اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۹۹۴

تعیین مقاصد صادراتی براساس مختصات کشورها

شاتا| رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه گفت: بر اساس توافقنامه‌ای که بین سازمان توسعه تجارت ایران، اتاق‌های بازرگانی و وزارت امور خارجه وجود دارد، تمرکز صادرات روی کشورهای هدف شامل کشورهای همسایه، عضو اوراسیا، کشور‌های و همچنین چین و روسیه است. کیوان کاشفی با اشاره به اینکه هر کدام از سازمان‌های گفته شده باید مسوولیت و وظایف خود را به منظور ساماندهی در توسعه صادرات غیرنفتی به کشور‌های هدف به ویژه 16 کشور مشخص متمرکز کنند، افزود: دلیل محدود کردن کشورهای هدف صادراتی این است که بتوانیم برای هر کدام از آنها الگو و هدف‌گذاری مناسبی را داشته باشیم. او اظهار کرد: هر کشوری شرایط اقتصادی و سیاسی خود را دارد بنابراین ضروری است تا بر اساس شرایط مختص به آن کشور اهداف صادراتی و ارتباطات تجاری برنامه‌ریزی شوند. کاشفی گفت: ایجاد هماهنگی لازم فعالان بخش خصوصی با دستگاه‌های متولی برای صادرات کالا به‌ویژه به کشورهای عراق و سوریه لازم و ضروری است. در صورتی که آنها هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های متولی (سازمان توسعه تجارت ایران، وزارت خارجه و اتاق‌های مشترک بازرگانی) را انجام دهند، برای صادرات کالاهای خود به کشور‌های مذکور مشکلی نخواهند داشت.

صادرات فولادسازان از مرز چهار میلیون تن گذشت

ایرنا| میزان صادرات ۱۰ واحد بزرگ فولاد‌سازی کشور در هفت ماهه امسال به چهار میلیون

 و ۴۹ هزار و ۸۷۴ تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال هشت درصد رشد را نشان می‌دهد. بررسی آمار واحدهای ذوب آهن و فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، هرمزگان، آلیاژی ایران، خراسان، کاوه جنوب، صبا فولاد، بناب و چادرملو در مهرماه امسال در زمینه صادرات رقم ۵۶۱ هزار و هفت تن را نشان داد که در مقایسه با ماه مشابه در سال ۹۷ رشد ۵۴ درصدی را ثبت کرد. بیشترین سهم صادرات هفت ماهه مربوط به فولاد خوزستان با یک میلیون و ۸۳ هزار و ۶۷۴ تن است، با وجود کاهش ۱۹ درصدی نسبت به هفت ماهه پارسال، رقم ۲۶.۷ درصد از مجموع صادرات فولاد‌سازان را به خود اختصاص داد. همچنین فولاد بناب با صدور ۲۶ هزار و ۲۴۰ تن میلگرد در هفت ماهه ۹۸ نسبت به مدت مشابه در ۹۷ رشد

یک هزار و ۵۳۳ درصدی را از آن خود ساخت که بالاترین میزان رشد صادرات در بین واحد‌های مورد بررسی است. امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت دستیابی به ظرفیت ۴۰ میلیون تنی فولاد‌سازی را پیش‌بینی کرده و انتظار می‌رود

۲۶ تا ۲۸ میلیون تن فولاد تولید شود و از این رقم ۱۲ میلیون تن صادر خواهد شد.

افزایش زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش دستباف

مهر| مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش دستباف به ۱۲ ماه افزایش یافت. موضوع پیگیری لغو پیمان سپاری در حوزه فرش دستبافت یا افزایش مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات، از مطالبات صادرکنندگان و تجار فرش بوده که با همت مرکز ملی فرش ایران و همراهی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزایش مهلت به ۱۲ ماه تحقق یافت. پیش از این در یک مرحله افزایش مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات از ۲ ماه به ۷ ماه با پیگیری مرکز ملی فرش ایران صورت گرفته بود. با اجرای مهلت جدید تعیین شده، بخشی از دغدغه‌های جامعه فرش کمتر شده و انتظار می‌رود تجار این حوزه با آرامش بیشتری به برنامه‌ریزی صادراتی و حضور در بازارهای هدف بپردازند.

ادامه کاهش قیمت جهانی سنگ آهن

ایلنا| تحلیل‌گر ارشد بین‌المللی سنگ آهن و فولاد با اشاره به کاهش قیمت جهانی سنگ آهن گفت: اکنون قیمت سنگ آهن از 100 دلار به حدود 80 دلار رسیده است و این کاهش فعلا تا تداوم جنگ تجاری چین و امریکا ادامه پیدا خواهد کرد. کیوان جعفری طهرانی یکی از دلایل کاهش قیمت جهانی سنگ آهن را جنگ تجاری بین چین و امریکا دانست و گفت: هنگامی که صادرات چین تحت تاثیر قرار می‌گیرد، این کشور سعی می‌کند در شرایطی که به دلیل وضع عوارض قادر به صادرات به امریکا نیست، فولاد خود را به بازارهای دیگر مانند خاور دور به ویژه به تایلند، تایوان، مالزی، اندونزی گسیل کند. جعفری طهرانی با بیان اینکه واردات سنگ آهن چین در ماه اکتبر نسبت به ماه سپتامبر کاهش داشته است، ادامه داد: چین هر قدر هم برای کسب سایر بازارهای جهانی تلاش کند، به دلیل رقابت جهانی، با محدودیت بازار مواجه خواهد شد و این امر بر میزان تولیدات آن تاثیر خواهد گذاشت. این موضوع را می‌توان در کاهش بیش از 5 درصدی میزان واردات سنگ آهن چین در ماه اکتبر مشاهده کرد. او وضعیت بازار سنگ آهن را نامطلوب عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود کاهش قیمت جهانی سنگ آهن تا پایان ماه نوامبر و نیمه اول ماه دسامبر ادامه پیدا کند. احتمال می‌رود اواخر ماه دسامبر و اوایل ماه ژانویه و قبل از عید شکوفه‌های چین، قیمت‌ها مجددا مسیر افزایشی به خود بگیرد. زیرا فولادسازان قبل از شروع طولانی مدت تعطیلات سال نو چینی، نسبت به خرید و دپوی سنگ آهن اقدام خواهند کرد.

 

ارسال نظر