اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۰۲۹

رابطه تجاری با قطر  در سراشیبی

ایرنا| رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر با اعلام اینکه رابطه تجاری با قطر کاهشی است، گفت: آمار تجارت ۶ ماهه اول سال هنوز به صورت رسمی اعلام نشده اما رایزنی‌ها نشان می‌دهد حجم تجارت با قطر در این بازه زمانی از ۱۱۰ میلیون دلار فراتر نمی‌رود که نسبت به مدت مشابه سال قبل، روند کاهشی دارد. عدنان موسی‌پور با بیان اینکه ظریف در این مدت سفرهای زیادی به قطر داشته است، افزود: از محتوا و اخبار این جلسات بی‌اطلاعیم اما متاسفانه انعکاس آنها در مسائل اقتصادی دیده نشد. او عنوان کرد: انتظار داریم یکی از اولویت‌های این سفرها حل مسائل اقتصادی باشد، چون حیف است مراوادات تجاری با کشور دوست و همسایه قطر باوجود ظرفیت‌های موجود در دو کشور و تمایل دو طرف برای کار کردن با یکدیگر، در سطح پایین نگه داشته شود. به گفته موسی‌پور، روابط مالی دو کشور کاملا متاثر از تحریم‌هاست و هیچگونه رابطه بانکی بین قطر و ایران وجود ندارد. او با اشاره به برگزاری نمایشگاه هتلداری و مواد غذایی در قطر تصریح کرد: از شرکت‌های قدرتمند مواد غذایی که قادر به رقابت با غول‌های صنعت غذایی دنیا هستند، دعوت می‌کنیم در این نمایشگاه که از تاریخ ۲۰ تا ۲۳ آبان برگزار می‌شود، شرکت کنند.

نفوذ صادرکنندگان در بازارهای منطقه‌ای

ایسنا| عضو سابق اتاق بازرگانی ایران معتقد است با وجود مشکلات داخلی، صادرکنندگان ایرانی توانسته‌اند از شرایط به وجود آمده در ماه‌های گذشته استفاده کنند و جای پای خود را در بازارهای صادراتی محکم کنند. جمشید عدالت‌شهری اظهار کرد: در سال 97 با افزایش نرخ ارز در بازارهای داخلی مشکلاتی برای تولیدکنندگان به وجود آمد و در تامین مالی و مواد اولیه و خام محدودیت‌هایی ایجاد شد، اما در عین حال افزایش نرخ ارز توانست قدرت رقابت‌پذیری کالاهای ایران در بازارهای منطقه را افزایش دهد. به گفته او، اکنون صادرکنندگان ایرانی توانسته‌اند در بازارها کالا را با قیمتی بسیار رقابت‌پذیر عرضه کنند و همین مساله به بالا رفتن حضور ایران در برخی بازارهای صادراتی کمک کرده است. او با تاکید بر این موضوع که برای تبدیل این شرایط کوتاه‌مدت به عملکرد بلندمدت باید مسائل و دغدغه‌های داخلی اقتصاد نیز برطرف شود، تصریح کرد: وقتی قیمت ارز بالا می‌رود، صادرکنندگان می‌توانند در بازارهای خارجی رقابت کنند، اما برای حضور در داخل کشور باید تامین سرمایه و رسیدن مواد اولیه مورد نیاز کارگاه‌های تولیدی سرعت بگیرد که این مساله در ایران با دشواری‌هایی همراه است. او ادامه داد: کالاهای ایرانی در شرایط امروز در کنار رقابت‌پذیری قیمتی باید بتوانند از نظر کیفی نیز با نمونه‌های خارجی خود رقابت کنند. با وجود آنکه در سال‌های گذشته بهبودی نسبی در کیفیت کالاها ایجاد شده اما هنوز راهی طولانی در این مسیر باقی‌مانده است.

تشکیل کمیته راهبری میزهای تخصصی ساخت داخل

شاتا| در راستای تحقق نهضت ساخت داخل، اولین جلسه کمیته راهبری برگزاری میزهای تخصصی تعمیق ساخت داخل با حضور سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت برگزارشد. مهدی صادقی نیارکی، سرپرست معاونت امور صنایع گفت: در این نشست مهم‌ترین سیاست‌های راهبردی برای برگزاری میزهای تخصصی در صنایع مهم به ویژه خودرو، برق الکترونیک، لوازم خانگی، ریلی، پتروشیمی، نفت و گاز مورد بررسی قرار گرفت. او اوعنوان کرد: مقدمات برگزاری میز سوم و چهارم تعمیق ساخت داخل در دو حوزه تخصصی صنایع برق الکترونیک و صنعت خودرو و موتور سیکلت در اواخر آبان ماه و اوایل آذرماه فراهم خواهد شد. این مقام مسوول با اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری میزهای آتی تا پایان سال98 افزود: تشکیل میز پنجم با محوریت صنعت لوازم خانگی، میز ششم با محوریت صنعت خودرو و صنایع ریلی و میز هفتم با محوریت حوزه کاتالیست‌های RFF , RFCC از جمله موضوعاتی بود که در این نشست به آن پرداخته شد. به گفته صادقی نیارکی، میزهای تخصصی در حوزه داخلی‌سازی تجهیزات صنایع پتروشیمی، نفت و گاز و همچنین میز تخصصی داخلی‌سازی قطعات بزرگ در صنعت خودرو از جمله برنامه‌های است که در ادامه میزهای تخصصی برگزار خواهد شد. او اظهار کرد: همچنین مقررشد؛ مدلی جهت برگزاری میزهای تخصصی تعمیق ساخت داخل در استان‌ها با هدف بهم رسانی نیازها و توانمندی‌‌های صنعتی موجود در هر استان در صنایع مختلف طراحی شود.

 

ارسال نظر