اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۳۲۶

شرط جدید برای صادرات

تسنیم|وزارت صنعت صدور مجوز صادرات از اول دی ماه را مشروط به ارایه مدرک تسویه‌حساب ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما برای ۶ماهه نخست سال جاری کرد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به انجمن‌های صنفی اعلام کرد: با توجه به تعهد صادرکنندگان کالاهای تحت پوشش آن انجمن مبنی بر برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور (سامانه‌ نیما) به اعضا اعلام نمایید که در صورت عدم ارایه مدرک تسویه حساب ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما که به تأیید بانک مرکزی جمهوری ایران رسیده باشد (حداقل برای شش‌ماهه اول سال جاری) تا پایان ماه جاری از اول دی‌ماه سال جاری به هیچ عنوان با صادرات کالاهای صادراتی آنها موافقت به‌عمل نخواهد آمد و اسامی آنان از لیست صادرکنندگان مجاز حذف خواهد شد. اعضای محترم انجمن در صورت عدم رعایت موارد ذکرشده از حمل بار به گمرکات کشور خودداری نمایند. بدیهی است مسوولیت عواقب آن (دموراژ، برگشت کالا و غیره) به‌عهده خود واحدها خواهد بود.

تشدید نظارت بر بازار محصولات خوراکی

ایسنا|مدیر نظارت و بازرسی اتاق اصناف ایران از آغاز طرح تشدید نظارت بر زنجیره تولید و توزیع محصولات خوراکی و آشامیدنی در کشور خبر داد. بهنام نیک‌منش اظهار کرد: علی‌رغم اینکه وزارت بهداشت متولی بحث بهداشتی و درمانی است با همکاری صورت گرفته در سطح بازار نظارتمان را تشدید کرده‌ایم و با ابلاغیه‌ای به اتاق‌های اصناف سراسر کشور، طرح تشدید نظارت بر زنجیره تولید و توزیع محصولات خوراکی و نوشیدنی آغاز شده است. وی با بیان اینکه در این طرح از مبادی تولید تا خرده‌فروشی محصولات خوراکی و آشامیدنی تحت نظارت و تشدید بازرسی قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: بازرسان اتاق‌های اصناف با همکاری وزارت بهداشت، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و تعزیرات با گشت‌های مشترک رصد، کنترل و نظارت بر اقلام مواد خوراکی و آشامیدنی را انجام می‌دهند. مدیر نظارت و بازرسی اتاق اصناف ایران تصریح کرد: در ابلاغیه‌ صورت گرفته به اتاق‌های اصناف سراسر کشور قید شده که به تمام اتحادیه‌ها و صنوف تاکید کنند که اقلام عرضه شده به‌ویژه محصولات خوراکی و آشامیدنی را باید حتما از شرکت‌های پخش معتبر، رسمی و نام و نشان‌دار تهیه کنند.

جدیدترین اطلاعات درباره کیک‌های مشکوک

ایسنا|به گفته دبیر انجمن صنایع بیسکوییت، شیرینی و شکلات ایران، بحث قاچاق به عنوان هدف جاسازی قرص در کیک‌ها مطرح نیست، چرا که تاکنون آزمایش‌ها نشان داده قرص‌های جاسازی شده، قرص‌های معمولی خانگی بوده و اثری از ترامادول و روانگردان در آنها پیدا نشده است.

جمشید مغازه‌ای از بررسی انبارهای کیک از سوی نهادهای نظارتی در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمان خبر داد و گفت که تاکنون، بعد از بررسی صدها کارتن کیک، محصولی حاوی قرص در این انبارها پیدا نشده است.

او با بیان اینکه طبق جدیدترین اطلاعات، شبکه‌ای خارج از خط تولید و توزیع اقدام به جاسازی قرص در کیک‌ها کرده است، تصریح کرد: هنوز مشخص نیست دقیقا در کدام استان‌ها کیک‌های آلوده به قرص وجود دارد.دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوییت، شیرینی و شکلات ایران در ادامه موضوع جاسازی قرص در کیک‌ها را یک «مساله امنیتی» توصیف کرد و گفت: به نظر می‌رسد افرادی به دنبال تخریب صنعت غذا یا تشویش اذهان عمومی هستند و این موضوع باید توسط نهادهای امنیتی پیگیری شود.مغازه‌ای با تاکید بر اینکه جاسازی قرص در شبکه توزیع قانونی همچون شرکت‌های پخش و شبکه‌های مویرگی کارخانه‌ها اتفاق نیفتاده است، تصریح کرد: جاسازی قرص بیشتر در کیک‌های لایه‌ای با بسته‌بندی‌های آسان‌تر اتفاق افتاده است.او همچنین تاکید کرد که امکان ندارد قرص‌ها در خط تولید وارد کیک‌ها شده باشد، چرا که با حرارتی که در زمان پخت کیک وجود دارد، قرص‌ها حتما از بین‌ می‌روند یا تغییر شکل می‌دهند.

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوییت، شیرینی و شکلات ایران در پاسخ به اینکه تاکنون چقدر کیک آلوده به قرص از بازار جمع‌آوری شده است، اظهار کرد: تاکنون بیشتر گزارشات در شبکه‌های مجازی بوده و چند گزارش هم از وجود قرص در کیک از مدارس رسیده که به گفته مسوولان آموزش و پرورش، این کیک‌ها خارج از بوفه مدارس خریداری شده است.

مغازه‌ای در ادامه از مصرف‌کنندگان کیک‌های خوراکی خواست به بسته‌بندی کیک‌ها دقت کنند که حتما از خود شرکت‌های تولیدی، شبکه توزیع قانونی و در فروشگاه معتبر توزیع شده باشند و بسته‌بندی آنها سالم باشد.مغازه‌ای با بیان اینکه وزارت بهداشت بروز هرگونه مسمومیت در اثر استفاده از این قرص‌ها را تکذیب کرده است، گفت: بحث قاچاق به عنوان هدف جاسازی قرص در کیک‌ها مطرح نیست، چرا که تاکنون آزمایش‌ها نشان داده قرص‌های جاسازی شده، قرص‌های معمولی خانگی بوده و اثری از ترامادول و روانگردان در آنها پیدا نشده است.

در این رابطه محمدرضا مرتضوی رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران نیز با تاکید بر اینکه جاسازی قرص از نظر فنی نمی‌تواند در خط تولید اتفاق افتاده باشد، از پلمب شدن چند انبار نگهدارنده کیک‌های آلوده به قرص خبر داد و گفت که اگر از این انبارها کیکی توزیع شده باشد، از بازار جمع‌آوری شده است.مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف سیستان و بلوچستان نیز اعلام کرد که عوامل توزیع کیک‌های حاوی قرص شناسایی شده‌اند.

 

ارسال نظر