داخل رد شد.» رییس سازمان ملی استاندارد مدعی شد که مطابق آزمایش‌های صورت گرفته، بنزین تولید داخل، از نظر شاخص‌های «گوگرد، بنزن و آروماتیک‌ها» که می‌توانند روی آلودگی هوا تاثیرگذار باشند، هیچ مشکلی ندارد.

براساس اظهارات نیره پیروزبخت، چند ماهی است که بهبود استاندارد بنزین معادل یورو ۵ در دستور کار قرار گرفته، اما از این پس کاهش شاخص‌های آلایندگی هوا چندان محسوس نیست، به عنوان نمونه شاخص گوگرد از ۵۰ به ۲۰ یا ۳۰ پی پی‌ام کاهش خواهد یافت، اما به صفر نخواهد رسید. توضیحات این مقام مسوول نشان می‌دهد که در بحث گوگرد، حداکثر مجاز آن در بنزین باید ۵۰ پی پی‌ام باشد، اما میانگین آن در فصل گرم سال در بنزین‌های سوپر، معمولی و استاندارد به ترتیب ۱۵.۱، ۲۹.۵۳ و ۱۴.۸۲ پی‌پی‌ام است.

از طرفی، حد مجاز بنزن نیز در فصل گرم سال یک است که در بنزین سوپر، معمولی و استاندارد به ترتیب ۰.۵، ۰.۵ و ۱.۱ است. همچنین میانگین کشوری شاخص آروماتیک‌ها ۳۵ و در بنزین‌های سوپر، معمولی و استاندارد به ترتیب ۱۶.۵۱، ۱۴.۷۲ و ۱۸.۵۳ است، در همین حال، رییس سازمان ملی استاندارد ایران، موتورخانه‌های واحدهای تجاری و دولتی را یکی از منابع مهم آلایندگی هوا در فصول سرد سال برشمرد و گفت: سال گذشته ۲هزار و ۶۰۰ موتورخانه از سوی این سازمان تحت بازرسی قرار گرفتند.

از سوی دیگر، براساس تازه‌ترین تصمیم سازمان ملی استاندارد، چهار مدل خودروی پرتیراژ داخلی شامل «پژو ۴۰۵ بنزینی» از یکم تیرماه سال آینده و «پراید ۱۱۱، ۱۳۱ و ۱۳۲» از یکم مردادماه سال آینده از خط تولید خارج می‌شوند.

این در حالی است که به ایران خودرو اجازه داده شده تا تولید پژو ۴۰۵ دوگانه سوز را برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی ادامه دهد. از آن‌سو، سایپایی‌ها هم اجازه یافتند که تولید «وانت پراید» را تنها برای مدت محدودی ادامه دهند، اما پس از آن به هیچ یک از این خودروها اجازه شماره‌گذاری داده نخواهد شد. همچنین شماره‌گذاری پژو ۴۰۵ با موعد تحویل در آذر ۹۹ انجام نخواهد شد.

 پمپ‌های بنزین کم‌فروش، پلمب شدند

جزییات رییس سازمان ملی استاندارد روز گذشته در جمع خبرنگاران، به ارایه توضیحاتی درباره «بنزین تولیدی کشور»، «وضعیت ذرت‌های آلوده»، «استانداردهای خودرویی»، «روند تولید 4 خودروی پرتیراژ» و «موضوع جاسازی قرص در فرآیند تولید مواد غذایی» پرداخت.

نیره پیروزبخت در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به اینکه طبق آزمایش‌های صورت گرفته، بنزین تولیدی کشور از نظر شاخص‌های گوگرد، بنزن و آروماتیک‌ها که در آلودگی هوا تاثیرگذار هستند، هیچ مشکلی ندارد، گفت: همزمان با افزایش قیمت بنزین، بررسی نازل‌های سوخت در جایگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت که در آبان ماه ۲۱۵ مورد از ۵ هزار و ۱۰۰ مورد نازل بازرسی شد و در آذرماه نیز ۱۶۳ مورد از ۴ هزار و ۹۷۸ نازل و در یک هفته گذشته هم ۳۵ مورد از هزار مورد بازرسی نازل‌ها کم فروشی داشتند. به گفته رییس سازمان ملی استاندارد، این نازل‌ها توسط کارشناسان سازمان استاندارد و وزارت نفت پلمب شدند.

پیروزبخت افزود: استاندارد پیشین بنزین در کشور معادل استاندارد یورو ۲ بود که به استاندارد ملی معادل یورو ۴ تبدیل شد. وی ضمن یادآوری اینکه بین استاندارد قدیمی و جدید اختلاف زیادی در کاهش آلاینده‌ها وجود داشت، گفت: به‌طور نمونه حد مجاز گوگرد در سوخت با استاندارد قدیمی ۳۰۰ پی پی‌ام و در استاندارد ملی یورو ۴ به ۵۰ پی پی‌ام کاهش یافت و بهبود ۶ برابری را تجربه کرد. رییس سازمان ملی استاندارد ایران خاطرنشان کرد: چند ماهی است که بهبود استاندارد بنزین معادل یورو ۵ در دستور کار قرار گرفته، اما از این پس کاهش شاخص‌های آلایندگی هوا چندان محسوس نیست، به عنوان نمونه شاخص گوگرد از ۵۰ به ۲۰ یا ۳۰ پی‌پی‌ام کاهش خواهد یافت، اما به صفر نخواهد رسید. وی تاکید کرد: اکنون طراحی پالایشگاه نیز باید تغییر کند و بنابراین کار بسیار سخت و پیچیده خواهد شد و امروز ۸۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش بنزین استاندارد ملی یا همان یورو۴ است و این پوشش تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ درصد خواهد رسید. پیروز بخت اضافه کرد: گازوئیل در کشورمان مشمول استاندارد اجباری نیست، اما وزارت نفت مکلف شده در سال ۱۴۰۰ گازوئیل استاندارد عرضه کند. این مقام مسوول افزود: اکنون در بحث گوگرد، حداکثر مجاز آن در بنزین باید ۵۰ پی پی‌ام باشد، اما میانگین آن در فصل گرم سال در بنزین‌های سوپر، معمولی و استاندارد به ترتیب ۱۵.۱، ۲۹.۵۳ و ۱۴.۸۲ پی پی‌ام است. به گفته او، حد مجاز بنزن نیز در فصل گرم سال یک است که در بنزین سوپر، معمولی و استاندارد به ترتیب ۰.۵، ۰.۵ و ۱.۱ است. پیروز بخت افزود: میانگین کشوری شاخص الوفین‌ها ۱۸و در بنزین‌های سوپر، معمولی و استاندارد به ترتیب ۳.۴۶، ۳.۱۱ و ۴.۳۶ است. به گفته او، میانگین کشوری شاخص آروماتیک‌ها ۳۵ و در بنزین‌های سوپر، معمولی و استاندارد به ترتیب ۱۶.۵۱، ۱۴.۷۲ و ۱۸.۵۳ است، همچنین میانگین شاخص اکتان در بنزین‌های توزیعی کشور ۹۵ و در بنزین‌های سوپر، معمولی و استاندارد به ترتیب ۹۵، ۸۸.۱ و ۹۲.۰۴ است. پیروزبخت همچنین به نقش خودروهای فرسوده در آلودگی هوا نیز گفت: خودروهای فرسوده از بنزین استاندارد استفاده می‌کنند و کامیون‌ها و خودروهای سنگین نیز از گازوئیل استفاده می‌کنند که البته ما گازوئیل را آزمایش نمی‌کنیم؛ زیرا در این مورد تکلیفی برای سازمان استاندارد تعیین نشده است. البته در برخی موارد که خودمان آزمایش کرده‌ایم نیز گازوئیل مصرفی مشکلی ندارد هر چند کامیون‌ها فرسوده و آلاینده هستند.  او با بیان اینکه موتورخانه‌های موجود در کشور نیز در فصول سرد باعث افزایش آلودگی هوا می‌شوند، گفت: طی 6 ماه اول امسال دو هزار و 600 موتورخانه واحدهای تجاری و دولتی را مورد بررسی قرار داده‌ایم.  

پیروزبخت در محور بعدی صحبت‌های خود در مورد آخرین وضعیت ذرت‌های وارداتی آلوده و بحث‌های مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر توزیع بخشی از این ذرت‌ها در کشور نیز به ارایه توضیحاتی پرداخت و گفت: صوت‌های منتشر شده در فضای مجازی را شنیده‌ام، اما باید توجه داشت که این ذرت‌ها کپک زده‌اند و با این وضعیت در محصولات غذایی قابل استفاده نیستند.

او در ادامه با اشاره به اینکه ذرت‌های آلوده همچنان در گمرک هستند و هیچ مقداری از این محموله وارد کشور نشده، نیز توضیح داد: تاکنون خریداری از خارج از کشور برای این ذرت‌ها پیدا نشده و قرار است این ذرت‌ها امحا شوند و مراحل انجام این کار در حال بررسی است.  این مقام مسوول، همچنین از صدور 80 مورد گواهی عدم انطباق با استانداردها برای محموله‌های وارداتی به کشور خبر داد و گفت: این گواهی‌ها شامل موارد مختلف از جمله مواد غذایی و قطعات خودرو می‌باشد. پیروزبخت، در ادامه به مساله قرص‌های کشف شده در برخی محصولات غذایی نیز ورود کرد و گفت: طبق بررسی‌های انجام شده، این اقدام با هدف تشویش اذهان عمومی و ایجاد جو نا امنی در صنایع غذایی صورت گرفته و امکان جاسازی قرص در فرآیند تولید وجود ندارد. براساس آمار اعلامی از سوی او، طی هفته گذشته ۲ هزار و ۳۶۰ فقره بازرسی و نمونه‌برداری در شهرستان‌های مختلف صورت گرفت که قرص‌ها در ۲ مورد شامل بیسکوئیت دو رنگ مغز فندقی در بوفه مدرسه‌ای در زنجان و همچنین یک کیک کاکائویی اسفنجی در گنبد کاووس مشاهده شد و برای بررسی بیشتر به وزارت بهداشت ارسال شد. پیروز بخت همچنین در مورد کنترل کیفیت و نظارت سازمان استاندارد بر ماسک‌های ضدآلودگی گفت: در این مورد استاندارد اجباری تدوین نشده و سازمان استاندارد نظارتی بر ماسک‌های تولیدی ندارد.

 کدام خودروها از خط تولید خارج می‌شود؟

استانداردهای۸۵ خودرویی از سال ۹۶ استارت خورد. در آن بازه زمانی، این استانداردها برای خودروهای وارداتی اجباری شد، اما برای خودروهای داخلی یک مهلت سه ساله در نظر گرفته شد. اما براساس روند اجباری شدن استانداردهای اجباری خودروها از یکم دیماه سال ۹۶ استانداردهای ۵۲ گانه خودرویی پیاده شد و در ادامه از یکم دیماه سال گذشته استانداردهای ۶۳ گانه و از امروز استانداردهای ۸۵گانه خودروها اجباری شد. در همین رابطه معاون رییس سازمان ملی استاندارد به ارایه توضیحاتی درباره روند تولید برخی خودروهای پرتیراژ پرداخت.

وحید مرندی‌مقدم در ابتدای صحبت‌های خود درباره اینکه طبق مصوبه شورای عالی استاندارد تولید پژو 405 باید از ابتدای تیر سال آینده متوقف شود، اما در حال حاضر پیش فروش این خودرو با موعد تحویل آذر 99 انجام می‌شود، سازمان استاندارد چه موضعی در این مورد دارد، گفت: طبق مصوبه شورای عالی استاندارد تولید 4 مدل خودروی پرتیراژ از جمله «پژو 405» باید متوقف شود؛ به‌طوری‌که پژو 405 از ابتدای تیر 99 از رده تولید خارج می‌شود و در اینصورت اگر قرار باشد این خودرو بعد از تیر 99 تولید و به مردم عرضه شود، مجوز شماره‌گذاری برای آن صادر نخواهد شد. براساس توضیحات او، پژو 405 فقط برای مصرف تاکسی و به صورت گاز سوز برای داخل شهر قابلیت تولید و عرضه خواهد داشت. همچنین تولید «سایپا 111»، «سایپا 131» و «سایپا 132 » نیز از ابتدای مرداد 99 متوقف خواهد شد و فقط «وانت پراید» برای تامین نیاز کشور به وانت قابلیت تولید خواهد داشت. به گفته مرندی مقدم، اکنون به‌جز سه استاندارد برای خودروهای سواری و سه استاندارد برای خودروهای تجاری، در سایر استانداردهای ۸۵ گانه خودروسازان داخلی موفق به انطباق شده‌اند، اما خودروهایی که امکان پاس کردن سایر ۸۲ مورد استاندارد را نداشتند، از خط تولید خارج می‌شوند. سه شاخص یاد شده شامل «شاخص نشان‌دهنده تعویض دنده»، «شاخص نشانگر میزان باد لاستیک‌ها» و «شاخص نشان‌دهنده چراغ روشن روز (Day Light)» در خودروهای سواری و همچنین «شاخص ترمز هوشمند (با قابلیت کاهش سرعت یا توقف حرکت خودرو)»، «شاخص انحراف از مسیر» و «شاخص نشانگر میزان باد تایر» در خودروهای تجاری و سنگین هستند که در شرایط کنونی امکان برآورده شدن آنها نیست و در شورای عالی استاندارد دراین ارتباط تصمیم‌گیری خواهد شد.

 میزان بنزن موجود در بنزین

معاون رییس سازمان ملی استاندارد در محور بعدی صحبت‌های خود در مورد جزییات مطابقت بنزین توزیعی در کشور با استانداردها گفت: بنزین را در فصل گرم و سرد مورد آزمون قرار می‌دهیم که نمونه‌برداری‌های فصل سرد انجام شده، اما هنوز نتایج آزمون نهایی نشده است.

مرندی‌مقدم افزود: در مورد نمونه‌برداری‌های فصل گرم نیز باید بگوییم که در کل کشور میزان بنزن موجود در بنزین سوپر نیم بوده و این عدد برای بنزین استاندارد نیز نیم و برای بنزین معمولی 1.1 درصد شده است.

براساس صحبت‌های او، در مورد گوگرد موجود در بنزین توزیعی در کشور نیز در بنزین سوپر عدد 15.1 و در بنزین استاندارد عدد 14.82 گزارش شده که این رقم برای بنزین معمولی 29.53 بوده است. به گفته وی حداکثر مجاز بنزن در بنزین توزیعی کشور عدد یک است. او ادامه داد: در مورد اولفین‌ها نیز حداکثر مجاز استاندارد عدد 18 است که در آزمون‌های انجام شده برای بنزین سوپر 3.43، بنزین استاندارد یا یورو 4 معادل 3.11 و بنزین معمولی 4.36 است.

به گفته مرندی‌مقدم، در مورد آروماتیک‌ها حداکثر مجاز استاندارد عدد 35 است که در بنزین سوپر توزیعی 16.51، بنزین استاندارد 14.72 و بنزین معمولی 18.53 است. همچنین میزان استاندارد اکتان استاندارد عدد 95 است که در آزمون‌های انجام شده برای بنزین سوپر 95، بنزین استاندارد 92.4 و بنزین معمولی 88.1 گزارش شده است.

معاون رییس سازمان ملی استاندارد در مورد وضعیت بنزین توزیعی در تهران گفت: میزان گوگرد موجود در سوپر تهران 14 و برای بنزین استاندارد 24.9 است. در مورد بنزن نیز برای بنزین سوپر تهران 0.4 و برای بنزین استاندارد 0.6 گزارش شده است. همچنین در مورد اولفین موجود در بنزین توزیعی در تهران نیز باید به عدد 4.2 در بنزین سوپر و 3.1 در بنزین استاندارد اشاره کرد.  او در ادامه با طرح این پرسش که چطور در 9 ماه سال اینچنین با مشکل آلاینده‌ها مواجه نیستیم، زیرا در این مدت نیز همین بنزین و همین خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفت: منابع آلاینده هوا متعدد است و سازمان محیط زیست باید سهم منابع مختلف را در آلایندگی هوا مشخص کند. به گفته او، موتورسیکلت‌ها یکی از منابع آلاینده هوا هستند که تولید کارخانه‌ها به سمت موتورهای انژکتوری در حال تغییر است.

در عین حال باید به تردد موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده توجه داشته باشیم. به‌طوری‌که 80 تا 90 درصد خودروهای در حال تردد با استانداردهای قبلی تولید شده‌اند. مرندی‌مقدم همچنین با اشاره به اینکه حداکثر مجاز گوگرد در بنزین استاندارد قبلی 300 پی پی‌ام بوده، ‌گفت: این رقم در استانداردهای فعلی به 50 پی‌پی‌ام رسیده و البته در حال حاضر که تدوین استاندارد بنزین معادل استاندارد یورو 5 را در دستور کار داریم نیز قرار است حداکثر مجاز گوگرد باز هم کاهش یابد که ممکن است به عدد 20 یا 30 یا رقم دیگری برسد.

او در عین حال تاکید کرد که استانداردهای فعلی در واقع همان استاندارد یورو 4 اروپا نیست بلکه معادل با استاندارد یورو 4 است و یک استاندارد ملی در این مورد تدوین شده و برای استانداردهای جدید بنزین معادل با استاندارد یورو 5 عمل خواهیم کرد. مرندی مقدم همچنین با بیان اینکه برای ارتقاء استانداردهای سوخت باید طراحی پالایشگاه‌ها مطابق با استانداردهای جدید صورت بگیرد، گفت: کاهش میزان آلاینده‌ها کار سختی است و برای گازوئیل نیز استاندارد اجباری نداریم که طبق قانون هوای پاک تا سال 1400 باید در این مورد استاندارد ملی تدوین شود. او در مورد تدوین استاندارد برای دوگانه سوز کردن خودرو نیز عنوان کرد که برای دوگانه سوز بودن خودروهای تولیدی در کارخانه، استاندارد ملی تدوین شده اما برای خودروهایی که به صورت کارگاهی دوگانه سوز می‌شوند، استاندارد ملی نداریم اما استانداردهایی بین سازمان ملی استاندارد و وزارت نفت مورد توافق قرار گرفته تا به استاندارد ملی تبدیل شوند.

 

 

ارسال نظر