توافق تجاری سه جانبه با پکن

۱۳۹۸/۰۸/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۹۹۰
توافق تجاری سه جانبه با پکن

هیات تجاری اتاق بازرگانی تهران که در پکن به سر می‌برد، یک تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه با اتاق بین‌المللی بازرگانی بخش خصوصی چین و اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم شمال چین در راستای توسعه همکاری‌های بخش خصوصی ایران و چین امضا و تبادل کرد. در ادامه دیدارهای هیات تجاری اعزامی اتاق بازرگانی تهران به چین، اعضای هیات به سرپرستی مسعود خوانساری، مهمان هیات رییسه اتاق بازرگانی بین‌المللی بخش ‌خصوصی چین بودند. در این دیدار که مقامات اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم شمال چین هم نیز حضور داشتند، دو طرف پس از گفت‌وگو پیرامون راه‌های توسعه همکاری‌های مشترک، یک تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه امضا کردند.

به گزارش اتاق تهران، در این دیدار رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از چین به عنوان کشوری همراه و دوست یاد کرد که در دوره تحریم‌ها همواره در کنار ایران ماند، با این حال به گفته مسعود خوانساری، چین نیز از تحریم‌های ناعادلانه غرب علیه ایران متاثر شده و عملاً از در خرید نفت خام دچار مشکل شده و از سرمایه‌گذاری در ایران جا مانده ‌است. خوانساری با اشاره به مجموع سرمایه‌گذاری‌های چین در کشورهای خارجی به ارزش 2200 میلیارد دلار، سهم سرمایه‌گذاری این کشور در ایران را ناچیز عنوان کرد و یادآور شد که چین تاکنون کمتر از یک میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری داشته است که این باعث می‌شود از سایر رقبایی که طی سال‌های قبل و دوره پسابرجام در ایران سرمایه‌گذاری کردند، عقب بماند.

رییس هیات اعزامی اتاق تهران به پکن همچنین سهم ایران در اقتصاد سالانه 100 میلیارد دلاری چین در گردشگری جهان را بسیار کم دانست و افزود: با برنامه‌ریزی دو کشور، از ظرفیت ایجاده شده از اجرای طرح «یک کمربند، یک جاده» که دولت چین سرمایه‌گذاری عظیمی روی آن کرده است، می‌توان سهم ایران در اقتصاد گردشگری چین را افزایش داد. او با اشاره به اینکه دولت چین اعتبارات ویژه‌ای را برای احیای جاده ابریشم در نظر گرفته ‌است، از مسوولان اتاق بین‌المللی بازرگانی بخش خصوصی چین خواست تا زمینه‌های سرمایه‌گذاری در این بخش را با اتاق تهران به اشتراک بگذارد تا بخش خصوصی ایران بتواند از این فرصت استفاده کند.

رییس اتاق تهران این پرسش مشخص را مطرح کرد که شرکت‌های بخش خصوصی ایران چگونه می‌توانند از این اعتبارات برای سرمایه‌گذاری در مسیر جاده ابریشم در داخل ایران استفاده کنند. مسعود خوانساری در عین حال، نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل تجاری ایران، احداث و ایجاد نمایشگاه‌های مشترک بین‌المللی و توسعه زیرساخت‌ها در ایران از جمله در بخش راه‌سازی و برقی کردن حمل ریلی کشور را از جمله زمینه‌های همکاری مشترک میان دو طرف عنوان کرد.

همچنین فریال مستوفی، رییس مرکز مشاوره خدمات سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران، نیز در این نشست با بیان اینکه بخش خصوصی چین از سال 2012 در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای دیگر فعال شده ‌است، گفت: انتظار اتاق تهران این است که طرفین در کشورهای یکدیگر نیز اقدام به سرمایه‌گذاری کنند و حتی این خواسته را داریم که اتاق بخش خصوصی چین شرکت‌های دولتی این کشور را نیز برای سرمایه‌گذاری در ایران ترغیب و تشویق کند. او با اشاره به اینکه چین برای توسعه اقتصاد خود نیاز به مواد اولیه دارد و ایران از این حیث بازار گسترده‌ای را دراختیار دارد، افزود: مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی ایران، پل ارتباطی میان سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران است و در این حوزه نیز دو اتاق بازرگانی می‌توانند همکاری داشته باشند. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در عین حال، پیشنهاد برگزاری همایش مشترک معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در دو کشور، توسط اتاق تهران و اتاق بازرگانی بخش خصوصی چین را مطرح کرد.

    چینی هاعلاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران

یانگو وانگ، رییس اتاق بین‌المللی بازرگانی بخش خصوصی چین، نیز در این دیدار، با بیان اینکه این نهاد خصوصی هیچ مشکل و محدودیتی در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای دیگر از جمله ایران ندارد، گفت: عمده سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی چین در حوزه راه‌آهن، بنادر و راه‌هاست در حالی که شرکت‌های بخش‌خصوصی چین در صنعت الکترونیک و محصولات معدنی سرمایه‌گذاری می‌کنند. او منابع سرمایه‌گذاری شرکت‌های بخش‌خصوصی چین را منابع مالی شرکت‌ها و همچنین بانک‌های این کشور عنوان کرد و افزود: اگرچه تحریم‌های امریکا علیه ایران، مشکلاتی را ایجاد کرده است اما در حال حاضر فرصت مناسبی است تا زمینه‌های همکاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در بازار ایران را برای پس از پایان تحریم‌ها، بررسی و شرایط آن را از هم‌اکنون فراهم کنیم. یانگو وانگ در ادامه یکی از زمینه‌های همکاری میان دو طرف را صنعت گردشگری عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه یکی از مقاصد گردشگری شهروندان چینی، می‌تواند کشور ایران باشد، در نتیجه می‌توانیم در زمینه صنعت گردشگری همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

در همین رابطه، مسعود خوانساری رییس اتاق تهران پیشنهاد برگزاری همایشی از سوی شرکت‌های برتر چینی که در حوزه گردشگری فعال هستند در اتاق تهران را مطرح کرد که مورد استقبال رییس اتاق بین‌المللی بازرگانی بخش خصوصی چین قرار گرفت و یانگو وانگ در همین رابطه آمادگی این اتاق را برای برگزاری این همایش در سال 2020 را اعلام کرد. رییس اتاق بین‌المللی بازرگانی بخش خصوصی چین نیز در پاسخ به این سوال، اعلام کرد که اعتبارات این طرح از محل صندوق توسعه که در چین وجود دارد، تامین می‌شود. وی همچنین اعلام کرد که در قالب این پروژه بزرگ، دولت چین اجازه واردات بدون عوارض برخی محصولات را صادر کرده است که در این زمینه نیز دو طرف می‌توانند شرایط موجود را بررسی کنند.

در پایان این دیدار، رییس اتاق بازرگانی تهران از رییس اتاق بین‌المللی بخش خصوصی چین و هیات تجاری این اتاق برای سفر به تهران و برگزاری نشست‌های رو در رو با بخش خصوصی ایران، دعوت کرد و دو طرف تفاهم‌نامه همکاری‌های دوجانبه را نیز امضا و تبادل کردند. این تفاهم‌نامه که به امضای مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران، حسن توانا رییس اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم شمال چین و یانگو وانگ رییس اتاق بازرگانی بین‌المللی بخش خصوصی چین به امضا رسید، در راستای بررسی زمینه‌های همکاری و توسعه روابط بین اتاق‌ها با هدف آشنایی بیشتر و ارایه خدمات هدفمند به اعضای این اتاق‌هاست.

 همکاری تشکل‌های بازرگانی ایران و چین

در همین راستا مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران که در راس هیاتی از فعالان بخش خصوصی و مدیران دولتی برای توسعه همکاری‌ها اقتصادی بین ایران و چین و ارتباط عمیق‌تر بخش خصوصی دو کشور عازم پکن پایتخت چین شده است، با فعالان اقتصادی ایرانی مقیم شمال چین دیدار کرد. در این نشست صمیمانه که اعضای هیات‌مدیره و جمعی از فعالان اقتصادی عضو اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم شمال چین در پکن حضور داشتند درباره تقویت همکاری بیشتر اتاق تهران با فعالان اقتصادی ایرانی که در چین مستقر هستند، گفت‌وگو شد و راهکارهای توسعه تجارت ایران و چین موردبررسی قرار گرفت.

خوانساری در این نشست با اشاره به روابط گسترده اقتصادی و تجاری ایران و چین، توسعه همکاری میان تشکل‌های بازرگانی دو کشور را از اولویت‌های اتاق تهران عنوان کرد و هدف سفر هیات اتاق تهران به چین را بررسی راه‌های تعمیق این مناسبات عنوان کرد. او با تشریح توانمندی‌ها و قابلیت‌های و جایگاه اتاق تهران در اقتصاد ایران با حدود 20 هزار عضو فعال در کلیه زمینه‌های اقتصادی از جمله کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، گفت: ظرفیت‌های همکاری‌های اتاق تهران با نهادها، سازمان‌ها و تشکل‌های اقتصادی و تجاری چین و همچنین اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین بسیار گسترده است و ارتباط مستمر میان اتاق تهران به‌ویژه کمیسیون‌های تخصصی اتاق تهران با کارگروه‌های تخصصی اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم پکن می‌تواند به توسعه روابط اقتصادی ایران و چین و همچنین تسهیل تجارت بین دو کشور و فعالیت بیشتر فعالان اقتصادی ایرانی مقیم چین منجر شود.

حسن توانا، رییس اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم شمال چین، نیز در این نشست طی گزارشی چگونگی شکل‌گیری تشکل بازرگانی ایرانیان مقیم چین و ساختار اتاق منطقه شمال به مرکزیت پکن را تشریح و گزارشی از عملکرد دوازده‌ساله این اتاق را ارایه داد. او با اشاره به آشنایی فعالان اقتصادی ایرانی مستقر در چین با فرهنگ و زبان این کشور و شناخت قوانین تجارت و بازرگانی و تحولات اقتصادی چین، گفت: اعضای اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم شمال چین ارتباطات تنگاتنگی با تشکل‌های بازرگانی، صنایع مختلف و تولیدکنندگان چینی دارند که می‌تواند در توسعه همکاری تجاری ایرانی با طرف‌های چینی نقشی بسیار سازنده داشته باشد. ما به عنوان اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم شمال چین این آمادگی را اعلام می‌کنیم تا با ایجاد سازوکاری طبق توافق طرفین روابط و همکاری‌های مستمری با اتاق تهران داشته باشیم.

در این جلسه فریال مستوفی رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران، حسین جعفری رییس انجمن خودروهای سنگین استان تهران، مهرداد توکلی نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم شمال چین و مجید شماعی‌زاده دبیرکل اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم شمال چین گزارش‌هایی از قابلیت‌ها و فعالیت‌های تشکل‌های خود و زمینه‌های همکاری‌ها ارایه دادند.

در ادامه این جلسه هیات اعزامی اتاق تهران به ریاست رییس اتاق تهران با فعالان اقتصادی ایرانی و اعضا اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم شمال چین درباره همکاری‌ها در بخش‌های نمایشگاهی، گردشگری، اعزام گروه‌های تجاری چینی به ایران، تشکیل گروه‌های مشترک، برگزاری نشست‌های دوره‌ای به‌ویژه میان کمیسیون‌ها و کارگروه‌های تخصصی، بسترسازی و معرفی کالاهای ایرانی و نیز کسب‌وکارهای نوین و استارت‌آپ‌ها به تبادل اطلاعات پرداختند.

 

ارسال نظر