اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۰۵۵

صادرات گوجه تسهیل می‌شود

تسنیم| در حالی که قیمت گوجه‌فرنگی در بازار به شکل غیرقابل قبولی افزایش یافته و هر کیلوگرم از این محصول تا ۱۴ هزار تومان به فروش می‌رسد وزارت صنعت شرایط صادرات این محصول را تسهیل کرد. در شرایطی که قیمت گوجه‌فرنگی در بازار داخلی به دلیل ورود به فصل سرما و کاهش تولید افزایش یافته است، وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای تسهیل شرایط صادرات این محصول گام برداشت. این در حالی است که در شرایطی که ماه گذشته قیمت فروش گوجه‌فرنگی برای کشاورزان به کمتر از 500 تومان کاهش یافته بود و این محصول به قیمتی در حدود هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسید و با تولید مازاد روبه‌رو بودیم، این محصول صادر نمی‌شد و روی دست کشاورزان مانده بود.سعید عباس پور، مدیرکل دفتر صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به شامانی مدیرکل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی نوشت: با توجه به حذف اثرگذاری وزارت جهاد کشاورزی در سامانه الکترونیکی گمرک برای صادرات گوجه‌فرنگی خواهشمند است دستور فرمایید با توجه به رفع ممنوعیت صادرات گوجه‌فرنگی به علت عدم نیاز به تایید سیستمی وزارت جهاد کشاورزی، دسترسی ذی ربط در تجارت فرامرزی خذف شود.

صادرات «مرغ و تخم‌مرغ» به کویت آزاد شد

تسنیم| با اعلام سفارت کویت در ایران و وزارت صنعت ایران، این کشور ممنوعیت واردات مرغ و تخم‌مرغ از ایران را لغو کرد. علیرضا عنایتی، دستیار وزیر در امور خلیج فارس وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به فرزاد پیلتن سرپرست دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت و محمد رضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران با موضوع لغو ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ و ماکیان به کشور کویت نوشت: به‌پیوست یادداشت سفارت کویت در تهران در خصوص لغو ممنوعیت صادرات ماکیان و تخم‌مرغ به کویت جهت اطلاع یا هر گونه اقدام مقتضی ارسال می‌شود. بنابر این گزارش قیمت تخم‌مرغ در هفته‌های اخیر افزایش یافته است که از دلایل آن می‌توان به افزایش صادرات این محصول به کشورهای همسایه و افزایش مصرف در بازار داخلی، اشاره کرد. قیمت مصوب هر شانه تخم‌مرغ با حدود 4 هزار تومان افزایش قیمت به 16900 تومان رسیده است اما این محصول در بازار 18 تا 22 هزار تومان به فروش می‌رسد؛ قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ نیز 12900 تومان است.

تفکیک وزارت صمت هیچ فایده‌ای ندارد

ایلنا| عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: اتفاقات اخیر، تفکیک و ادغام‌ها نشان داده که تعداد اتاق، ساختمان و عناوین مهم نیست و باعث نمی‌شود که مشکلی حل شود بلکه این تفکر و فکر است که اهمیت دارد. علی دیلمقانیان گفت: در شرایط فعلی اقتصاد کشور تفکیک این وزارتخانه از وزارت صمت هیچ تاثیری بر روند فعلی کشور ندارد و به قدری دغدغه وجود دارد که اصلا نباید ذهن مسوولان و سیاست‌گذاران درگیر این مسائل شود. عضو اتاق بازرگانی ارومیه ادامه داد: در سال 1342 که سکان‌دار اقتصاد کشور دست فردی به نام عالیخانی بود که اتفاقا همان زمان بهترین وضعیت را در این حوزه داشتیم فقط یک وزارت اقتصاد وجود داشت و تمام فعالیت‌های بازرگانی و صنعتی زیرنظر آن صورت می‌گرفت و شاهد بودیم که وضعیت چگونه بود طوری که اکنون حسرت آن زمان و مدیریت را می‌خوریم. او افزود: اتفاقات اخیر، تفکیک و ادغام‌ها نشان داده که تعداد اتاق و ساختمان و عناوین مهم نیست و باعث نمی‌شود که مشکلی حل شود بلکه این تفکر و اندیشه است که اهمیت دارد، متاسفانه حکمرانی ما تولید اندیشه ندارد و نزد آنها فکر و برنامه‌ریزی بهایی ندارد. دیلمقانیان عنوان کرد: در نهایت باور من این است که با تفکیک این وزارتخانه هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد.

 

ارسال نظر