اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۵۲۳

افزایش قیمت بنزین اقدامی ضروری بود

فارس| نایب‌رییس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین اقدامی الزامی بود، گفت: اما باید پایش و نظارت‌های لازم برای جلوگیری از سوءاستفاده از افزایش قیمت بنزین انجام شود. محمد اتابک نایب در مورد افزایش قیمت بنزین عنوان کرد: افزایش قیمت بنزین و هدفمند کردن یارانه‌ها، اقدامی ضروری بود و باید انجام می‌شد. او با تاکید بر اینکه فصل‌الخطاب اقدام انجام شده در مورد افزایش قیمت بنزین فرمایشات مقام معظم رهبری بود، بیان کرد: چنانچه رهبر انقلاب فرمودند که علیرغم اینکه در شیوه‌ اجرای آن ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد اما بحث کلی آن قابل حمایت است. او بیان کرد: با توجه به کسری بودجه حداقل 150 هزار میلیارد تومانی، یکی از راه‌ها برای جبران این کسری افزایش قیمت بنزین بود. اتابک با بیان اینکه انتقاداتی به نحوه اجرای افزایش قیمت بنزین وارد است، گفت: قطعا باید پایش و نظارت‌های لازم انجام شود تا این افزایش قیمت مورد سوءاستفاده برای افزایش قیمت سایر کالاها واقع نشود و در صورتی‌که افزایش قیمت بنزین در جایی تاثیر مستقیم دارد باید تاثیرات افزایش قیمت برآورد و لحاظ شود. او با تاکید بر اینکه باید هدف‌گیری مجموع یارانه‌ها، پرداخت به اقشار و دهک‌های آسیب‌پذیر جامعه باشد، بیان کرد: پیشنهاد اتاق بازرگانی تهران در رابطه با یارانه بنزین، پرداخت آن به افراد به جای خودرو بود، زیرا ممکن است برخی از افراد جامعه فاقد خودرو باشند. اتابک با اشاره به شرایط فعلی کشور و مسائل پیش آمده بعد از افزایش قیمت بنزین گفت: قطعا این اوضاع بهبود می‌یابد.

افزایش واردات گوجه از ایران به پاکستان

ایسنا| پاکستان به منظور پایین آوردن قیمت گوجه‌فرنگی در بازار داخلی، تصمیم گرفت این کالای غذایی اساسی را از ایران وارد کند. قیمت عمده‌فروشی گوجه‌فرنگی در پاکستان برای نخستین‌بار در تاریخ این کشور به ۲۰۰ روپیه به ازای هر کیلوگرم رسیده است (معادل ریالی آن 16 هزار تومان در هر کیلوگرم است) . در حالی که فروشگاه‌ها و فروشندگان خیابانی به قیمت هر کیلو ۲۵۰ تا ۳۰۰ روپیه (20 تا 24 هزار تومان) گوجه‌فرنگی عرضه می‌کنند. نخستین محموله دو کانتینری از طریق مرز تفتان وارد شد و یک محموله دیگر هم به مرز رسیده و کانتینرها طی یک تا دو روز آینده وارد استان بلوچستان پاکستان خواهند شد. اما فروشندگان در کراچی، پیشاور و راولپندی در خصوص واردات گوجه‌فرنگی ابراز بی‌اعتنایی کرده و گفته‌اند تنها میزان محدودی گوجه فرنگی وارداتی به بازار عمده فروشی عرضه شده و قیمت‌های خرده فروشی را تحت فشار قرار داده است. قیمت گوجه‌فرنگی ایرانی بنا بر کیفیتی که دارد، ۱۸۰ روپیه (14 هزار و 400 تومان) فروخته می‌شود که مشابه قیمت گوجه‌فرنگی سوات و سند است. در اسلام‌آباد و راولپندی فروشندگان به دلیل قیمت‌های بالا تمایلی به خرید گوجه فرنگی ندارند. در بازارهای اسلام‌آباد گوجه فرنگی به قیمت ۲۴۰ روپیه (19 هزار و 200 تومان) فروخته می‌شود. بر اساس گزارش گلف نیوز، وزارت بازرگانی پاکستان هفته گذشته مجوز واردات ۴۵۰۰ تن گوجه فرنگی ایران را صادر کرده بود. اما وحید احمد رییس انجمن صادرکنندگان، واردکنندگان و فروشندگان میوه و سبزیجات اظهار کرد که تنها ۹۸۹ تن از ۴۵۰۰ تن تاکنون رسیده است. در این بین، صاحبزاده محمد محمود سلطان، وزیر فدرال تحقیقات و امنیت غذا به هیات دولت فدرال گفت که این بحران تا چند روز آینده تمام خواهد شد زیرا ورود محموله‌های گوجه‌فرنگی ایران به بازار پاکستان آغاز شده است.

سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال دانش مدیریتی ضروری است

اتاق بازرگانی تهران| رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در یک برنامه تلویزیونی از این گفت که 85 درصد سهام یکی از مهم‌ترین تاکسی‌های برخط در ایران متعلق به شرکتی غیرایرانی است و این به‌طور بالقوه یک مخاطره اطلاعاتی به شمار می‌رود. پس از این، ژوبین علاقه‌مند، مدیرعامل اسنپ در همان برنامه تلویزیونی درباره ترکیب سهامداران مهم‌ترین تاکسی یاب اینترنتی کشور گفت: «درباره سهامداران شرکت نکته‌ای که باید بگویم عمده سهام شرکت ما، متعلق به‌ام تی ان ایرانسل است و بالای 60 درصد سهام مارو دارند.‌ام تی ان ایرانسل یکی از دو قطب مخابرات کشور است. سهامدار آلمانی 30 درصد و درصد کمی هم فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپراستار سهم دارند». به گفته مدیرعامل شرکت اسنپ، دو عرب آلمانی شرکت اسنپ را در ایران تاسیس کردند و اکنون، سه نفر ایرانی و یک نفر خارجی در هیات‌مدیره این شرکت حضور دارند. علیرضا کلاهی صمدی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره موضع‌گیری منفی بعضی نسبت به حضور سرمایه‌گذار خارجی گفت: بعضی سرمایه‌گذاری‌های خارجی که در آن فرصت‌طلبی وجود دارد منفی است اما سرمایه‌گذاری خارجی که با ارزش افزوده و انتقال دانش فنی و مدیریتی همراه است را نمی‌توان منفی دانست. این در واقع نوع مثبت سرمایه‌گذاری است اما برخی دوستان با این دیدگاه به همه سرمایه‌گذاری‌ها نگاه می‌کنند که هر جا خارجی هست، یعنی مشکلاتی ایجاد می‌شود. کلاهی گفت: از طرفی می‌گوییم کشور به دانش مدیریتی و سرمایه نیاز دارد و از سوی دیگر سرمایه‌گذار خارجی را می‌ترسانیم. این درحالی است که همه کشورها در جهان برای جذب سرمایه خارجی با یکدیگر رقابت می‌کنند اما موضع‌گیری‌های ما مانعی برای حرکت کشور در این رقابت است.

 

ارسال نظر