مهلت رفع تعهد ارزی «فرش» 12 ماه شد

۱۳۹۸/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۷۸۵

رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، از افزایش مهلت بازگشت ارز صادراتی فرش از هفت ماه به ۱۲ ماه و حل مشکل فرش‌های مرجوعی خبر داد. فرشته دست‌پاک در نشستی که صبح دیروز در محل وزارت صمت برگزار شد، با اشاره به اینکه 80 درصد از تولیدات فرش ایرانی در حوزه صادرات است، گفت: 20 درصد تولیدات فرش وارد بازار داخل می‌شود. البته ما درصدد هستیم که مردم در تجهیزات و تزیینات منازل خود که سلامت جسمی آنها را نیز در پی دارد، از فرش دستباف استفاده کنند. او در مورد آمارهای صادراتی فرش دستباف نیز عنوان کرد که حدود 30 درصد صادرات ایران به امریکا از آمار رسمی گمرک حذف شده، اما صادرکنندگان بازار سنتی با روش‌های دیگری به دنبال صادرات آن هم از طریق کشورهای واسط هستند.  دست‌پاک با بیان اینکه 30 درصد صادرات فرش ایرانی به امریکا بوده که در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها حذف شده، بیان کرد: در سال 97 بعد از «امریکا»، «آلمان» با 12 درصد بیشترین واردکننده فرش دستباف ایرانی بوده، اما در سال 98 بعد از تحریم «امریکا» نخستین کشور واردکننده فرش دستباف ایرانی کشور «ژاپن» است. اما با توجه به اینکه به صورت رسمی صادرات با امریکا تحریم شده اما صادرکنندگان ایرانی با روابطی که دارند به صورت غیررسمی صادرات خود را به این کشور ادامه می‌دهند.

او در همین حال به تسهیل ورود فرش‌های مرجوعی که پیش از این تجار و بازرگانان برای فروش و صادرات روانه دیگر کشورها کرده بودند، گریزی زد وگفت: فعال این حوزه، به دلیل برخی مشکلات نمی‌توانستند برای انجام مرمت آنها را به کشور برگردانند خبرداد و گفت: با حمایت‌ها معاونت بازرگانی و همراهی گمرک، فرش مرجوعی که سبب اشتغال در کشور ترکیه شده بود به کشور برگردانده می‌شود.  متولی مرکز ملی فرش در ادامه تعهدات ارزی را یکی از مشکلات صادرکنندگان عنوان کرد و گفت: از آنجا که سال گذشته صادرات فرش با مشکل مواجه بود، زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات به 7 ماه افزایش پیدا کرد و خوشبختانه به تازگی نیز با دستور وزیر صنعت، این بازه زمانی به یکسال افزایش یافته است.  او همچنین با اعلام این خبر که در نظر داریم به منظور تشویق مردم به خرید فرش ایرانی با کمک بانک کشاورزی و صندوق کار آفرین امید تسهیلات بدون بهره‌ای را به آنها اعطا کنیم، گفت: این تسهیلات در قالب کارت‌های اعتباری به خریداران فرش ایرانی داده شود و علاوه بر بانک کشاورزی و صندوق کار آفرین، بانک صنعت و معدن نیز برای حمایت از این طرح اعلام آمادگی کرده است. رییس مرکز ملی فرش همچنین با اشاره به حضور تشکل‌ها و اتحادیه‌های فعال در کشور از دایر شدن تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد بین‌المللی خبر داد تا بسیاری از مشکلات و دغدغه فعالان فرش از طریق این تشکل‌ها در سطح بین‌المللی بررسی و مرتفع گردد. دستپاک به ثبت 29 منطقه درWIFO سازمان جهانی مالکیت فکری، وابسته به سازمان ملل متحد، نیز اشاره کرد و گفت: به زودی 22 منطقه نیز به ثبت جهانی یونسکو خواهد رسید. در ادامه این نشست، محمدرضا حریری رییس اتاق بازرگانی ایران و چین هم با اشاره به اینکه از سال 2006 صادرات به چین در افق نگاه ما بود، گفت: از سال 2010 توانستیم به بازار چین وارد شویم.

او با اشاره به به اینکه سیاست‌گذار دولتی همیشه باید با بخش خصوصی همراه شود، گفت: در همه جای دنیا، ایران را با فرش ایرانی می‌شناسند و فرش از معدود کالاهایی است که برند جهانی آن به نام ایران است. حریری همچنین با بیان اینکه به بازار چین به عنوان یک فرصت طلایی برای افزایش صادرات کالاها باید نگاه کرد، عنوان کرد: چین بیش از 2 هزار و 280 میلیارد دلار واردات  دارد و ما در صادرات به کشورهای دیگر علاوه بر بعد اقتصادی به بعد فرهنگی آن نیز توجه می‌کنیم و فرش از معدود کالاهای ایرانی است که فرهنگ ایرانی را نیز می‌توان با آن به رخ کشید. حریری در ادامه با اشاره به اینکه سلیقه و فرهنگ چینی‌ها با بازارهای امریکایی که پیش از این ما وارد آنها شده‌ایم فرق دارد گفت: با کمک همه سیاست‌گذاران و فعالان می‌خواهیم که در بازار چین حضور موثر‌تری داشته باشیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین، از صادرات 200 میلیون دلاری کشور در حوزه فرش خبرداد و گفت: با برنامه‌ریزی می‌توان به 2 برابر این رقم برای صادرات فرش فقط در بازار چین رسید. در پایان این نشست، تفاهم نامه مشترک مرکز ملی فرش با اتاق بازرگانی ایران و چین در راستای افزایش صادرات فرش به کشور چین امضاء شد.

 

ارسال نظر