لزوم تمرکز بر واگذاری امور به تشکل‌های تخصصی

۱۳۹۸/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۰۷۲
لزوم تمرکز بر واگذاری امور به تشکل‌های تخصصی

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت باتاکید بر احیای مجدد شورای سیاست‌گذاری صنعت آسانسور و پله برقی با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط و خبرگان این صنعت گفت: توسعه داخلی‌سازی در این صنعت با توجه به پتانسیل‌های موجود و تولید بخش عمده‌ای از اجزا و قطعات توسط صنعتگران ایرانی قابل دستیابی است.

مهدی صادقی نیارکی در سلسله نشست‌های مستمر با تشکل‌های صنعتی، در جلسه مشترک با سندیکای صنعت آسانسور و پله برقی، توسعه عمق ساخت داخل در صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات را یکی از راهبردهای وزارت صمت عنوان کرد و گفت: مدیریت واردات و محدودیت ثبت سفارش کالاهای دارای مشابه داخلی یکی از اهرم‌های حمایت از تولید ملی است و در این صنعت نیز اولویت اصلی با محصولات داخلی با کیفیت و متناسب با مصرف داخلی است. او با تاکید بر تمرکز بر واگذاری امور به تشکل‌های تخصصی، گفت: این وزارتخانه با تنظیم روابط و تعامل بین دولت و بخش خصوصی سعی در رفع مشکلات پیش روی فضای کسب وکار دارد .

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت این سیاست را در راستای توانمندسازی بخش خصوصی برشمرد و افزود: توسعه عمق ساخت داخل با محوریت ارتقاء کیفیت، توجیه‌پذیری ساخت داخلی اجزا و قطعات و تجمیع تقاضا در صنایع تخصصی از جمله موضوعات کلیدی است که با همکاری بخش خصوصی دنبال خواهیم کرد.

 او به برگزاری میزهای تخصصی در صنایع مختلف اشاره کرد و گفت: با تشکیل میزهای تخصصی تعمیق ساخت داخل سعی در معرفی نیازها و توانمندی‌های صنعتی داشته و با بهم رسانی این دو موضوع، بسترها را برای توسعه ساخت داخل فراهم خواهیم کرد. سرپرست معاونت امور صنایع توجه به زنجیره ارزش در صنایع مزیت‌دار را مورد تاکید قرارداد و خواستار ایجاد مدلی در صنعت آسانسور با محوریت تجمیع تقاضا و حرکت به سمت استانداردهای جهانی شد.

   لزوم کاهش واردات مواد اولیه صنایع غذایی

همچنین سرپرست معاونت امور صنایع از آمادگی وزارت صمت در نشست مشترک با انجمن واردکنندگان مواد اولیه صنایع غذایی برای همکاری در جهت تدوین برنامه کاهش واردات مواد افزودنی و اولیه صنایع غذایی با همکاری تشکل‌های تخصصی خبر داد و تصریح کرد: تشکل واردکنندگان مواد اولیه صنایع غذایی با همکاری واحدهای صنعتی باید به سمت برنامه‌ریزی برای داخلی‌سازی تولید مواد اولیه و انتقال دانش فنی به کشور حرکت کنند.

او با تاکید بر این نکته که واردات صرف؛ به هیچ عنوان منطقی نیست، رویکرد اصلی وزارت صمت را مدیریت واردات اعلام‌ کرد و گفت: با توجه به نوسان ارزی و محدودیت‌های بین‌المللی، واردات محصولات مشابه خارجی و مواد اولیه با محدودیت‌هایی روبه رو شده و این محدودیت‌ها فیلتری برای صیانت از تولید ملی است.  صادقی نیارکی با اشاره به اینکه شرایط کنونی فرصت مناسبی برای توسعه صنایع داخلی فراهم آورده است، افزود: سیاست‌های دولت بر حمایت از توسعه عمق ساخت داخل و صیانت صنعت ملی متمرکز شده است و با توجه به واردات حدود 700 میلیون دلاری مواد اولیه و افزودنی صنایع غذایی به کشور، ضروری است که استراتژی منسجمی برای کاهش ارزبری در این بخش پیش بینی شود. او با تاکید بر تکمیل زنجیره ارزش در صنایع غذایی تصریح کرد: شرکت‌های وارد‌کننده صنایع غذایی باید با محوریت تشکل تخصصی، برنامه زمانبندی مشخصی برای داخلی‌سازی مواد اولیه وکاهش ارزبری تدوین کنند. تا در کنار کاهش واردات دانش فنی و تکنولوژی نیز وارد کشور شده و شرکای خارجی نیز ملزم به حضور در بازار داخلی ایران شوند.

 

ارسال نظر