ایران یک میلیون تن گندم از بازار جهانی خریداری کرد

۱۳۹۸/۱۰/۰۱ - ۰۰:۵۵:۴۰
کد خبر: ۱۵۹۷۵۸

منابع آگاه می‌گویند: ایران طی هفته‌های گذشته از روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپایی نظیر آلمان یک میلیون تن گندم خریداری کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از رویترز، منابع آگاه اعلام کرده‌اند که طی هفته‌های گذشته ایران حدود یک میلیون تن گندم از بازار جهانی خریداری کرده است. این حجم گندم از روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نظیر آلمان توسط ایران سفارش داده شده است.

قرار است هفته آینده دو کشتی باری بزرگ پانامکس حامل گندم روسیه بنادر این کشور را به مقصد ایران ترک کنند. بنا به گفته یکی از مقامات انجمن صنایع غذایی، ایران قصد دارد تا پایان سال جاری سه میلیون تن گندم وارد کند.

علی‌اکبر مهرفرد، معاون وزارت کشاورزی ایران، اعلام کرده است که تهران توافقنامه موقت واردات گندم را با روسیه و قزاقستان امضاء کرده است. در ماه اکتبر حدود 20 کشتی حامل یک میلیون تن غلات به ایران به دلیل مشکل در پرداخت پول آنها در نزدیکی بنادر ایران متوقف شده بودند. یک منبع آگاه در این باره گفت از مجموع یک میلیون تن گندم خریداری شده توسط ایران 100 هزار تن از آلمان بوده و بخش قابل توجهی از آن از روسیه و کشورهای حوزه دریای سیاه وارد شده است. به گفته وی، گندم روسیه با مشکل وجود آفت روبه‌رو است. در همین حال، عضو کمیسیون کشاورزی، نیز گفت: تصمیم اشتباه دولت و شورای اقتصاد در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم علی‌رغم برداشت ۱۳ میلیون تنی، کشور را به واردکننده تبدیل کرده است.

جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، در خصوص آغاز واردات یک میلیون تن گندم از کشورهای روسیه و آلمان، گفت: در زمینه واردات گندم در درجه اول دولت وسپس شورای اقتصاد را مقصر می‌دانم، در سال زراعی گذشته با توجه به میزان تولید گندم امکان صادرات این محصول استراتژیک نیز وجود داشت.

نماینده مردم مهاباد در مجلس با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته 13 میلیون تن گندم تولید شد که میزان مصرف داخلی حدودا 11 میلیون تن است، ادامه داد: کشاورزان به دلیل پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم محصول تولیدی خود را تحویل نداده‌اند و دولت به دلیل عدم موفقیت در خرید تضمینی مجبور به واردات شده است.

محمودزاده با تاکید بر اینکه محصول گندم تولیدی کشاورزان یا در انبارهای آنها باقی مانده و به سمت دامداری‌ها هدایت می‌شود یا از مرزهای کشور به صورت قاچاق خارج شده است، عنوان کرد: دولت و شورای اقتصاد با تعیین قیمت پایین خرید تضمینی گندم باعث شدند تا گندم در سه مسیر از چرخه مصرفخارج شود.

وی با بیان اینکه دولت به جای واردات گندم با قیمت هر کیلوگرم 4 هزار تا 4 هزار 500 تومان بخشی از این میزان اعتبار را در اختیار کشاورزان قرار می‌‌داد تا مجبور به واردات نشود، تصریح کرد: دولت در سال زراعی جاری نیز با قیمت خرید تضمینی 2 هزار و 200 گندم مجددا دچار مشکل می‌شود و برای تامین نیاز داخلی باید اقدام به واردات این محصول استراتژیک کند.

 

ارسال نظر