صادرات ایران به بازار چین باید رونق بگیرد

۱۳۹۸/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۵۶۶
صادرات ایران به بازار چین باید رونق بگیرد

صنعت|

وزیر صمت ایران هفته گذشته در راس هیاتی بلند پایه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات چین و همچنین شرکت در دومین نمایشگاه واردات شانگهای به این شهر سفر کرد. رضا رحمانی با اشاره به اینکه چین سالانه 2 هزار و 300 میلیارد دلار کالا وارد می‌کند اظهار کرد: سهم ایران اکنون از این رقم ناچیز است و ما باید در زمینه صادرات به چین فعال‌تر عمل کنیم.

رضا رحمانی در حاشیه دومین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین در شانگهای در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا رقم واردات کالا توسط چین را بالا دانست و افزود: سهمی که ما از این واردات داریم ناچیز است و متناسب با امکانات ایران و روابط 2 کشور نیست و ظرفیت کشور می‌تواند بهتر فعال شود.

وی به بازدید خود از نمایشگاه و گفت‌وگو با تجار ایرانی حاضر در نمایشگاه اشاره کرد وگفت: اغلب غرفه‌ها فرش‌های دستباف ایران را در نمایشگاه عرضه کرده‌اند و معتقد بودند که ظرفیت فرش ایرانی بالا است و می‌توان نسبت به صادرات آن اقدام کرد. او نمایشگاه واردات چین را ظرفیت کم نظیری برای معرفی کالاهای ایرانی دانست وگفت: امسال فرصتی فراهم شد که ایران در این نمایشگاه شرکت کرد و بنده هم بنا به دعوت وزیر تجارت چین به این کشور سفر کرده و مذاکرات خوبی با مسوولان و تجار چینی انجام شد.

وزیر صمت در ادامه خواستار توجه هرچه بیشتر بخش خصوصی ایران در ارتباط با صادرات کالا به چین شد و گفت: ما بازار چین را فقط به عنوان واردات به ایران می‌شناسیم، در حالی که ظرفیت صادرات کالا از ایران به چین بسیار فراتر و وسیع‌تر از ظرفیت وارداتی است که از چین به ایران انجام می‌شود.

رحمانی به دیدار خود با مقامات کشور چین نیز اشاره کرد وگفت: مقامات این کشور اعلام کرده‌اند، مشتاق به وارد کردن کالاهای با کیفیت ایرانی هستند؛ بنابراین تولیدکنندگان باید با توجه به اهمیت این موضوع، صادرات به چین را در دستور کار خود قرار دهند.

وی از شانگهای به عنوان یکی از شهرهای اقتصادی چین نام برد و گفت: این شهر به تنهایی سال گذشته 310 میلیارد دلار صادرات داشته و مقامات شهر هم تمایل زیادی به کالاهای تولید ایران نشان دادند که از این ظرفیت باید استفاده کنیم. رحمانی با تاکید بر اینکه باید ستاد ویژه چین را در ایران تشکیل دهیم، از سازمان توسعه تجارت خواست به صورت ویژه پیگیر تشکیل این ستاد باشد. وی یادآوری کرد که بخش دولتی از جمله وزارت صمت و امور خارجه و بخش خصوصی باید در زمینه صادرات کالا به چین فعال‌تر شوند.

رحمانی در ادامه سخنان خود پیشران اقتصاد ایران در سال جاری را صادرات دانست و گفت: چون ما در تقاضای داخلی با مشکلاتی مواجه شده‌ایم، اکنون صادرات می‌تواند تولید ما را رونق بدهد و این ظرفیت را ما داریم اما باید برای تحقق آن برنامه‌ریزی شود. رحمانی به گفت‌وگو و رایزنی خود با مسوولان چین در این سفر اشاره کرد وگفت: در این سفر ضمن اتخاذ تصمیمات مناسبی برای تقویت همکاری‌ها، اقدامات اطلاع‌رسانی مانند سایت معرفی کالاهای ایرانی به زبان چینی نیز راه‌اندازی شد. وی اظهار امیدواری کرد این نمایشگاه و جلسات و بازدیدها بتواند نقطه عطفی در تحول صادرات ایران به چین ایجاد کند و افزود این امر شدنی است اما مقداری جدیت و هماهنگی بیشتری می‌خواهد.

وزیر صمت با بیان اینکه از طریق صادرات کالا به چین می‌توانیم به رونق بخش تولید کشور نیز کمک کنیم خواستار شناختن ظرفیت بازار چین از سوی تجار و بازارگانان ایرانی شد وگفت: واردات چین در سال 2هزار و 300 میلیارد دلار است؛ در حالی که کل واردات کشورهای همسایه ایران در سال هزار و 300 میلیارد دلار است و این رقم‌ها به خوبی بیانگر وجود بازار بزرگ چین است.

وی با بیان اینکه باید برای حضور در نمایشگاه چین در سال آینده از همین امروز برنامه‌ریزی کنیم، افزود: باید به صورت وسیع‌تر و با همکاری اتاق بازرگانی و با حضور فعال تجار شاهد حضور جدی‌تر ایران در بازار چین باشیم.

   تاکید چینی‌ها بر تقویت روابط تجاری با   ایران

از آ‌ن‌سو، معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در دیدار با رضا رحمانی وزیر صمت کشورمان در شانگهای، بر تقویت روابط اقتصادی و تجاری با ایران در حوزه‌های مختلف تاکید کرد. به گزارش ایرنا، «شاهین مصطفی اوف» در این دیدار بر توسعه و گسترش روابط دو کشور تاکید کرد. وی که پیشتر وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان بود و به مسائل تجاری و بازرگانی دو کشور آشنا است بر اتصال راه آهن و راه‌های زمینی دو کشور و همچنین همکاری‌های مشترک در حوزه‌های صنعتی، تجاری و تولید مشترک تاکید کرد.

«شاهین مصطفی اوف» با اشاره به سفر رییس‌جمهوری اسلامی ایران به باکو از چنین سفرها و دیدارهایی به عنوان فرصت‌هایی نام برد که می‌تواند زمینه ساز گسترش روابط دو کشور باشد. رحمانی هم در این دیدار ضمن تاکید بر توسعه روابط دوجانبه در زمینه‌های تجاری، بازرگانی و صنعتی، بر پیگیری توافقات و تفاهم نامه‌های پیشین میان دو کشور تاکید کرد.

وی همچنین بر پیگیری موافقت نامه‌های جدید به ویژه توافق نامه تجارت ترجیحی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: اقلام مورد نظر در این توافق نامه باید هرچه زودتر مشخص شود و مسوولان ذی‌ربط دو کشور مباحث کارشناسی را پیش ببرند تا در آینده نزدیک این توافق نامه امضا شود.

او از همبستگی دو کشور و همچنین حسن روابط میان تهران و باکو به عنوان یک فرصت ارزنده برای تقویت روابط اقتصادی میان دو کشور نام برد و گفت: امسال و سال گذشته روابط تجاری و صادرات دو کشور به ویژه صادرات ایران به جمهوری آذربایجان، افزایش یافته است.

 

ارسال نظر