اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۶۵۲

سهم 25 درصدی ایران از بازار وارداتی عراق

فارس| رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ایران سهم 25درصدی از بازار واردات عراق را دارد به‌طوری که از 40 میلیارد دلار واردات به این کشور 10 میلیارد دلار مربوط به واردات کالاهای ایرانی است. حمید زادبوم، درباره وضعیت صادرات به عراق، گفت: پتانسیل صادرات ایران به عراق بسیار بیشتر از میزان صادرات کنونی ما به ا ین کشور است.  رییس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه نباید فراموش کرد که تحریم‌های امریکا بر روی تجارت خارجی ما متمرکز شده است، بیان داشت: اگرچه این موضوع مقداری شرایط تجاری ما را سخت کرده است اما علی‌رغم این شرایط ما شاهد صادرات به عراق هستیم. وی افزود: 25 درصد بازار واردات عراق در دست ایران است و از 40 میلیارد دلار واردات به این کشور 10 میلیارد دلار را واردات کالاهای ایرانی تشکیل می‌دهد. زادبوم با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم ا ین سهم را افزایش دهیم، گفت: باید تلاش کرد تا صادرکننده این کار را انجام دهد لذا امسال برای اولین‌بار یک رایزن بازرگانی در جنوب عراق و بصره مستقر کرده‌ایم. رییس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه موضوع مهم در توسعه صادرات به عراق، بخش‌های تولیدی و صادرکنندگان هستند بیان داشت: لذا باید جهت‌گیری صادراتی ‌آنها به سمت عراق باشد. او در پاسخ به این سوال که با توجه به میزان صادرات سال جاری به عراق ظاهرا برنامه صادرات 20 میلیارد دلاری به عراق تا پایان سال 1400 محقق نمی‌شود، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای توسعه صادرات به کشور عراق خوش‌بین هستیم که تا سال آینده سهم بیشتر و قابل توجهی نسبت به سهم فعلی در بازار صادرات عراق را به دست آوریم.

اعلام اولویت‌های سه گانه ایمیدرو

رییس هیات عامل ایمیدرو اولویت‌های این سازمان را در گردهمایی مدیران برشمرد. به گفته خداداد غریب‌پور، اکتشاف، توسعه زیربناها و تامین مالی طرح‌ها از جمله اولویت‌های ایمیدرو به شمار می‌روند. به گزارش ایمیدرو، خداداد غریب‌پور که در گردهمایی مدیران ایمیدرو به میزبانی شرکت فولاد مبارکه در شهر اصفهان سخن می‌گفت، افزود: ایمیدرو در بخش اکتشاف اثرگذار عمل کرده و مورد توجه بسیاری قرا گرفته است. وی یادآور شد: اکتشاف در طول مدیریت دکتر کرباسیان در گستره 270 هزار کیلومتر مربعی آغاز شد و ما با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت، 400 هزار کیلومتر مربع دیگر به این میزان اضافه کردیم. او با بیان اینکه ضرورت دارد اکتشافات تکمیلی توسط بخش خصوصی انجام شود، گفت: اکتشافات یک اصل ضروری در تامین خوراک حوزه معدن و صنایع معدنی است چراکه امروز شرکت‌هایی همچون مبارکه نیاز مبرم به تامین خوراک اولیه دارند.

غریب‌پور، با اشاره به اینکه فولاد مبارکه پروژه نورد گرم 2 را پیش رو دارد، تاکید کرد: ایمیدرو به همراه وزارت صمت رعایت همه جوانب امر، از اجرای طرح نورد گرم 2 شرکت فولاد مبارکه حمایت می‌کند و این طرح در مهلت مقرر اجرایی خواهد شد. غریب پور همچنین گفت: مبارکه باید طرح‌های توسعه، به ویژه در بخش سنگ‌آهن را تعریف کند. او اکتشاف، ایجاد و توسعه زیربناها و تامین مالی را از اولویت‌های ایمیدرو طی امسال خواند و گفت: سرمایه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی امسال تا 350میلیارد تومان افزایش یافت و طی سال آتی این رقم تا 500 میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

 

ارسال نظر