دفاع از واردات کالا با دلار نیمایی

۱۳۹۸/۱۰/۰۱ - ۰۰:۵۴:۵۲
کد خبر: ۱۵۹۷۵۶
دفاع از  واردات کالا  با دلار نیمایی

تعادل |

فعالان اقتصادی خواهان حذف ارز 4200 تومانی برای واردات محصولات کشاورزی شدند. یکی از مطالبات فعالان حوزه کشاورزی این بود ارز دولتی اختصاص یافته به کالاهای نهایی و واسطه‌ای به تدریج حذف شود. به گفته آنها، هرچند حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی ممکن است سبب افزایش قیمت برخی از محصولات کشاورزی شود، اما از این محل آسیب جدی به جامعه مصرفی نخواهد رسید. این در حالی است که به گفته آنها، «تنظیم بازار و هماهنگی تولید و بازار»، «جلوگیری از رانت و فساد» و«رهایی تولیدکنندگان از قیمت‌های دستوری» از مزایای ممانعت از خروج ارز و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی  خواهد بود. از دیگر دلایل مخالفت آنها با اختصاص ارز دولتی، رقابت سخت تولیدکنندگان  با واردکنندگان بود.

 در همین حال، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی که در جمع فعالان بخش کشاورزی حضور یافته بود، بر این موضوع تاکید کرد که تمام کالاهای نهایی باید با ارز نیمایی وارد شود و ارز 4200 برای کالاهای واسطه که در تولید موثر هستند، تخصیص پیدا کند.  عباس کشاورز، خود را یکی از موافقین جدی حذف دلار 4200 تومانی بعد از اظهارات قاطع رئیس سازمان برنامه و بودجه در ارتباط با قطع نشدن حذف ارز دولتی حتی برای واردات «برنج و شکر» معرفی کرد. او تاکید کرد که پیشنهاد حذف ارز 4200تومانی واردات این دو محصول با هدف حمایت از تولیدکنندگان ارائه شده، که این اطمینان وجود دارد که با شکر موافقت می‌شود اما درباره حذف برنج باید با وزارت صنعت مذاکره بیشتری کنیم.

   چرا دلار 4200 تومانی باید حذف شود؟

در نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصادی با سرپرستی وزارت جهاد و کشاورزی، آخرین وضعیت بخش کشاورزی به بحث و بررسی گذاشته شد. در این جلسه، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تحریم‌ها و شرایط فعلی اقتصاد کشور گفت: شرایط امروز ما به گونه‌ای است که نیاز به همکاری بین تولیدکنندگان و وزارتخانه‌های دولتی بیش از گذشته احساس می‌شود. همین همکاری‌ها بوده که امروز خوش‌بختانه هیچ گزارشی مبنی بر گرانی و کمبود نهاده‌ها منتشر نشده است و ما در حوزه بذر، سموم و نهاده‌ها از ذخائر کافی برخوردار هستیم.

او ادامه داد: در شرایط تحریم تعامل بیشتری لازم است در زمانی که محدودیت‌ها وجود دارد خشونت ناراحتی و بداخلاقی‌ها بیشتر می‌شود باید مواظب باشیم که تحریم‌ها ما را روبروی یکدیگر قرار ندهد.  کشاورز همچنین با اشاره به لزوم تجهیز کشاورزی به فناوری و دانش نوین گفت: ما به این امر واقف هستیم و آن را قبول داریم اما باید محدودیت‌ها را نیز در نظر گرفت اکنون بسیاری از کشاورزها برای ادوات کشاورزی در تنگنا هستند و ما نتوانستیم ارز زیادی به آنها اختصاص دهیم. من از شما درخواست دارم که تعامل و همکاری بین خودتان و کشاورزان را بیشتر کنید و حتی الامکان اقدام به تولید کالاهایی که تا پیش از این وارد می‌کردیم بکنید.

کشاورز افزود: طرف مقابل ما محکم افزوده و هر روز برگ جدیدی رو می‌کند تجارت دنیا را در اختیار دارد اروپایی‌ها تمایل دارند که با ما کار کنند اما پیچیدگی‌هایی اقتصاد آنها با آ‌مریکا مانع این کار شده است پس اگر می‌توانید شرکای دیگری پیدا کنید و واردات را از آنجا انجام دهید ما نباید به جایی برسیم که بذر گوجه یا بذر هندوانه در کشور نباشد. این امر مشکلات اقتصادی و اجتماعی درست می‌کند همیشه یک سناریوی دوم داشته باشید.

او با اشاره به اظهارات هفته گذشته خود در اتاق بازرگانی مبنی بر حذف 4200 تومانی گفت: من هنوز به رغم برخی حرف‌ها به این امر اعتقاد دارم که تمام کالاها باید به سمت نیمایی شدن برود. از زمانی که گوشت نیمایی شد شاهد هستید که بازار چقدر آرام گرفت.

کشاورز ادامه داد: ما نگران از دست رفتن بازارهای صادراتی شما هستیم زیرا بر این عقیده هستیم که علاوه بر تولید باید برای کشور ارزآوری هم داشت. هم اکنون ذخائر کود ما در انبار 42 درصد بیش از سال گذشته است و تاکنون بیش از 11 هزار و 200 برند کود درخواست شده که 970 عدد آن مورد تایید قرار گرفته است

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در مورد  برخی مشکلات فعالان حوزه در حوزه فروش نیز گفت: دولت فعال بخش کشاورزی نیست و  نمی‌توانیم تحکم کنیم یا تعیین تکلیف کنیم که کشاورز فلان کار را حتما بگیرد، شما باید با کشاورزان ارتباط بگیرید و خودتان را معرفی کنید نباید از دولت انتظار ایجاد تقاضا داشته باشید ما فعال اقتصادی نیستیم.

او  در مورد  برخی اظهارات مبنی بر میزان مصرف بالای سم در تولیدات کشاورزی گفت: من این را کاملا رد می‌کنم ما به نسبت تولیدات خود از مصرف سم کمتری نسبت به سایر کشورها برخوردار هستیم. تفاوت ما این است که آنها توقع سموم آفت کش دارند اما نهایتا ما به چند سم وابسته هستیم در نهایت به نظر می‌رسد میزان سم مصرفی ما بالاتر است. من از شما فعالان اقتصادی تقاضادارم تا تنوع سموم را بالاتر ببرید. سرپرست وزارت جهاد کشاورزی همچنین در خصوص اظهارات برخی اقتصاددان‌ها اظهار کرد: همه باید به دنبال تولید باشند از یک سال و نیم قبل سیاست وزارتخانه این بوده که کالاهای نهایی با ارز نیمایی وارد شود و ارز 4200 برای کالاهای واسطه که در تولید موثر هستند،  تخصیص پیدا کند. دوستانی که حرف من را نقد می‌کنند جواب این سوال را بدهند که اگر ما با ارز دولتی «شکر و برنج» ارزان وارد کنیم آیا به تولید داخل کمک می‌شود.

در ادامه این نشست علی اکبر مهرفرد معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در مورد برخی مشکلات مطرح شده از سوی تولیدکنندگان گفت: از زمانی که با مصوبه سران قوا برخی از مسئولیت‌های ما به وزارت صمت منتقل شده ما فرصت بیشتری برای سایر امور داریم.

بنابه اظهارات او، در راستای نیمایی کردن کالاهای کشاورزی و دستور نیمایی شدن بذر گوجه فرنگی و پیاز صادر شده است. الته ما به دنبال این هستیم که برای نهاده‌های دامی همچنان ارز 4200 تومانی بدهیم. یکی از مشکلاتی که ما در تخصیص این ارز داریم این است که امکان نظارت برای ما سخت است ما طبق قانون به کالاهایی که این ارز تعلق می‌گیرد باید نظارت شود و قیمت آنها کنترل شود در غیر این صورت باید ارز نیمایی به آنها اختصاص پیدا کند هر چند با راه‌اندازی سامانه‌ها وضع نظارتی ما بسیار بهبود پیدا کرده اما همچنان اگر نتوانیم قیمت‌ها را مطابق ارز یارانه‌ای به مصرف کننده برسانیم از تخصیص آن خودداری خواهیم کرد. مهرفرد در مورد  سیاست وزارت جهاد برای واردات سموم هم گفت: ما سموم را به سه دسته پرخطر، متوسط خطر و کم خطر تقسیم‌بندی کردیم و تعرفه‌های آ‌نها را نیز بر همین اساس قرار دادیم.

   مطالبه فعالان اقتصادی چه بود؟

اما مطالبه فعالان بخش کشاورزی از متولیان دولتی در این بخش چه بود؟  در این نشست، مسعود گیل‌آبادی رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم در مورد مشکلاتی که در سال‌های اخیر به سبب تحریم‌ها برای این حوزه ایجاد شده اظهار کرد: ما از نظر تامین ارز، مراودات مالی، بحث بانکی و از دست دادن بازارهای صادراتی بیشترین ضربه را در یک سال و نیم اخیر خوردیم اما با این وجود باز هم توانستیم نیازهای کشور را تامین کنیم و حتی با واردکنندگان رقابت کنیم.  اوبا اشاره به حمایت اتاق و تشکل ها از انتصاب کشاورز به سرپرستی وزارت جهاد گفت:  تخصیص ارز  4200 تومانی باعث شد که رقابت ما با واردکنندگان سخت شود ولی توانستیم در عرصه رقابت باقی بمانیم.

از سوی دیگر،  در نشست مشترک رئیس اتاق تعاون با اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون،  مشکلات و چالش‌های بخش کشاورزی مطرح شد و رئیس اتاق تعاون نیز به دغدغه‌های فعالان این حوزه پاسخ داد. ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران گفت: تهیه فهرستی از ابرچالش‌های بخش کشاورزی و احصاء آن در کمیسیون کشاورزی اتاق، تشکیل کمیته بوم گردی عشایری در این کمیسیون و همچنین تشریح چالش‌های ارزی در رابطه با واردات و صادرات بخش کشاورزی از مهمترین محورهای این نشست بود.  او همچنین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بخش کشاورزی را خواسته فعالان این بخش عنوان کرد و گفت: اتحادیه‌های بخش کشاورزی بر این باورند که ارز ۴۲۰۰ تومانی از بخش کشاورزی حداقل در کالاهای نهایی و در کالاهای واسطه‌ای به تدریج حذف شود.   قاسمی در تشریح این مهم افزود: به عنوان مثال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از صنعت لبنیات، افزایش حدود ۱۰ درصدی قیمت را ایجاد خواهد کرد که به جامعه مصرف کننده آسیب نخواهد زد ولی ممانعت از خروج ارز، تنظیم بازار و هماهنگی تولید و بازار، جلوگیری از رانت و فساد همچنین رهایی تولیدکنندگان از قیمت‌های دستوری از مزایای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهد بود.  رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران در بخش دیگری از این گفتگو به کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل بخش کشاورزی به عنوان یکی از آسیب‌های جدی بخش پرداخت و ابراز داشت: ایجاد کارخانجاتی در بخش کشاورزی که ناشی از رانت بوده سپس تعطیلی آنها پس از قطع رانت و تحمیل هزینه آن به اقتصاد ملی یکی از آسیب‌های جدی بخش است.  

 

 

ارسال نظر