چالش بنگاه‌ها برای تامین سرمایه در گردش

۱۳۹۸/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۰۲۵
چالش بنگاه‌ها برای تامین سرمایه در گردش

رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: نقدینگی و گردش مالی مورد نیاز بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در دیگر کشورها، از محل بازار سرمایه تامین می‌گردد و چه بسا خود آنها در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند تا واحدهای کوچک و متوسط از این ظرفیت بهره بگیرند اما در ایران عکس این عمل می‌شود، همین باعث شده تا بنگاه‌های کوچک و متوسط ما برای تامین سرمایه در گردش خود به چالش دچار شوند.

به گزارش اتاق بازرگانی ایران، غلامحسین شافعی در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی که با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد با اشاره به مسائل کلان بانکی گفت: نقدینگی و گردش مالی مورد نیاز بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در دیگر کشورها، از محل بازار سرمایه تامین می‌گردد و چه بسا خود آنها در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند تا واحدهای کوچک و متوسط از این ظرفیت بهره بگیرند اما در ایران عکس این عمل می‌شود، همین باعث شده تا بنگاه‌های کوچک و متوسط ما برای تامین سرمایه در گردش خود به چالش دچار شوند. او افزود: از رییس بانک مرکزی خواستیم تا برای این موضوع تدبیری بیاندیشد. در پاسخ گفته شد که بسیاری از استان‌ها، از طریق واحدهای بزرگ تولیدی‌شان وام از تهران دریافت می‌کنند. توضیح دادیم که در خراسان رضوی، اقتصاد بر دوش بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی قرار گرفته و هدایت عمده آنها را نیز بخش خصوصی بر عهده دارد. شافعی گفت: انتقاد دیگر ما خروج منابع بانکی استان است. درخواست داریم تا این موضوع در سیستم بانکی مورد بررسی قرار بگیرد. او با اشاره به میزان دریافت مالیات در خراسان رضوی گفت: بارها درخواست کرده‌ایم که عدالت در خصوص تعیین سهم مالیاتی خراسان رضوی رعایت شود اما حرف‌ها و پیگیری‌هایمان راه به جایی نبرده است و با وجود اتفاقاتی که در عرصه اقتصاد این استان رخ داده، همان سهم مالیاتی از این استان طلب می‌شود که شاید 20 یا 25 سال پیش برای آن تعیین شده بود.

رییس اتاق بازرگانی ایران خطاب به فرهاد دژپسند گفت: در خراسان رضوی، دردی قدیمی داریم که درمانش، نگاه عادلانه دولت است. روزگاری در این خطه موسسات مالی یا پروژه‌های بزرگ اقتصادی فعال بودند که امروز اثری از آنها نیست اما همچنان همان سهم مالیاتی که در آن دوران برای استان تعیین شده بود، حالا نیز اعمال می‌شود. استانی که در عرصه اقتصاد مقاومتی، رتبه نخست را داشته و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آن، رتبه نخست کشور را اخذ می‌کند، اینچنین مورد ظلم قرار می‌گیرد. او ادامه داد: از طرف دیگر، بعضی واحدهای بزرگ تولیدی، زحمتشان بر دوش این استان است اما مالیات خود را در تهران پرداخت می‌کنند. بر سر این موضوع نیز بارها بحث کرده‌ایم اما همان روال ادامه یافته است. شافعی تاکید کرد: توسعه رقم نمی‌خورد مگر آنکه روستا سرآغاز و سرمنشأ آن باشد. بر سر اهمیت توسعه متوازن منطقه‌ای با وزیر کشور نیز صحبت کردیم و تاکید داریم که این موضوع باید در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی کشور نیز مورد توجه باشد.

 

 

ارسال نظر