صنعت نوشت افزار فرصتی برای رونق اقتصادی

۱۳۹۸/۰۸/۰۲ - ۰۱:۱۹:۲۱
کد خبر: ۱۵۵۷۷۲

به گفته معاون مدیرکل دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صمت، صادرات نوشت افزار در سال 97 از لحاظ وزنی 41 درصد و از لحاظ ارزشی 65 درصد نسبت به سال 96 افزایش داشته و واردات در این حوزه با کاهش 65 درصد از لحاظ وزنی و 62 درصدی از لحاظ ارزشی مواجه بوده است.

به گزارش شاتا، لوازم‌التحریر شامل طیف وسیعی از کالاهای مختلف شامل انواع مداد تحریر، خودکار، مداد پاک‌کن، تراش، ماژیک، خط‌کش، دفترچه مشق و غیره می‌باشد. بر اساس تقسیم‌بندی‌هایی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام ‌گرفته، تحت پوشش دفتر صنایع شیمیایی و سلولوزی قرار گرفته است. در سال‌های اخیر اقبال مردم به سمت استفاده از لوازم‌التحریر ایرانی افزایش یافته که این امر به دلیل افزایش تنوع محصولات، کیفیت مطلوب و ایجاد بسترهای مناسب فرهنگی با استفاده از نمادهای شناخته شده ایرانی است .خوش‌بختانه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و در راستای اجرای سیاست‌های رونق تولید و حمایت از تولیدات داخلی توسط وزارت صنعت معدن و تجارت، صنعت نوشت افزار مملکت در شرایط فعلی بر مدار رونق قرار گرفته است. حمایت از تولیدکنندگان داخلی صنعت نوشت افزار با استفاده از ابزارهای تعرفه‌ای موثر و اعمال ممنوعیت واردات برخی از اقلام با توجه به وضعیت مناسب تولید داخلی انجام پذیرفته است. اکنون تولیدکنندگان لوازم‌التحریر داخلی علاوه بر تامین نیازهای داخلی کشور قادر به صادرات محصولات خود نیز بوده و موفقیت‌هایی هم در این زمینه کسب کرده‌اند. تولیدکنندگان داخلی در تلاشند نه‌تنها مانع از خروج ارز برای واردات شوند بلکه زمینه توسعه ارزش‌های ایرانی- اسلامی را هم فراهم کنند و محصولاتی را تولید کنند که در ارتباط با سبک زندگی ایرانی- اسلامی کشورمان باشد.

محسن صفدری، معاون مدیرکل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره آمار واحدهای تولیدی و میزان تولید در حوزه نوشت افزار گفت: براساس اطلاعات سامانه یکپارچه وزارت صمت تاکنون حدود212 واحد تولیدی با اشتغال حدود 7 هزار نفر مرتبط با صنعت نوشت افزار شامل صنایع تولیدکننده لوازم‌التحریر پلاستیکی (ماژیک، خط کش پلاستیکی، گونیا، نقاله، طلق پوشه، تخته رسم و وایت برد پلاستیکی و...)، خودکار، انواع مداد تحریر، مداد پاک کن، دفترچه مشق و کاغذ فتوکپی ثبت گردیده است. همچنین میزان تولید برخی اقلام در سال 97 از جمله خودکار حدود 100 میلیون عدد، مداد تحریر حدود 190 میلیون عدد، مداد پاک کن حدود 2100 تن، دفترچه مشق حدود 40 هزار تن و کاغذ فتوکپی حدود 92 هزار تن برآورد شده است. او درباره صادرات نوشت افزارهای داخلی و جلوگیری از خروج ارز برای واردات آن عنوان کرد: میزان صادرات در حوزه نوشت افزار در سال 97 حدود 3300 تن به ارزش 5 میلیون و 870 هزار دلار بوده که با احتساب آمارهای صادراتی این حوزه در سال 96 (2337 تن به ارزش 3 میلیون و 557 هزار دلار) با افزایش 41 درصدی وزن و 65 درصدی ارزش روبه‌رو بوده است.

صفدری ادامه داد: مقایسه آمار صادرات لوازم‌التحریر پلاستیکی در سال 97 نسبت به سال 96 نشان‌دهنده افزایش 225 درصدی از لحاظ وزنی و 214 درصد از لحاظ ارزشی بوده است، ضمن اینکه میزان صادرات انواع خودکار از نظر وزنی حدود 197 درصد و از نظر ارزشی حدود 338 درصد افزایش یافته است. شایان ذکر است در سال 97 با توجه به تخصیص ارز رسمی جهت واردات انواع کاغذ چاپ و تحریر، صادرات انواع دفترچه مشق از شهریور ماه سال گذشته ممنوع اعلام گردیده است. میزان صادرات انواع لوازم‌التحریر پلاستیکی و خودکار در سال 97 نسبت به سال 96 از افزایش قابل توجهی از نظر وزنی و ارزشی برخوردار بوده است و با توجه به ظرفیت‌سازی‌های انجام شده در کشور، امکان تولید داخلی برخی از انواع خودکار تحت لیسانس کشورهای صاحب برند دنیا در داخل کشور مهیا گردیده است.

او با بیان اینکه در سال 97 با کاهش 65 درصدی وزنی واردات نوشت افزار مواجه بوده‌ایم، افزود: میزان واردات انواع لوازم‌التحریر پلاستیکی، خودکار، انواع مداد، مداد پاک کن و دفترچه مشق در سال 97 حدود 1600 تن و به ارزش حدود 7 میلیون و 580 هزار دلار بوده است که با توجه به میزان واردات سال 96 (حدود 4600 تن و به ارزش حدود 20 میلیون دلار) با کاهش حدود 65 درصدی وزنی و 62 درصدی ارزشی روبه رو بوده است.

معاون مدیرکل دفتر صنایع غیر‌‌فلزی وزارت صمت عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌سازی‌های انجام شده در کشور و افزایش سهم تولید داخلی در صنعت نوشت افزار، میزان واردات انواع لوازم‌التحریر پلاستیکی، خودکار، انواع مداد، مداد پاک‌کن و دفترچه مشق طی سال 97 نسبت به سال 96 از کاهش قابل توجهی از نظر وزنی و ارزشی برخوردار بوده است.

 او درباره اقدامات حمایتی وزارت صنعت، معدن و تجارت از صنعت نوشت افزار نیز توضیح داد: وزارت صمت در این خصوص اقدامات حمایتی متنوعی در بخش‌های مختلف انجام داده است. به عنوان نمونه خودکار در فهرست ممنوعیت خرید کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی توسط دستگاه‌های دولتی قرار دارد و در راستای حمایت از تولیدات داخلی، حقوق ورودی انواع خودکار، ماژیک و روان نویس در کتاب مقررات واردات و صادرات سال 98 همسان‌سازی شده و به 26 درصد افزایش یافته است.

صفدری با اشاره به اعمال ممنوعیت ثبت سفارش جهت واردات انواع مداد و مداد رنگی در سال 97، نیز گفت: در زمینه تولید مداد نیز با توجه به ظرفیت‌سازی انجام شده و تولید انواع مداد و مداد رنگی در داخل کشور منطبق با استانداردهای کیفی لازم و امکان تامین کل نیاز کشور از طریق تولیدات داخلی، انواع مداد در سال گذشته در فهرست ممنوعیت ثبت سفارش و واردات (گروه کالایی 4) قرار گرفته است. همچنین در راستای حمایت از تولید داخلی پاک کن، حقوق ورودی 26 درصد برای پاک کن اعمال شده و لوازم‌التحریر پلیمری نیز در فهرست ممنوعیت خرید مشابه خارجی توسط دستگاه‌های دولتی قرار گرفته است. در راستای اجرای سیاست‌های حمایت از تولیدات داخلی و تعمیق ساخت داخل و تکمیل زنجیره ارزش صنعت نوشت افزار، جلسات مستمری با حضور تشکل و انجمن مربوطه با محوریت معاونت امور صنایع وزارت صمت برگزار می‌شود.

 او ادامه داد: سلسه نشست‌های تخصصی به منظور افزایش داخلی‌سازی و تکمیل زنجیره صنعت نوشت افزار با حضور تشکل‌های صنعتی، انجمن‌ها و برخی تولیدکنندگان این صنعت بطور مستمر برگزار می‌شود. همچنین کارگروه تخصصی که متشکل از نمایندگانی از انجمن تخصصی، دفاتر صنایع غیر فلزی و نساجی، پوشاک و سلولزی و همچنین با حضور مشاور ارشد معاونت امور صنایع تشکیل گردیده که تدوین برنامه راهبردی توسعه براساس نماد و الگوی ایرانی- اسلامی را در دستور کار خود دارند.

 

 

ارسال نظر