حمایت‌های اعتیادآور و مادام‌العمر، بلای جان صنعت و اقتصاد است

۱۳۹۸/۰۸/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۱۵۵

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تأکید بر اینکه توسعه واقعی و پایدار اقتصاد کشور با حمایت‌های مادام‌العمری که بدنه اقتصاد و صنعت را به خود مبتلا کرده است میسر نمی‌شود، گفت: یک صنعت نوپا در کشور، حتماً باید از تسهیلات و امکانات حمایتی برای بقا و رشد بهره‌مند شود؛ اما این جنس کمک‌ها باید در طول زمان کاهش یافته و حتی قطع شود و متقابلا صنعت مذکور نیز در این بازه، مسیر تعالی خود را طی کرده و به ظرفیت‌های رقابت‌پذیری دست پیدا کند.

به گزارش اتاق بازرگانی ایران، غلامحسین شافعی در یازدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق مشهد، بر تعریف مسیری کاهنده برای حمایت‌های یارانه‌ای تأکید کرد و افزود: ثمره اعتیاد حمایتی، وجود صنایع ضعف و اقتصاد غیررقابتی است که مصداق آن را می‌توان صنعت خودروی کشور دانست؛ صنعتی که سال‌ها از انحصار کامل و حمایت‌های کلان بهره‌مند بوده، محصولی را روانه بازار می‌کند که سالانه چند هزار نفر را در جاده‌های کشور به کام مرگ می‌کشاند اما از این قربانیان، کمتر سخن گفته می‌شود. او بر اهمیت توان رقابت صنایع و بخش تولید، در عرصه بازار تأکید کرد و گفت: نتیجه نادیده گرفتن این اصل مهم، وجود کارخانه‌هایی است که زیر ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند با محصولی را می‌سازند که سال‌هاست بازاری برای عرضه آن ندارد. مثلا در یک نمونه، پرونده کارخانه‌ای به ستاد تسهیل کشور آمده بود که چراغ فتیله‌ای تولید می‌کرد. به‌واقع، این محصول، چه میزان استفاده در بازار امروز دارد؟

رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به صدور پروانه‌های تولید، بدون توجه به ظرفیت و پتانسیل عرضه و نیاز بازار، افزود: ظرفیت خالی کارخانه‌ها و حجم سرمایه‌گذاری‌های ناکام در شهرک‌های صنعتی و تعطیلی واحدهای تولیدی، در روند صدور پروانه‌های جدید تولیدی مدنظر نیست و نتیجه این وضعیت، هدررفت منابع و سرمایه‌ها خواهد بود. او ادامه داد: متاسفانه مسوولان در جلسات مختلف با خوشحالی از رونق تولید به استناد رشد صدور پروانه‌های تولید سخن می‌گویند و گروهی نیز ساده‌انگارانه برای آنها کف می‌زنند اما اگر اینها نشانه توسعه و توفیق بود، چرا شرایط امروز اقتصاد کشور این‌چنین است؟

شافعی به تلاش برای توسعه تعاملات با قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: در این مسیر اخیرا دیداری با معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم این قوه داشتیم که در آن نگرانی‌ها و دیدگاه‌های فعالان اقتصادی مطرح شد. او افزود: در این دیدار اعلام کردیم که از تلاش دستگاه قضا برای پیشگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی استقبال می‌کنیم اما این نکته را نیز متذکر شدیم که رویکرد حمایت از بنگاه‌های تولیدی مشکل‌دار، باید با نگاهی واقع‌بینانه و اولویت‌دهی کارشناسانه انجام بگیرد و محدودیت منابع کشور نیز مدنظر باشد. رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: دغدغه دیگر ما، پراکندگی اقدامات حمایتی دستگاه قضا در سطح استان‌ها بود و به همین منظور، پیشنهاد ایجاد دبیرخانه‌های مرکزی و استانی را مطرح کردیم تا از این مسیر، دستورالعمل‌های یکسانی صادر و در سراسر کشور به مرحله اجرا درآیند. همچنین توأمان یک کمیته پنج‌نفره نیز با مشارکت قوه قضاییه ایجاد شد تا امور مختلف در چارچوب مشارکت بخش‌های مختلف، پیگیری شود ضمن اینکه در راستای تقویت تعاملاتمان با این مجموعه، احتمالا در آینده نزدیک با رییس قوه قضاییه نیز دیداری خواهیم داشت.

 

 

ارسال نظر