تعاونی‌های تولیدی مورد حمایت قرار می‌گیرند

۱۳۹۸/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۴۱۲

تفاهم نامه همکاری میان معاونت طرح و برنامه وزارت صمت و معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای اتصال و ساماندهی سامانه‌های دو دستگاه و حمایت از تعاونی‌های تولیدی امضا شد .

به گزارش شاتا، سعید زرندی در مراسم امضای این تفاهم‌نامه که در معاونت طرح و برنامه وزارت صمت انجام شد، ضمن بیان اینکه برای گرفتن تصمیم‌های درست نیاز به داشتن اطلاعات صحیح است، گفت: صنعت و تجارت به دلیل گستردگی موضوع و در برگیری، ارتباط وسیعی را با دستگاه‌های مختلف کشور دارد.

وی ادامه داد: یکی از 34 پروژه در برنامه‌های پیشنهادی 7 محور رونق تولید به تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های اجرایی کشور اختصاص داده شده است. وی با اشاره به هدف‌گذاری و ارتباط با 8 سازمان مرتبط با فعالیت‌های وزارت صمت در زمینه تبادل اطلاعات گفت: همکاری با شرکت توانیر در زمینه مصرف برق مشترکین، سازمان تامین اجتماعی در زمینه اشتغال و شماره کارگاه‌های کشور با وزارت کار در زمینه بیمه‌های بیکاری و شرکت ملی گاز در زمینه مصرف گاز مشترکین، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در زمینه مصرف سوخت واحد‌های صنعتی، شرکت پست در زمینه تطبیق کد پستی واحد‌های صنعتی، و تبادل اطلاعات مورد نیاز با سازمان امور مالیاتی وسازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ازهدف‌گذاری‌های وزارت صمت در زمینه تبادل اطلاعات با دستگاه‌های مختلف است.

وی گفت: در سیاست‌گذاری‌های خود می‌خواهیم که براساس اطلاعات دقیق حرکت کنیم. وی با اشاره به افزایش تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها گفت: طبق قانون اعتبار سنجی بنگاه‌ها در حوزه بانکی، یکی از مصوباتی که برعهده وزارت صمت گذاشته شد، تشکیل بانک اطلاعاتی با حضور دستگاه‌های مرتبط با تاکید بر حضور سیستم قضایی و سیستم بانکی است.

وی ادامه داد: در گام بعدی هدف‌گذاری‌ها می‌خواهیم به تبادل با 12دستگاه برسیم و تبادل اطلاعات بین دستگاه قضایی و سیستم بانکی کشور را نیز انجام دهیم.

زرندی با اشاره به همکاری وزارت صمت و سازمان حمل و نقل جاده‌ای در زمینه حمل مواد اولیه پتروشیمی گفت: این همکاری سبب شد که نحوه گردش مواد اولیه را کنترل و از بسیاری از سوءاستفاده‌ها جلوگیری کنیم.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت با اشاره به تفاهم میان این وزارتخانه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تقاضا داریم که اطلاعات آنلاین در اختیار ما بگذارد تا بتوانیم در تصمیم‌گیری‌ها سریع عمل کنیم و در مقابل ما هم اطلاعات مورد نیاز را دراختیار وزارت تعاون، رفاه و کار و اموراجتماعی می‌گذاریم. زرندی به امضای تفاهم نامه دیگری با معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه حمایت از تعاونی‌های تولیدی اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات مهمی که درقانون و در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مورد تاکید است، حمایت از تعاونی‌هاست و در سیاست‌های وزارت صمت هم سعی کرده‌ایم که نقشی بر‌ای این موضوع در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: ما در سامانه‌های اطلاعاتی خود تعاونی‌ها را مشخص کرده تا بتوانیم اطلاعاتی را برای برنامه‌ریزی در دسترس قرار دهیم و این کار را به عنوان هدف نخست تبادل اطلاعات مد نظر داریم.

زرندی به رویکرد حمایتی اشاره کرد و گفت: برای تعاونی‌های تولیدی در تبصره 18 قانون بودجه، برنامه حمایتی ویژه‌ای را تبیین خواهیم کرد.

وی به قرارداد 2 هزار میلیارد تومانی با بانک توسعه تعاون از محل تبصره 18 اشاره کرد و ادامه داد: بخشی از این قرارداد را با اولویت معرفی تعاونی‌های تولیدی به بانک‌ها، اختصاص می‌دهیم. زرندی افزود: براساس توافق با بانک توسعه و تعاون نزدیک به هزار میلیارد تومان از طریق صندوق توسعه ملی سپرده‌گذاری می‌شود و هزار میلیارد تومان هم آورده بانکی خواهد بود.

زرندی توضیح داد: براساس این تفاهم قرار است از منابعی که در اختیار بانک توسعه و تعاون است، اولویت را به واحدهای تولیدی در استان‌های مختلف اختصاص دهیم.

در ادامه امضای این تفاهم نامه کبیری، معاون تعاون وزارت رفاه تاکید کرد: امضای این تفاهم نامه منجر به توسعه روابط بین دوطرف به خصوص به منظور تحقق دولت الکترونیک و کاهش بروکراسی اداری می‌شود .

وی ادامه داد: در گام نخست دیتاهایی را که دو دستگاه نیاز داشتند، شناسایی شد و مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت و امروز در زمینه اتصال مواردی که در سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی کشور نیازمند آن هستیم، پیگیری خواهیم کرد.

کبیری گفت: سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون به دنبال توسعه شفافیت در بخش تعاون و کاهش بروکراسی و افزایش اعتماد عمومی به سرمایه‌گذاری در تعاونی‌هاست.

کبیری توضیح داد: در سامانه جامع و هوشمند تعاون به دنبال ایجاد یک پنجره واحد برای بخش تعاون هستیم تا خدمات خود را دراین زمینه متمرکز کنیم. وی درباره اجرای تبصره 18 گفت: ما معتقدیم که حمایت از تعاونی‌های تولیدی در شرایط اقتصادی تحریمی می‌تواند به توان اقتصادی کشور کمک کند.

 

ارسال نظر