آمادگی برای آموزش کارشناسان سوری در حوزه استاندارد

۱۳۹۸/۰۷/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۹۸۱

رییس سازمان استاندارد با اشاره به رتبه ۲۱ ایران در میان ۱۶۰ کشور عضو سازمان بین‌المللی استاندارد‌سازی گفت: ما این ظرفیت را داریم که آموزش‌های لازم را به کارشناسان سوری منتقل کنیم. به گزارش صدا و سیما، نیره پیروز بخت در دیدار با سفیر سوریه با اشاره به پیوند عمیق میان دو ملت گفت: خوش‌بختانه روابط دو کشور با وجود فشارهای دشمنان روبه پیشرفت بوده و همکاری‌ها نوید آینده بهتر از شرایط کنونی می‌دهد.

وی گفت: ایران همیشه در کنار مردم سوریه بوده است و امیدواریم مردم سوریه از مشکلات کنونی عبور کنند و این کشور به ثبات و آرامش برسد. این مقام مسوول با اشاره به یادداشت تفاهم همکاری در زمینه استاندارد‌سازی بین سازمان استاندارد ایران و سازمان استاندارد و اندازه‌گیری سوریه در سال ۲۰۰۶ گفت: خوش‌بختانه همکاری‌ها در زمینه استاندارد رو به گسترش بوده، اما در مجموع چندان راضی‌کننده نیست و باید برای دستیابی به اهداف مشخص در تفاهم نامه‌ها تلاش کنیم.پیروز بخت افزود: هم‌اکنون فضا برای گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری بسیار بیشتر شده و سازمان‌های استاندارد ایران و سوریه نیز در این زمینه نقش تسهیل‌گری ایفا می‌کند.  رییس سازمان استاندارد همچنین با اشاره به رتبه ۲۱ ایران در میان ۱۶۰ کشور عضو ایزو (سازمان بین‌المللی استاندارد‌سازی) گفت: ما در بخش‌های مختلف این ظرفیت را داریم که تجارب و آموزش‌های لازم را در اختیار کارشناسان سازمان استاندارد سوریه قرار دهیم.

وی از تجاوز ترکیه به مرزهای سوریه ابراز تاسف کرد و خواستار توقف این تجاوزها به مردم کرد سوریه شد. سفیر سوریه نیز با بیان اینکه روابط امروز دو کشور با گذشته قابل قیاس نیست گفت: دولت سوریه، ایران را در اولویت بازسازی و توانمندسازی کشور خود قرارداده است. عدنان حسن محمود افزود: تحریم‌ها، هر دو کشور را هدف گرفته است و باید با کمک هم بتوانیم با تحریم مقابله کنیم و هم روابط تجاری و اقتصادی خود را به بالاترین سطح برسانیم.

وی افزود: هدف دو کشور در روابط اقتصادی تکمیل مناسبات تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری است و باید به آن دست پیدا کنیم. سفیر سوریه گفت: سوریه از هر پیشنهاد، ایده و ابتکاری که منجر به تحکیم روابط با ایران شود استقبال می‌کند و همواره در کنار یکدیگر در برابرتوطئه‌ها خواهیم بود.

در این دیدار حسن دانایی فر دبیر کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه نیز گفت: بین دو کشور به نوعی همکاری‌های آزاد تجاری برقرار است و فضا برای گسترش روابط از هر نظر مهیاست. وی افزود: ما در کنار مردم سوریه بوده‌ایم و بطور طبیعی مسوولان سوریه نیز ایران را در بازسازی و سرمایه‌گذاری در کشور خودشان به عنوان اولویت قرار داده‌اند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه ایران با عراق و سوریه مبادلات تجاری بسیار خوبی دارد گفت: البته عراق عمدتاً بازار مصرفی دارد، اما سوریه هم بازار مصرف دارد و هم خود تولید‌کننده است بنابراین ما به آنها صادر و از آنها وارد هم می‌کنیم. وی افزود: موقعیت جغرافیایی سوریه به گونه‌ای است که روابط اقتصادی و همچنین تولیدات مشترک با بخش‌های اقتصادی این کشور در خاک سوریه می‌تواند به تدریج فضای اقتصاد و تجارت ما را با توجه به بازارهای چندصد میلیونی اطراف سوریه باز و هموارتر کند.

در پایان این دیدار مقرر شد مسوولان سازمان استاندارد و اندازه‌گیری سوریه برای آشنایی و استفاده از ظرفیت‌های استاندارد ایران به کشورمان سفر کنند تا زمینه تفاهم‌های بعدی فراهم شود.

 

ارسال نظر