تخفیفات ویژه پسابنزینی

۱۳۹۸/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۵۱۹
تخفیفات ویژه پسابنزینی

تعادل |

پس از اعلام طرح ساماندهی یارانه بنزین، برخی آشوبگران در پی اقداماتی خرابکارانه حدود 80 فروشگاه زنجیره‌ای را تخریب و به آتش کشیدند که به گفته رییس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای خسارتی بیش از 150 میلیارد تومان به همراه داشته است. واحدهای صنفی و خدماتی اصناف در سراسر کشور نیز از این خرابکاری‌ها در امان نبوده و آنها نیز دچار آسیب‌هایی شده‌اند که هنوز آمار دقیقی از میزان خسارت‌های آن وجود ندارد. با این حال، به گفته معاون بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در راستای حمایت و تامین نیاز مردم کالاهای خود را با تخفیف 10 تا 30 درصدی ارایه خواهند کرد. در راستای تحقیق این امر نیز قرار است، کالاها در کمتر از ۴۸ ساعت از سطح انبارها به سطح عرضه برساند. همچنین بنا به گفته مسوولان قیمت کالاهای استراتژیک همچون «روغن، برنج، شکر، گوشت قرمز و مرغ» روند کاهشی داشته و قرار است به صورت ویژه برای ارایه تخفیفات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه شوند.

     150 میلیارد تومان خسارت

بر اثر اقدامات خرابکارانه آشوبگران در روزهای اخیر که پس از اعلام افزایش قیمت بنزین به وقوع پیوست، حدود 80 فروشگاه زنجیره‌ای تخریب و به آتش کشیده شد. به دنبال اغتشاشات و آشوب‌های اخیر در کشور که پس از اعلام افزایش قیمت بنزین به وقوع پیوست، برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مناطق مختلف کشور به علت تخریب توسط آشوبگران دچار آسیب‌های مالی فراوانی شدند. بر اساس اطلاعات واصله حدود 80 فروشگاه زنجیره‌ای در مناطق مختلف کشور بین 50 تا 100 درصد تخریب شدند به‌طوری که آشوبگران یا در ابتدا اجناس موجود در فروشگاه‌ها را غارت و تخلیه کرده و سپس فروشگاه را آتش زده‌اند یا فروشگاه‌ها را با اجناس موجود به‌طور کامل آتش زده‌ و تخریب کرده‌اند.اغلب این فروشگاه‌های آسیب‌دیده در شهرهای اطراف تهران از جمله «مارلیک، پرند، شهریار، رباط کریم، فردیس، ملارد، شهرقدس، رباط‌کریم، ورامین، حسن‌آباد و ..». قرار دارند. گفتنی است یک فروشگاه زنجیره‌ای هم در شرق تهران توسط اغتشاشگران دچار آسیب و خسارت مالی شدیدی شد. چند فروشگاه زنجیره‌ای هم در اصفهان، سرآسیاب ملارد، بعثت سنندج و دولت آباد کرمانشاه بر اثر حمله اغتشاشگران تخریب و به آتش کشیده شده است.

براساس برآوردهای اولیه خسارت مالی ناشی از تخریب به فروشگاه‌های زنجیره‌های حدود 150 میلیارد تومان است. گفتنی است، در این برآورد مالی آسیب‌های جزئی به سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور محاسبه نشده است. در این راستا امیرخسرو فخریان، رییس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در گفت‌وگویی با ایسنا اعلام کرد که مجموع خسارات وارد شده از سوی آشوبگران به تجهیزات، کالاها و فضای فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان است و می‌گوید: بخش اعظم این خسارت‌ها در حاشیه استان تهران و کرج بوده که شامل مناطق قلعه‌حسن‌خان، بومهن، اسلام‌شهر، شهرک اندیشه و کیانشهر است.به گفته او، حدود ۳۲ هزار مترمربع فضای فروشگاهی در دو روز اول ناآرامی‌های اخیر از سوی آشوبگران تخریب شده است، اما از دوشنبه شب تخریبی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای صورت نگرفته است. فخریان با بیان اینکه پرداخت خسارات به فروشگاه‌های زنجیره‌ای بستگی به بیمه‌نامه آنها دارد، می‌افزاید: مکاتباتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کمک به این واحدها انجام شده است.

این در حالی است که به گفته مجتبی صفایی، سخنگوی اتاق اصناف ایران هیچگونه آمار دسته‌بندی شده و دقیقی در مورد میزان خسارت وارد شده به اصناف وجود ندارد و دلیل آن هم عدم دسترسی ارتباط اینترنتی بین اتاق‌های اصناف سراسر کشور با اتاق اصناف ایران است؛ اما خسارات واردشده به واحدهای صنفی و خدماتی اصناف در سراسر کشور به علت اغتشاشات روزهای اخیر مورد تایید قرار گرفته است. او از آسیب جدی تعدادی از واحدهای تولیدی در تهران خبر داده و می‌گوید: آسیب‌های وارده به واحدها و بنگاه‌های صنفی در اطراف شهر تهران جدی‌تر بوده و به همین دلیل هم اصناف معترضند و شکایات خود را به محاکم قضایی ارایه داده‌اند و امیدواریم با توجه به قول مساعد ریاست قوه قضاییه شکایات این افراد به سرعت رسیدگی شود.

     تخفیفات ۱۰ تا ۳۰ درصدی

با تمام این شرایط اما فروشگاه‌های زنجیره‌ای در راستای حمایت و تامین نیاز مردم کالاهای خود را با تخفیف 10 تا 30 درصدی ارایه می‌کنند. عباس قبادی، معاون امور بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه‌ای که با اصناف و مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای داشت خبر تخفیف این فروشگاه‌ها را تایید کرد و می‌گوید: می‌توانیم در کمتر از ۴۸ ساعت کالا را از سطح انبارها به سطح عرضه برسانیم و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کالاهای خود را با تخفیف ۱۰ تا ۳۰ درصدی به مردم عرضه می‌کنند. او معتقد است که هماهنگی خوبی میان زنجیره‌های پخش و توزیع وجود دارد و از این لحاظ در این شرایط جدید مشکلی برای پخش و توزیع کالاها در سطح عرضه نداریم. همچنین ظرفیت‌های خوبی در پخش و توزیع کالا داریم که با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌توانیم در کمتر از ۴۸ ساعت کالاها را از سطح انبارها به سطح عرضه برسانیم. معاون امور بازرگانی وزیر صمت با اعلام اینکه شرکت بازرگانی دولتی با شرکت‌های پخش برای توزیع کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سطح عرضه لینک شده است، توضیح داد که فروشگاه‌های زنجیره‌ای قول داده‌اند که کالاهای خود را با تخفیف ۱۰ تا ۳۰ درصدی به مردم عرضه کنند. به گفته قبادی، قیمت کالاهای استراتژیک همچون روغن، برنج، شکر، گوشت قرمز و مرغ روند کاهشی هم دارد و قرار شد به صورت ویژه برای ارایه تخفیفات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه شوند. همچنین موضوع فعال شدن اینترنت و sms فروشگاه‌های زنجیره‌ای را برای رفاه حال مردم در دست پیگیری داریم.

     انجام بیش از 26 هزار 800 مورد بازرسی

همچنین آمار بازرسی‌های انجام گرفته توسط بازرسان سازمان حمایت، صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و همچنین بازرسی اصناف در روز سوم اجرای طرح تشدید بازار در سطح کشور منتشر شد. روز دوشنبه این هفته در مجموع 26 هزار 853 مورد بازرسی در سطح کشور در بخش عرضه انجام شده است. در همین راستا برای 2 هزار و 433 متخلف صنفی پرونده تشکیل و برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی هر یک از استان‌ها ارسال شده است. بنا بر این گزارش روز دوشنبه بازرسان سازمان حمایت و بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها 14 هزار و 630 مورد بازرسی انجام داده و برای یک هزار و 609 واحد صنفی و خدماتی گزارش تخلف به ارزش بیش از 12 میلیارد ریال صادر کرده‌اند. همچنین در این روز آمار بازرسی‌های اتاق اصناف در سطح کشور 12 هزار و 223 مورد اعلام شده که موجب تشکیل پرونده برای 824 واحد صنفی با ارزش ریالی بالغ بر 6 میلیارد و 185 میلیون ریال بوده است. در مجموع طی 3 روز نخست اجرای طرح تشدید بازرسی در سطح کشور، بازرسان سازمان حمایت و سازمان‌های صمت استان‌ها و همچنین بازرسان اصناف با 67 هزار 650 مورد بازرسی برای 5 هزار و 179 متخلف به ارزش 50 میلیارد و 727 میلیون ریال تشکیل پرونده داده و مراتب را حهت بررسی‌های بعدی به تعزیرات حکومتی ارجاع داده‌اند.

از آن‌سو، همزمان با تغییر نرخ بنزین در کشور و در راستای جلوگیری از افزایش قیمت انواع کالا و خدمات در سطح عرضه، طرح تشدید بازرسی با همکاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، بازرسی سازمان‌های صمت استان‌ها، بازرسی اصناف و همچنین تعزیرات حکومتی در حال اجراست و با هرگونه تخلف گرانفروشی، احتکار و امتناع از عرضه به‌طور جدی برخورد می‌شود.گفتنی است؛ آمار بازرسی‌های انجام گرفته به صورت روزانه، منتشر می‌شود و همچنین مردم در صورت برخورد با هرگونه تخلف صنفی به ویژه در حوزه گرانفروشی، احتکار و امتناع از عرضه می‌توانند شکایات خود را به 4 روش حضوری، تلفن 124، سامانه ثبت شکایت 124 و اپلیکیشن آپ به اطلاع مراجع نظارتی جهت بررسی‌های لازم برسانند.

 

ارسال نظر