ریز نمرات اقتصادهای برتر صادرکننده خدمات

۱۳۹۸/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۵۶۵
ریز نمرات اقتصادهای برتر صادرکننده خدمات

تعادل|

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در آخرین آمار خود شرایط تجاری خدمات جهان در فصل دوم 2019 را ارایه کرده است. بر اساس این گزارش کل تجارت خدمات جهان با رشد 4‚1 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است. اعداد و ارقام منتشر شده از سوی آنکتاد نشان می‌دهد، با وجود اینکه بیشتر صادرات خدمات از سوی اقتصادهای توسعه یافته صورت می‌گیرد، اما در مدت مذکور اقتصادهای در حال توسعه رشد بیشتری در صادرات خدمات داشته‌اند. این اتفاق می‌تواند روند مثبتی برای اقتصاد کشورهای در حال توسعه باشد. همچنین این روند در وارادت خدمات نیز وجود دارد و اقتصادهای توسعه یافته میزان واردات خدماتشان نیز روند منفی بیشتری نسبت به اقتصادهای در حال توسعه داشته است که می‌تواند نشان از خودکفایی این کشورها در این بخش باشد.

   وضعیت صادرات خدمات جهان

براساس جدیدترین آمارهای آنکتاد در فصل دوم سال 2019 کل تجارت خدمات جهان با رشد 4‚1 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است. طی این مدت صادرات خدمات حمل و نقل با افت 4‚0 درصدی همراه شده، اما صادرات گردشگری رشد 8‚0 درصدی و صادرات سایر خدمات نیز رشد 2‚2 درصدی را داشته‌‌اند. در حالی که حجم تجارت کالایی جهان در فصل دوم 2019 افت 2 درصدی داشته و طی نیمه نخست همین سال معادل یک درصد از صادرات کالایی جهان در مقایسه با مدت مشابه سال 2018 کاسته شده، صادرات خدمات جهان در فصل دوم سال 2019 رشد 1‚4درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. طبق آمارها در فصل دوم 2019، روند کاهشی سرعت رشد صادرات خدمات متوقف شده و در این فصل صادرات خدمات تا حدودی با سرعت بیشتری افزایش یافته است. برآوردهای اخیر حاکی از کاهش صادرات خدمات حمل و نقل جهان بوده که با افزایش تجارت سفر و گردشگری و سایر خدمات جبران شده است. در سطح منطقه‌ای، طی فصل دوم 2019، منطقه آسیا و اقیانوسیه رشد 4 درصدی را در صادرات خدمات در سه گروه خدمات حمل و نقل، خدمات گردشگری و سایر خدمات تجربه کرده که عمدتا ناشی از توسعه تجارت سایر خدمات (5‚7 درصدی) بوده است. در همین مدت امریکای شمالی بطور متوسط رشد 1‚3 درصدی را در تجارت خدمات ثبت کرده که این رشد نیز بیشتر متاثر از رشد تجارت سایر خدمات بوده است. صادرات کل خدمات در امریکای لاتین و منطقه کاراییب و اروپا در سطحی معادل فصل دوم سال 2018 ثابت باقی مانده است. بخش سایر خدمات منجر به حفظ رشد مثبت صادرات خدمات در اروپا شده است. در امریکای‌لاتین و منطقه کاراییب این رشد ناشی از افزایش4‚8 درصدی صادرات خدمات گردشگری بوده است. در بین کشورهای در حال توسعه، چین با 69 میلیارد دلار بیشترین صادرات و 125 میلیارد دلار واردات را در فصل دوم سال 2019 داشته است. در میان کشورهای توسعه یافته نیز امریکا با 203 میلیارد دلار پیشرو در صادرات خدمات و 153 میلیارد دلار واردات خدمات داشته است.

   صادرکنندگان عمده خدمات جهان

بر اساس گزارش آنکتاد که از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران منتشر شده، صادرکنندگان عمده خدمات جهان در فصل دوم سال 2019، در میان اقتصادهای در حال توسعه را می‌توان کشورهای چین، هند، سنگاپور، کره، هنگ هنگ چین، تایلند، ترکیه، تایوان چین، ماکائو چین و مالزی دانست. در این میان پنج کشور ترکیه، کره، هند، تایوان چین، و ماکائو بیشترین رشد صادرات خدمات جهان را در میان کشورهای در حال توسعه داشته‌اند. آمارها حاکی از آن است که ترکیه با 13میلیارد دلار صادرات توانسته 9‚12 درصد تغییر نسبت به مدت مشابه سال گذشته خود را در بخش صادرات خدمات ثبت کند و مقام اول رشد را به خود اختصاص دهد. پس از ترکیه، کشور کره جنوبی با 27 میلیارد دلار صادرات خدمات 5‚9 درصد تغییر را نسبت به مدت مشابه سال گذشته خود ثبت کرده است. هند با 52 میلیارد دلار صادرات خدمات 3‚8 تغییر، تایوان چین با 13 میلیارد دلار صادرات خدمات 5‚7 درصد تغییر و ماکائو چین با 11 میلیارد دلار صادرات خدمات 1‚3 درصد تغییر نسبت به مدت مشابه سال گذشته خود ثبت کرده‌اند. اما دو کشور «مالزی» و «سنگاپور» افت صادرات را در مدت مذکور پی گرفته‌اند. آمارهای آنکتاد نشان می‌دهد، مالزی در میان کشورهای در حال توسعه با 10 میلیارد دلار صادرات خدمات منفی 8‚1 درصد تغییر نسبت به مدت مشابه سال گذشته خود ثبت کرده و همچنین سنگاپور توانسته با 45 میلیارد دلار صادرات خدمات منفی 3‚1 درصد تغییر نسبت به مدت مشابه سال گذشته در کارنامه خود ثبت کند.

آمارهای ارایه شده از سوی آنکتاد نشان می‌دهد، کشورهای توسعه یافته در صادرات خدمات جهان در فصل دوم سال 2019 روند منفی بیشتری نسبت به کشورهای در حال توسعه داشته‌اند. پنج کشور «ایرلند، اسپانیا، ژاپن، هلند و امریکا» در میان اقتصادهای توسعه‌یافته بیشترین رشد را صادرات خدمات داشته‌اند. این در حالی است که کشورهای «انگلستان، فرانسه، ایتالیا، آلمان و سویس» روند منفی صادرات را در فصل دوم سال 2019 پی گرفته‌اند. این گزارش حاکی از آن است که ایرلند با 59 میلیارد دلار صادرات رشد 6‚13 درصدی، اسپانیا با 40 میلیارد دلار صادرات رشد 4‚5 درصدی، ژاپن با 51 میلیارد دلار صادرات رشد 4 درصدی، هلند با 64 میلیارد دلار صادرات رشد 1‚3 درصدی و امریکا با 203 میلیارد دلار صادرات در رتبه آخر رشد 2‚1درصدی در فصل دوم سال 2019 را تجربه کرده‌اند. اما کشورهای انگلستان با 93 میلیارد دلار صادرات افت 8‚4 درصدی، فرانسه با 71 میلیارد دلار صادرات افت 4‚3 درصدی، ایتالیا با 32 میلیارد دلار صادرات افت 1‚2 درصدی، آلمان با 83 میلیارد دلار صادرات افت 5‚1 درصدی و سویس با 30 میلیارد دلار صادرات افت 1‚1درصدی را سپری کرده است.

   واردکنندگان عمده خدمات جهان

براساس گزارش آنکتاد، واردکنندگان عمده خدمات جهان در فصل دوم سال 2019، در میان اقتصادهای در حال توسعه را می‌توان کشورهای «چین، سنگاپور، هند، کره، هنگ کنگ چین، عربستان، برزیل، تایلند، تایوان و مالزی» دانست. در این میان پنج کشور «هند، تایلند، برزیل، کره جنوبی و هنگ کنگ، چین» بیشترین رشد واردات خدمات جهان را در میان کشورهای در حال توسعه داشته‌اند. آمارها حاکی از آن است که هند با 45 میلیارد دلار واردات توانسته 6.2 درصد تغییر نسبت به مدت مشابه سال گذشته خود را در بخش واردات خدمات ثبت کند و مقام اول رشد را به خود اختصاص دهد. پس از هند، کشور تایلند با 15 میلیارد دلار واردات خدمات 5‚3 درصد تغییر را نسبت به مدت مشابه سال گذشته خود ثبت کرده است. برزیل با 18 میلیارد دلار واردات خدمات 9‚2 درصد تغییر، کره جنوبی با 32 میلیارد دلار واردات خدمات 7‚1درصد تغییر و هنگ کنگ چین با 19 میلیارد دلار واردات خدمات 1‚0 درصد تغییر نسبت به مدت مشابه سال گذشته خود ثبت کرده‌اند. اما کشورهای «مالزی، چین، عربستان، تایوان و سنگاپور» افت واردات را در مدت مذکور پی گرفته‌اند. همچنین آمارهای آنکتاد نشان می‌دهد، عربستان در میان کشورهای در حال توسعه با 18 میلیارد دلار واردات خدمات، افت 7‚7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را ثبت کرده است. همچنین مالزی با 11 میلیارد دلار واردات خدمات، افت 7‚6 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته در کارنامه خود ثبت کرده است. کشور چین هم با 125 میلیارد دلار واردات خدمات، افت 5‚6 درصدی را تجربه کرده است. تایوان با 14 میلیارد دلار واردات افت 1.7درصدی و سنگاپور با 46 میلیارد دلار واردات افت 3‚0 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ادامه داشته است.

اما این روند در فصل دوم سال 2019 در اقتصادهای توسعه یافته معکوس بوده و بیشتر کشورهای عمده واردات خدمات جهان در فصل دوم سال 2019 با کاهش واردات خدمات همراه بودند. در این میان کشورهای «ایرلند، امریکا و انگلستان» تنها کشورهایی بودند که با رشد واردات خدمات همراه شدند. ایرلند با 97 میلیارد دلار واردات تغییر 6‚81 درصدی، امریکا با 153 میلیارد دلار واردات تغییر 6‚5 درصدی و انگلستان با 62 میلیارد دلار واردات تغییر 1‚5 درصدی را در کارنامه وارداتی خود ثبت کرده‌اند.

در این میان کشورهای «فرانسه، ژاپن، ایتالیا، کانادا و بلژیک» روند منفی واردات را در مدت مذکور پی گرفته‌اند. این آمارها حاکی از این است که فرانسه در میان اقتصادهای توسعه یافته با 64 میلیارد دلار واردات خدمات افت 6‚4 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته خود ثبت کرده است. همچنین ژاپن با 52 میلیارد دلار واردات خدمات، افت 6‚4 درصدیرا نسبت به مدت مشابه سال گذشته در کارنامه خود ثبت کرده است. این روند منفی در کشور ایتالیا با 30 میلیارد دلار واردات خدمات تغییر 4 درصدی، کانادا با 28 میلیارد دلار واردات تغییر 8‚3 درصدی و بلژیک با 29 میلیارد دلار واردات تغییر 5‚2 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ادامه داشته است.

 

ارسال نظر