اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۵۶۸

خدمات پس از فروش در ایران ضعیف است

ایسنا| برخی خریداران از خدمات پس از فروش کالای خود رضایت ندارند. در این باره رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران در بیان علت این مساله معتقد است که مسوولیت تولیدکننده و عرضه‌کننده در قوانین ایران، کم‌رنگ است. فرزین انتصاریان، خدمات پس از فروش را در ایران ضعیف توصیف و علت آن را بی‌پناه بودن مصرف‌کننده دانست و اظهار کرد: در قانون تجارت بین‌المللی یکی از موارد؛ مسوولیت‌های تولیدکننده در پاسخگویی به مصرف‌کننده است. وی افزود: قانون تجارت در بسیاری از کشورها می‌گوید مصرف‌کننده نباید ثابت کند که تولیدکننده یا عرضه‌کننده مقصر است، بلکه باید اعلام کند که خسارت دیده و تولیدکننده یا فروشنده؛ باید از خود دفاع کنند. رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران با بیان اینکه به عنوان مثال در برخی کشورها گفته می‌شود که وجود قطعات یک خودرو باید تا ۱۰ سال در بازار تضمین شود، تصریح کرد: وقتی نماینده فروش یا تعمیرات مصرف‌کننده را به رسمیت نمی‌شناسد، خریدار باید از راه‌های گوناگون و حتی در مواردی با لابی و پارتی‌بازی، قطعه مورد نظر دستگاه خود را پیدا کند. به گفته انتصاریان، مسوولیت تولیدکننده و عرضه‌کننده در قوانین ایران کم‌رنگ است.

ابطال پروانه کسب با اجاره غیرمجاز

تسنیم| رییس اتاق اصناف تهران اعلام کرد: بیشترین تخلف و جرایم واحد‌های صنفی در واحد‌هایی صورت می‌گیرد که واحد صنفی خود را به افراد غیر اجاره داده‌اند. قاسم نوده فراهانی با ارسال نامه‌ای به اتحادیه‌های صنفی نوشت: برابر اخبار و اطلاعات واصله تعداد زیادی از صاحبان واحدهای صنفی، واحد صنفی خود را به افراد غیر اجاره داده‌اند و بر اساس بررسی‌های به عمل آمده توسط اداره اماکن ناجا، بیشترین تخلف و جرایم نیز در اینگونه واحد‌ها صورت می‌گیرد. او در این نامه افزود: به استناد تبصره 5 ماده 12 قانون نظام صنفی در صورت واگذاری واحد صنفی دارای پروانه کسب به غیر، اتحادیه‌های صنفی مکلفند پس از اخطار پانزده روزه به واحد صنفی، پروانه کسب آن را ابطال کنند. چنانچه صاحب آن پروانه کسب به هر دلیل در واحد صنفی خود حضور ندارد باید فردی را به عنوان مباشر به اتحادیه معرفی و پس از اخذ مدارک لازم وفق مقررات نسبت به صدور کارت مباشرت برای آنان اقدام نمایند.

قطعات ایمنی خودروها حذف نشده است

تسنیم| ایران خودرو در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: قطعات ایمنی محصولات ایران خودرو هرگز از تولیدات خودروهای تحویل فوری حذف نشده است و این خودروها همچنان با دریافت استانداردهای موجود و مانند گذشته واگذار می‌شود. ایران خودرو، درپی انتشار برخی اخبار مبنی بر حذف آپشن قطعات ایمنی از خودرو‌های تحویل فوری به اطلاع می‌رساند، این خبر از اساس خلاف واقع است و بیان اینگونه اظهارات موجب ایجاد بی‌اعتمادی به صنعت داخلی می‌شود. در این گزارش آمده است: از آنجایی که شماره‌گذاری خودروها منوط به دریافت استانداردهاست، از اساس امکان حذف قطعاتی که با ایمنی خودروها در ارتباط است وجود ندارد. بر اساس این گزارش، محصولات تولیدی این شرکت همچنان با طی کردن استانداردهای مصوب ملی و با رعایت تمامی ملاحظات در ارتباط با کیفیت قطعات مرتبط باایمنی خودرو است، تولید می‌شود. اصولا امکان ندارد خودرو‌سازان قطعات ایمنی خودرو را کم کنند و دراین صورت پلیس راهور از شماره‌گذاری خودرو‌ها جلو‌گیری می‌کند.

جلوگیری از ترخیص  ۱۰۰۰ خودرو یک شرکت خاص

تسنیم | در حالی که تاکنون توضیح مشخصی از سوی وزیر صمت در توجیه سازوکار قانونی ترخیص ۱۰۰۰ دستگاه خودروی متعلق به یک شرکت داده نشده، ورود نهادهای نظارتی می‌تواند ابهامات این پرونده را بر طرف کند. هفته گذشته افشای دستور ترخیص نزدیک به 1000 خودروی متعلق به یک شرکت خاص در رسانه‌ها جنجال ساز شد. بر این اساس خبری با عنوان دستور ترخیص 1048 خودرو به‌صورت گسترده در رسانه‌ها منتشر شد. هرچند مشخص نیست پیشنهاد ترخیص این خودروها از سوی کدام دستگاه به وزیر صمت داده شده اما به هر ترتیب دبیر انجمن واردکنندگان خبر از ورود نهادهای نظارتی به این پرونده داده است. دادفر درخصوص عدم وجود مصوبه دولت برای ترخیص این خودروها، گفت: با توجه به اینکه دولت هیچ مصوبه‌ای در این خصوص نداشته و موضوع ترخیص خودروهای وارداتی نیز با ابهامات زیادی مواجه است، انجمن واردکنندگان خودرو در نامه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور، موضوع را مطرح کرده و خواستار ورود نهادهای نظارتی به این حوزه شد. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: بر این اساس، نهادهای نظارتی به این پرونده‌ ورود کرده و سازمان بازرسی کشور نیز آن را در دست پیگیری دارد. در همین حال، یکی از مسوولان گمرک نیز با اشاره به دستور جلوگیری از خروج خودروهایی که طی روزهای گذشته بحث مجوز ترخیص آنها مطرح شده بود، گفت: از ستاد گمرک ایران اعلام شد که فعلا هیچ خودرویی امکان خروج از گمرکات را ندارد.

 

ارسال نظر